søndag 17. august 2014

Skogens Gull - Multer i Iskremen!

Høsten er i anmarsj og leter man godt kan det finnes multebær på myrene rundt forbi. Den varme og tørre sommeren her i nord har gjort sitt, og bærinnhøstingen ser ut til å bli noget slunken. Multer har jeg funnet mest av, tyttebær i mindre grad, og skuffet må jeg erkjenne at det nesten ikke er blåbær å oppdrive. Finner du blåbær i år må du nesten holde det like hemmelig som Kantarellplassen. Etter å ha lagt av nødvendig mengde med multer til julaften, måtte det selvfølgelig testes ut en multeiskrem. Basert på oppskriften til Kremet Bringebærsorbet, får du her en vri med multer. Selv om den varmeste sommersola har tatt kveld, kan man vel fremdeles spise is?!


 



Du trenger:


Slik gjør du:
Varm litt kokosmelk i en kjele. Ha i gelatin og rør til det er oppløst. Trekk kjelen av platen, og rør inn resten av kokosmelken. Hell over i en miksebolle. Visp inn eggeplommer, vanilje, søtning og mineralsalt. Mos multene med en potetstapper eller lignende. Ha multene i blandingen. Smak! Det kan hende du vil ha i ekstra søtning.


Med iskremmaskin:
Hell blandingen i iskremmaskinen og følg instruksjonene for din maskin. Min iskremmaskin bruker 35 minutt på multeisen. Når iskremen er ferdig har jeg den over i en egnet beholder, og setter den i fryseren minst 30 minutter. Da blir det finere kuler.


Uten iskremmaskin:
Hvis du ikke har iskremmaskin og ønsker å unngå mest mulig iskrystaller, er trikset å fryse blandingen i isbitformer eller lignende som blenderen eller foodprosessoren din håndterer. Når du ønsker å servere iskremen, tar du "isbiter" etter behov og kjører på med full guffe i blenderen. Super iskrem - uten iskrystaller.






Andre desserttips:

2 kommentarer:

  1. Nam, har enda multer fra i fjord så dette må testes:-) silte du multa for å få vekk frø. Er ikke så begestret for kokossmak så skal teste med fløte eller melk istedet. Lagde forresten en god melkefri is variant i går basert på brasil nøttemelk og eggeplommer med ovnstekte karameliserte bananer. Ovsstekingen fikk virkelig frem den deilige banansmaken. By the way, du som har testet så mange majones oppskrifter, har du prøvd med palm oil shortening: http://www.nourishingtreasures.com/index.php/2012/04/12/easy-no-fail-mayo/
    Kanskje en kombo av det og ghee eller smør ville vært godt..:-)
    MM

    SvarSlett
    Svar
    1. G`morn MM:)
      Det går selvfølgelig helt fint å bytte ut kokosmelken. Rømme tror jeg også kunne blitt godt. Blir å benytte meg mer av fløte og melk de gangene jeg får tak i upasteurisert. Synes ikke isen har en utpreget kokossmak heller, men er man ikke begeistret så skinner muligens smaken gjennom. Hørtes veldig godt ut med din iskremvariant også, selv om jeg ikke er så begeistret for bananer :)

      Orket ikke sile frøene på denne, da multefrø ikke plager meg så mye som f.eks bringebærfrø. Hadde jeg brukt frosne bær ville jeg nok silt, da jeg antakelig ville varmet bæra og deretter presset saften gjennom en sil. Hvis du tenker på antinæringsstoffer i frøene, er jeg ikke så bekymret for litt bærfrø i ny og ne så lenge resten av kostholdet er så optimalt som mulig.

      Har faktisk testet majones med fraksjonert uraffinert palmeolje, men uten ghee. Ble helt nøytral på smak, men like fast i konsistensen som smør ved avkjøling. En blanding med Ghee fungerer nok smaksmessig, men jeg ville nok bare brukt ghee, siden konsistensen pga mettet fett uansett ikke blir av den myke sorten.

      Smaksmessig synes jeg ghee er helt overlegen i majones. Men jeg er muligens over gjennomsnittet glad i smør. Trikset jeg har landet på når jeg ikke fermenterer er å lage små porsjoner og spise med en gang :)

      Ps, slenger inn en kopi av majonesspørsmålet og svaret under majonesinnlegget. I tilfelle andre lurer på det samme.

      Slett