lørdag 5. september 2015

Surdeigsmørbrød med Kantarellstuing!

Noen ganger finner man bare ti kantareller på soppturen! Litt kantarell er uansett bedre enn ingenting, selv om jeg gjerne hadde sett kurven full av skogens gull. Heldigvis rekker de små gule jeg fant akkurat til en fantastisk god kvelds. Dette er en superenkel oppskrift, uten nøyaktige mål, som jeg lager minst en gang hver høst. Finner man flere kantareller eller annen matsopp i skogen, er det bare å tilsette litt ekstra av de andre ingrediensene slik at stuingen rekker til flere. Kantarellstuing på en sprøstekt surdeigsskive er en av mine favoritter, og som smaker ekstra godt med selvplukket sopp. Soppstuingen passer selvsagt også til både langtidsstekt lammelår og viltsteik.






Du trenger:






Slik gjør du:
Jeg bruker to stekepanner. I den ene stekepannen har jeg i smør, kantareller og kvernet pepper. Stekes på medium varme til soppen har sluppet alt vannet og det er fordampet. I den andre stekepannen bruner jeg finsnittet bacon og finhakket løk. Ha bacon og løk over i samme stekepanne som kantarellen og tilsett en dæsj fløte. Rør jevnlig, og la fløten koke inn til du ser blandingen har fått stuingkonsistens. Smak eventuelt til med litt salt og ekstra pepper.

Ha i litt smør i stekepanna som inneholdt bacon og løk. Rist surdeigsskiven i stekepanna til den er gylden brun på begge sider. Brødskiva danderes deretter med kantarellstuing og litt friske urter. Snadder!








Andre innlegg om selvplukket sopp: