tirsdag 15. august 2017

Rød Kjerringøy - Upasteurisert og økologisk ost fra Nordland!

Lykken er; når man kjenner noen, som kjenner noen, som har vært en tur på gårdsutsalget på Kjerringøy Gård i sommerferien! Heldige meg har fått levert en ostebit av typen Rød Kjerringøy rett på døra, og jeg storkoser meg. Rød Kjerringøy er en franskinspirert, upasteurisert og økologisk rødkittost, ystet på fersk kumelk, og produsert på ei eksotisk halvøy rett utenfor Bodø. Osten er nydelig og smakfull, og selv om den er vellagret og har en markant smak, er den samtidig mildere enn flere andre rødkittoster jeg har smakt. Skulle du være så heldig å støte på en Rød Kjerringøy i ei osteforretning nær deg, anbefaler jeg å spørre om en smaksprøve.






"Vi yster på dagsfersk, upasteurisert melk fordi vi tror på at alt handler om samarbeid med de gode bakteriene, både i produksjonen på ysteriet, og på lageret i ukene etter. Mens vi tidligere betraktet bakteriene som fiender for menneskene, vet vi nå at om vi utrydder bakteriene så utrydder vi oss selv. I stedet for å tenke utrydding og pasteurisering så handler upasteurisert ysting om å legge forholdene til rette for de gode bakteriene, de som er så livsviktige for oss. Ved å yste på denne måten oppnår vi en smaksvariasjon og særpreg som gjør ostene våre unike." Markens Grøde & Kjerringøy Ysteri



Mer om Rød Kjerringøy: