torsdag 27. september 2018

Voi Voi Salami - Lammepølse fra Ask Gård!

Jeg har i løpet av årene smakt alle salamipølsene Ask Gård har til salgs, og jeg har funnet min personlige favoritt; Voi Voi! Ei utrolig smaksrik spekepølse med tydelig smak av einebær og karve, som i tillegg til økologisk lammekjøtt inneholder økologisk svinekjøtt, salt, økologisk krydder, økologisk druesukker og melkesyrebakterier. Jeg har sansen for filosofien til Ask Gård, men savner et par ting. Jeg skulle ønske de på hjemmesiden sin spesifiserte hvilket salt de bruker i produktene sine, slik at vi forbrukere vet om det er salt med antiklumpemiddel eller uraffinert mineralrikt salt i produktene. De skriver også på hjemmesiden sin at "Dyrene går inn og ut som de vil, og spiser økologisk gress fra egne jorder." - som er helt suverent, men her savner jeg noen setninger om dyrene får kraftfôr i tillegg - litt, mye eller ingenting? Kraftfôr består av uheldige substanser, som soya og planteoljer, og da spiller det liten rolle om fôret er økologisk eller ikke. Men, når det er nevnt, så er det ikke så mange spekematprodusenter der ute som er like bevisst som Ask Gård, i allefall ikke som har produktene sine lett tilgjengelig for salg. Lammepølsa kan bestilles HER - og de har tilfeldigvis Fri Frakt. Voi Voi!







PIRKEPETTER OM KRAFTFÔR
"Om vinteren får kyr høy, silo (basert på giftig , syntetisk maursyre - 3 ganger giftigere enn metanol) og kraftfor. Og kraftfor innebærer slike matemner som korn, soya, raps, maisrester, planteoljer, m.m både i konvensjonell som økologisk form. I konvensjonell form kommer også dokumentert giftige tilsetningsstoffer som BHA, BHT og ethoxyquin, alle Monsantos. Den eneste andre forskjellen er mangel på sprøytegiftrester, samt at matemnene skal være dyrket økologisk, i økofor. Økofor er dermed tilnærmet like helseskadelig for både dyr og mennesker, og da i hovedsak pga soya og planteoljer, som er helseskadelige for både dyr og mennesker uansett dyrkningsmetode." Sitat: PirkePetter, 16. august 2012 kl. 01.58.



"Planteoljer blokkerer jodopptaket i skjoldbruskkjertelen, og reduserer dermed stoffskiftet/forårsaker hypotyreose, som videre normalt gir økt fedme. Dette sistnevnte er grunnen til at landbruksindustrien bruker planteoljer som bl.a soya og rapsoljer i kraftfor til husdyr, slik at de skal legge på seg mer samtidig som de spiser mindre." Sitat: PirkePetter, 17. november 2012 kl. 00.31.






For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!