lørdag 6. juni 2020

Surdeigsbakst - Foccacia med Smør!

Det går mot sommer og grillings - og da liker jeg å servere surdeigsbaksten i annet format enn det vanlige grytebrødet. Surdeigsfoccacia, overkommelig for de aller fleste, gjort enkelt, uten knaing eller elting etter at deigen er satt. De fleste forbinder foccacia med olivenolje, men den har jeg erstattet med smeltet smør i denne oppskriften - og har sålangt ikke mottatt noen klager.





Du trenger:







Slik gjør du:
1. Bland sammen surdeigsstarter, salt og vann. Ha deretter i hvetemelet. Start med 4-500 gram, og tilsett mer ved behov. Deigen skal være veldig løs når du setter den til langtidsheving, samtidig som den ikke er klissete. La stå til heving under et klede i 12-18 timer.


2. Smør den ildfaste formen godt med smør eller ghee - og hell deretter deigrøra oppi den ildfaste formen. Dekk til med et klede og la deigen etterheve i formen i ca 1-2 timer.


3. Smelt smør eller ghee på svak varme - Dette skal ringles over foccaciadeigen.  
NB - Hvis du velger å bruke smør vil melkeproteinet/bunnfallet når smør smeltes/klarnes bli til små klumper som gjerne brenner seg litt ekstra under steking. Jeg synes ikke dette gjør noe med smaken for min del, og orker ikke bruke tid på å klarne smør. MEN - Hvis foccaciaen skal serveres i et finere selskap, eller du estetisk ikke vil ha svarte klumper på foccaciaen din - se bildene mine - så anbefaler jeg å klarne smøret/lage ghee på forhånd.


4. Sett stekeovnen på 200 grader - Varmluft. Hent frem formen med foccaciadeig. Dypp en finger i det smeltede smøret og lag små groper i deigen. Ringle deretter ønsket mengde smør over deigen. Strø deretter over salt (gjerne flaksalt) og tørket rosmarin, eller andre krydderier du har for hånden.   


5. Foccaciaen stekes i 25-30 minutt i forvarmet ovn på 200 grader varmluft. (Temperatur og steketid kan variere fra stekeovn til stekeovn. Følg med under steking.) Under steking kan det se ut til at smøret er på tur å flyte over formen, men dette vil trekke inn i foccaciaen mot slutten av steketiden. Ta Foccaciaen ut av formen og la den hvile på rist i minst 30 minutter før du skjærer i den.



TIPS
Hvis du ønsker å øke eller minske på oppskriften kan det være lurt å ta utgangspunkt i samme mengde mel som vann, og så spe på med mel etter behov.







For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!  

mandag 1. juni 2020

PirkePetter om Kroppens Væskebalanse; Vann i kroppen - Ødem - Økt tørst - Hyppig urinering - Blodtrykksregulering - Betydningen av RAAS

Jeg har fått flere henvendelser med spørsmål om kroppens væskebalanse og årsaker til væskeopphopning og ødem. Bakgrunnen og årsakene kan være flere og sammensatte, samtidig som hovedårsaken oftest er den samme - dysfunksjonelt RAAS som følge av næringsubalanse - uavhengig om tilbakeholdelse av væske er midlertidig vektoppgang grunnet nylig kostomlegging, eller man strever med å bli kvitt kraftige ødemer. Kompleksiteten gjør det vanskelig å skulle gi informasjon i korte svar på epost, og jeg har derfor sortert PirkePetters sitater som forklarer årsaker og sammenhenger i et eget innlegg i Skattekammerbloggen.


https://www.avajaneskitchen.com/blog/salt-sole-a-mineral-rich-infusion-for-your-body/
https://www.avajaneskitchen.com/blog/salt-sole-a-mineral-rich-infusion-for-your-body/


SPIS EKTE TRADISJONSKOST  
"Jeg er trygg på at dem som spiser skikkelig tradisjonskost, og som ikke bare plukker ut enkeltmatemner eller substanser, blir friske og sterke, og da regulerer kroppen selv væske og fettnivå." Sitat: PirkePetter, 5. mars 2017 kl. 11.28.



INNEHOLDER PP-SITATER OM FØLGENDE:

  • Spis Ekte Tradisjonskost
  • Spis mer salt
  • Kroppens væskebalanse - Ødemer - Tilbakeholdt væske
  • Betydningen av å holde RAAS-hormonene i sjakk (renin-angiotensin-aldosteron-system)
  • Mer tørst enn normalt?
  • Hyppig vannlating?
  • Vanndrivende/Næringstappende mat og drikke
  • Vanndrivende/Næringstappende kosttilskudd og medikamenter
  • Blodtrykksregulering
  • Helseproblemer og Merkelappene man får
  • Skyldes Væskeopphopningen/Ødem for mye salt?
  • En årsak til ødem - Lavt Stoffskifte
  • En årsak til ødem - Stress
  • En årsak til ødem - Omlegging til Tradisjonskost/Helbredsreaksjon
  • En årsak til ødem - Redusert Magesyreproduksjon
  • En årsak til ødem - Karbohydratbasert kosthold/Blodsukkerubalanse
  • En årsak til ødem - Vitamin/Mineralubalanse 



Resten av dette innlegget kan kun leses i sin helhet i Skattekammeret:


  • Informasjon om kriterier for lesetilgang, hvilke blogginnlegg som nå ligger i Tradisjonskostbloggens Skattekammer, og bakgrunn for hvorfor Skattekammeret ble opprettet kan du lese om HER.