søndag 12. august 2018

Ovnsstekte Kjøttkaker med Lever, Ingefær og Koriander!

Disse saftige viltkjøttkakene med ingefær og koriander koktstekt i kraft er fantastisk gode slik jeg vanligvis lager dem - uten lever. De ble ganske så gode med også, men fordi jeg er særs lite glad i smaken på lever og muligens kjenner litt ekstra godt etter, så kjente jeg jo en anelse leversmak her. Jeg ble nok litt overivrig denne gangen i min jakt på næringstetthet pluss smaksopplevelse. Likevel, leversmaken var slettes ikke overdøvende og alle som en av kjøttkakene ble spist - av meg. Til neste gang tror jeg kanskje en halvering av levermengden vil være perfekt for fullstendig maskering av leversmaken. Min konklusjon er derfor at alle som synes littepitt leversmak er greit kommer til å like disse, mens alle som krever og behøver full maskering må prøve med halvparten, eller utelate leveren helt. Jeg slår uansett et slag for levereksperimentering på kjøkkenet!







"Instead of thinking, can I get away with putting liver in my meatballs, you think, just how much of that delicious liver can I possibly cram into the meatball... and still have it count as a meatball? I like to think of it as behavioral modification for offal." Serious Eats, The Nasty Bits: Liver Meatballs.








Du trenger:
    • 400 gram Kjøttdeig av Rein (eller annen kjøttdeig)
    • 80 gram Reinlever (eventuelt lam eller kalv)
    • 2 stk Egg
    • 1 + 1 ss Ferskpresset Sitronsaft
    • 1 dl Rødløk (finhakket) 
    • 2 stk Hvitløksfedd
    • 30 gram Fersk Ingefær
    • 10 gram Fersk Koriander
    • 2 ss Smør (romtemperert)
    • 2 ss Kollagenpeptider (gelatin som ikke stivner)
    • 1 ts Mineralsalt
    • 0,5 ts Kvernet Pepper
    • 1,5 ss Pilerot (Arrow Root)
    • 2-3 dl Kraft








Slik gjør du:
1. Skill eggene, og ha eggehviten og eggeplommene i hver sine skåler. Ha 1 ss sitronsaft sammen med eggehvitene, og visp lett sammen med en gaffel. Sett til side mens du gjør klar de andre ingrediensene. Du kan lese mer HER om hvorfor du bør tilsette sitron i eggehviten.



2. Finhakk rødløken, og sett til side.



3. Fjern skallet fra ingefæren og hvitløksbåtene, og skjær dem i mindre biter. Ta en stor neve koriander sammen med ingefær- og hvitløksbitene i en egnet beholder for stavmiksing, og tilsett 1 ss sitronsaft. Miks på full guffe til du får en purè. Sett beholderen til side.



4. Ha kjøttdeigen i en større glassbolle. Tilsett romtemperert smør, eggeplommer, eggehvite, finhakket rødløk, mineralsalt, kvernet pepper, kollagenpeptider og halvparten av pilerotpulveret. Bland godt, og bruk gjerne hendene. Sett til side.



5. Skjær opp kjøleskapstemperert lever i mindre biter. Ha leverbitene i beholderen med ingefær-, hvitløk- og korianderpureèn. Bruk stavmikseren på full guffe til du får en leverpurè.



6. Tilsett leverpureèn i kjøttdeigblandingen, og bland godt. Tilsett mer pilerot hvis kjøttkakedeigen oppleves for løs. Plasseres deretter i kjøleskapet i 15-30 minutter slik at deigen får "sette seg" litt.



7. Ta frem en ildfast form, og forvarm stekeovnen til 200 grader, varmluft.



8. Bruk spiseskjeer eller en isskje til å forme kjøttkakene (store kjøttboller), og plasser dem med litt avstand i den ildfaste formen. Tilsett kraft (og gjerne litt ekstra smør) i bunnen. Væsken skal dekke ca 1 cm nederst på kjøttkakene.



9. La kjøttkakene koksteke i ca 20 minutter pluss/minus. Pass på de siste minuttene slik at kjøttkakene ikke blir brente. Serveres varme til hjemmelaget potetmos eller kraftkokt ris, eller kalde på ei surdeigsskive med masse upasteurisert smør.








For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.