fredag 24. mars 2017

Gjesteinnlegg: Hjemmelaget Nachos!

Jeg er så glad for at jeg har tradisjonskostvenner! Selv om jeg ikke kjenner alle ansikt til ansikt, er det så fint at vi sitter med den samme forståelsen av tradisjonskosten, og den samme respekten for PirkePetters unike kunnskap. En av disse vennene fra flere år tilbake er Snurre Sprett, som jeg er så heldig å kunne dele et gjesteinnlegg fra i dag. Kan hun kanskje friste deg med hjemmelaget nachos? Jeg skal hvertfall hive meg rundt!





*******************************************************************


Min familie har heldigvis aldri vært avhengige av fredagstacoen som ”alle” har hver fredag. Men, innimellom er det godt med litt knasket kos. Så tacoen vår ble hjemmelagd nachos, rødløk, upasteurisert rømme og upasteurisert raspet ost. Nachos blir lagd av maismel, og siden mais er en grønnsak bør den i tradisjonskostverdenen behandles før bruk. The Healthy Home Economist inspirerte meg til å gå i gang, og oppskriften har jeg lånt fra pakken med Masa Harina, maismel som har gått gjennom nixtamaliseringsprosessen som beskrives av PP nedenfor. Med denne deigen kan du lage enten sprø nachos eller maistortillas/lefser.



PirkePetter om Mais:
"Jeg har ikke sagt at mais poppet til popcorn er ok utenom at maisen enten bløtlegges og tørkes først, og deretter poppes. Mais inneholder forholdsvis lite fytinsyre, slik at mange hevder at det bør gå greit med bare varmebehandlingen som det poppulære knasket (varmen reduserer fytinsyre med ca 52%) baseres på, men varme alene påvirker de andre antinæringsstoffene i liten grad." Sitat: PirkePetter, 6. november 2013 kl. 15.02.



"Selv bløtlagt og varmebehandlet mais er ikke helt fri for antinæringsstoffer, men disse er betydelig redusert. Slik at mais nå og da, især sammen med andre proteinkilder, og poppet i smør, kokosolje eller ghee, er ok knask. Ok, men ikke optimalt. Skal det være optimalt må maisen gjennom en flere dagers bløtleggingsprosess, deretter tørking og popping. Eller gjennom prosessen indianerne brukte når de brukte mais i kosten, hvilket kalles nixtamalisering" Sitat: PirkePetter, 6. november 2013 kl. 15.02.



Linker fra PP:
Litt info –

  • Du kan lese mer om vegetabilske matemner, og deres plass i Tradisjonskosten HER





 
Du trenger:





Slik gjør du: 
1. Bland Masa Harina, salt og varmt vann. Deigen skal være fast og smidig. La deigen hvile en stund.


2. Ta litt deig og rull den som en kule. Jeg bruker legge kulen med matpapir over og under for så å kjevle den tynn. Hvis du har en tortillapresse kan man bruke det.


3. Skjær deigen i trekanter. NB! Hvis du vil lage tortillalefser deler du ikke opp deigen men steker den på tørr plate ca 1 min på hver side.


4. Ta trekantene forsiktig av matpapiret og stek i utsmeltet talg til de er gyldne.


5. La nachosen avkjøles på litt tørkepapir eller handkle og strø over uraffinert salt eller annet krydder du ønsker å ha på.


6. Tips til kveldskos kan være en bit langtidsstekt kylling (styr unna industrikylling), en feit ost og evt Melkesyregjæra Jalapenôs eller Grønn Salsa på nachoen. Varmes i ovnen til osten er smeltet.






Inspirasjon:


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.