mandag 29. april 2019

Hjemmelaget Blodpudding!

De tøffeste tradisjonskosterne jeg kjenner høljer gjerne nedpå et glass ferskt blod for næringens skyld. Noen holder for nesa, svelger unna, og skyller ned med kefir, og andre nyter den ferske blodsmaken som vaskeekte vampyrer. Jeg er ikke like tøff  - men når det kommer til varmebehandlet blodmat, da får pipa en annen lyd. Da nyter jeg! Være seg blodpannekaker, blodlapper, blodpølse eller dagens blodpudding. Denne oppskrifta er tradisjonskostvennlig, men både kokt melk og rosiner kan for noen være vanskelig å fordøye. Da kan man droppe rosinene og bytte ut melka med vann - men jeg kan ikke garantere for at blodpuddingsmaken blir like rund og god som med melk. Det jeg derimot kan garantere er at lukten av stekt blodpudding alene er en nytelse i seg selv, og at barndomsminner fra gammeltantes kjøkkenbenk blir levende. Stekt blodpudding, servert med lønnesirup eller sukker på, og iskald melk i glasset - ja da er dagen fullkommen.






Du trenger:






Slik gjør du:

1. Legg den mengden rosiner du ønsker å ha i blodpuddingen i ei skål med vann for bløtlegging. Tips: Istedet for bløtlegging i vann kan du gjerne bruke rosiner fra vannkefirproduksjon.


2. Ha risgryn og melk i en kjele. Kokes til en tykk risgrøt på svak/medium varme. Rør i grøten med jevne mellomrom slik at den ikke brenner seg i bunnen. Trekk kjelen til side.


3. Ha smøret i kjelen når grøten har tyknet, og bland godt slik at alt smøret blir rørt inn i grøten.


4. Ha sukker, salt, allehånde, nellik, ingefær og rosiner i grøtkjelen. Bland godt sammen.


5. Bruk en sil, og sil blodet over i en bolle, og visp blodet til det skummer.


6. Ha blodet over i kjelen med grøt. Kok opp under kontinuerlig omrøring til røren begynner å tykne, og du er sikker på at ikke alle risgrynene synker til bunnen.


7. Hell blodpuddingrøra over i ei brødform eller lignende som tar 1-1,5 liter. Bruk bakepapir eller smør formen hvis du tror det er lurt.

TIPS: Som variasjon kan blodpuddingrøra (tilsatt et egg eller to) gjerne brukes til lapper, stekt i masse smør i stekepannen.


8. Stekes i vannbad på 175 grader, nederst i ovnen, i 60-90 minutter. Test med en kakepinne/strikkepinne etter en times tid.


9. Kan serveres rykende fersk etter litt avkjøling, servert i skiver med lønnesirup eller rårørsukker på.

Eller som jeg foretrekker - Å la blodpuddingen avkjøles helt, plassert i kjøleskapet til neste dag. Blodpuddingen skjæres da i skiver og stekes i masse smør i en stekepanne. Stekes til den blir sprø i kantene og svart på farge. Serveres selvfølgelig også her med lønnesirup eller rårørsukker - og med iskald melk i glasset.






Barndomsminner:



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.