torsdag 21. august 2014

Rått kjøtt! Biff Tartar av Villsaulam!

Jeg er stor tilhenger av rå villfisk og rått beitefora kjøtt! Et poeng er at rå animalsk mat er lettfordøyelig og næringsrikt. Et like bra poeng er at mesteparten er skikkelig skikkelig skikkelig snaskens. Mine rå (eller tilnærmet rå) favoritter smaksmessig er sashimi, ceviche, carpaccio, gravlaks, og ikke minst tartar. Har hatt liggende litt mørnet kjøtt av villsaulam i fryseren, og det er derfor blitt noen biff tartar i løpet av sommeren. Det er "hur lätt som hälst", og passer både som sommer- og vintermat. Nevnte jeg forresten at tartar er skikkelig godt?




Du trenger:




Slik gjør du:
Bruk det kjøttet du har tilgjengelig, og mer enn gjerne fra et beitefora dyr eller eksempelvis vilt. Har kjøttet vært i fryseren bør det tines i kjøleskap. Velg økologiske matvarer så langt det går.

Skjær kjøttet i tynne små biter. Kan kvernes, men jeg setter pris på tyggemotstand. Jeg liker tartaren best iskald, og plasserer kjøttbitene i fryseren mens rødløk, kapers, kruspersille og rosmarin finhakkes. Visp 1 eggeplomme sammen med litt sitronsaft, sennep og gelatinpulver. Bland deretter inn rødløk, kapers, urter, salt og pepper.

Ta kjøttet ut av fryseren og bland inn eggeplommeblandingen. Smak, og tilsett eventuelt mer salt, pepper eller urter. Bruk rene hender, og form en stor kjøttkake så rund som mulig, eller bruk en tartarform hvis du har. Lag en liten grop i midten. Her liker jeg å sette "kjøttkaka" tilbake i fryseren i 20-30 min.

Legg en eggeplomme i gropen på tartaren. Strø gjerne litt mineralsalt og pepper over eggeplommen.

Serveres med urtesmør og parmesan i skiver.




Sjekk også ut Tartar med Hestekjøtt og Tartar-røre:

12 kommentarer:

  1. Ser kjempegodt ut og du har helt rett tartar er skikkelig skikkelig skikkelig godt ;-)
    Lenge siden jeg har laget, men nå skal jeg passe på å fryse ned noen biter med vilt av de aller beste så har jeg dem klart til tartar i fryseren.

    Ha en flott dag og takk for link :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt nydelig er det :)
      Bare hyggelig for link, og ønsker deg også en super dag videre!!

      Slett
  2. Fantastisk! Kom gjerne med flere slike oppskrifter av det råe slaget:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Plutselig og innimellom vil det dukke opp rå mat :) :)

      Slett
  3. Jeg er SÅ glad i rått rødt kjøtt. Får helt vann i munnen av dette. ;) Har ikke prøvd noe annet enn okse og kenguru selv, men sau hørtes ikke feil ut det heller!
    I Tyskland serveres biff tartar av og til med en slags sild (matjes) .... det kan jeg ikke anbefale å prøve. *småkvalm*

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er SÅ enig med deg Frøydis :)
      Kenguru hørtes veldig spennende og eksotisk ut!

      Blir det en tur downunder, så skal jeg jaggu teste Kangaroo Tartar. Og...drar jeg til Tyskland er det mye mulig at jeg hopper bukk over sildevarianten :)

      Slett
  4. Så. Jeg vil gjerne inn i rått kjøtt-gamet og begynne å bruke det hjemme. Men så er det litt uklart for meg hvordan man skal gjøre dette sikkert. Altså, noen kilder sier at man bør fryse kjøttet så og så lenge, andre sier dette er unødvendig og andre igjen sier at det ikke hjelper å fryse. Lurer på dette med parasitter osv. Ser at Pirkepetter mener at dette ikke er opphav til sykdom, men hvordan blir da noen syke av rått kjøtt? Og når det kommer til fisk står det over alt at det er parasitter og at det er farlig osv. Jeg blir litt forvirra, spesielt når det kommer til fisk. Kan man fiske en fisk selv og lage sushi av denne uten problemer eller er det farlig? Pirkepetter anbefaler jo alle former for rått kjøtt, men min uvisshet stopper meg fra å begynne. Du har kanskje litt oppklarende kunnskap om tema?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Skriv gjerne under med navn eller kallenavn slik at jeg kan skille mellom de jeg kommuniserer med :)

      Så lenge kjøtt og fisk er i fersk tilstand, eller fryst ferskt, eller er mørnet/behandlet i riktige omgivelser, ser jeg ingen grunn til bekymring.

      http://gryhammer.blogspot.com/2012/11/fettskolen-volume-3.html?showComment=1353551328368#c5456148417268219581

      http://liveneshage.blogspot.com/2012/12/har-vrt-lite-tid-til-blogging-i-det.html?showComment=1382149739202#c1998917595688102507

      Kommentar 10.10.2012 kl.16:00:
      http://senseoflife.blogg.no/1349647301_sndagsmorgenkos_med_v.html

      Slett
  5. Fin oppskrift :) Er det greit å bruke vanlig storfekjøttdeig? Hva med skav av vilt fra frysedisken?

    Ole

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ole, takk for det :)

      Så lenge kjøttet er ferskt eller fryst ferskt så kan du bruke kjøtt fra både storfe, sau og vilt. Jeg ville vært mer oppmerksom på opprinnelsen til kjøttet. Med det mener jeg om dyret har fått spise naturlig mat på beite, eller fått kraftfôr med soya og planteoljer i. Vanlig storfekjøttdeig på butikken er dessverre oftest kraftfôrvarianten, mens viltkjøtt fra butikk sannsynligvis er et bedre alternativ, med mindre det er innesperret oppdretts-vilt :)

      Slett
    2. Hei! Jeg har lest det PP har skrevet om disse tingene, så leste jeg dette nå. :) Jeg lurer på hvorfor det er ekstra viktig å tenke på opprinnelse når man skal spise kjøtt rått. Hvis det er ferskt og bra nok til å spise stekt så er det vel ok å spise rått? Sånn hvis bakterier ikke har noe å si. Vi bør nok alltid prøve å være oppmerksom på opprinnelsen uansett da..

      Silje

      Slett
    3. Hei Silje :D
      Jepp, hvis kjøttet er ferskt og bra nok til å spise stekt, så er det helt innafor å spise rått.

      Men, min førsteprioritet er kjøtt fra gressbeitende dyr som ikke har spist kraftfôr med soya og planteoljer, rett og slett fordi planteoljer og soya er helseskadelig.

      Når det er sagt, så er kraftfôrkjøtt bedre enn intet kjøtt :D

      Slett