søndag 15. januar 2017

Gullfisker - Hjemmelaget Snacks med Surdeig!

Litt hjemmelaget helgesnacks på menyen - basert på surdeig, og smaksatt med en godt lagret upasteurisert ost fra Tidsporten. Inspirert av oppskriften til Beets n` Bones, er dette et sprøtt, smakfullt og magevennlig småtygg som kan snackses alene, sammen med en god rømmedip eller som tilbehør til oste- og spekefatet.






Du trenger:
    • 3 dl Økologisk Speltmel (siktet)
    • 0,75 dl Smeltet Smør
    • 1,5 dl Surdeigsstarter, boblende og flytende.
    • 3 dl Finrevet Ost, gjerne godt modnet.
    • (1-3 ss Vann hvis deigen blir for tørr)
    • 0,5 ts Mineralsalt + litt ekstra til gullfiskene før steking.
    • 1 ts Gurkemeie
    • Arrowroot for utkjevling







Slik gjør du - Steg 1:
Bland alle ingrediensene i en glass- eller porselensbolle. Elt sammen til en fast deig. Originaloppskriften beskriver bruken av en kjøkkenmaskin, men jeg bruker hendene. Når deigen er fast og relativt tørr, dekkes bollen til med plast og et klede.



La stå på kjøkkenbenken i 8-12 timer. Jo lengre deigen står, jo mer flytende vil den bli. Hvis det går mer enn 12 timer før du skal bruke deigen, kan det være lurt å sette deigen i kjøleskapet for å roe gjæringa.









Slik gjør du - Steg 2:
Forvarm stekeovnen til 175 grader - ikke varmluft.


Kjevle deigen til en tynn leiv. Hvis deigen er klissete - Bruk litt arrowrot (eller usyrnet siktet mel hvis magen din går med på det). Stikk ut små figurer med en liten pepperkakeform (3 cm), eller gjerne en gullfiskform. Du kan selvfølgelig også bruke kniv eller pizzaskjærer, og lage små firkanter.


Gullfiskene plasseres på stekebrett med bakepapir. Kvern over mineralsalt slik at hver fisk får et par saltkorn. Stek gullfiskene i 12-15 minutter, eller til de er gyldne og "oppblåste". Følg med på stekeovnen din, de er ikke like gode hvis de blir brente. La gullfiskene avkjøles på rist for å bevare sprøheten, og så er det bare å kose seg.



  • Gullfiskformer får du kjøpt på ebay for eksempel HER eller HER.







Inspirasjon:



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.

3 kommentarer:

  1. Disse fikk jeg skikkelig lyst på! De ser jo helt perfekte ut! Jeg har lest gjennom et par oppskrifter av deg og stusser over at du bruker plast og klede. Jeg skjønner selvsagt at du bruker plast for å unngå at deigen skal tørke ut, men jeg trodde at plast skaper anaerobe forhold da den hindrer fri tilgang på oksygen. Resultatet blir da egentlig alkoholgjæring framfor melkesyregjæring. Selvom alkoholgjæring er en form for melkesyregjæring foregår det litt forskjellige kjemiske prosesser under gjæringen.
    se her : https://sml.snl.no/gj%C3%A6ring
    Se under "innhold" til venstre, da står det melkesyregjæring og alkoholgjæring. Veldig enkelt og greit forklart. Men kanskje du vet dette fra før.
    Jeg personlig pleier å legge et våt klede over bollen. Det hjelper for å holde deigen fuktig. Har man det varmt og/eller tørt i huset hjelper det å sette bollen med våt klede i stekeovn, så sant den er ledig.
    Min erfaring er i hvert fall at det dannes et slags fuktig klima i ovn som holder deigen fuktig under heving. Når jeg lager surdeigsbakst har jeg våt håndkle over bollen, setter bollen i ovn med lyset på, siden lyset gir fra seg litt varme, og på vinteren når det blir kald i huset på natta, så setter jeg en ildfast form i ovn sammen med surdeigen, heller kokende vann oppi formen og lukker ovn. På den måten blir surdeigen min perfekt, fordi den står både varm og fuktig hele natten. Når jeg lager gjærbakst med myse setter jeg bollen i ovn med våt klede uten ildfast form med vann og uten å sette på lyset, ellers går den rett og slett løpsk i løpet av natten. Kanskje du vet alt dette fra før :-)
    Pernille

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Pernille :)
      Jeg bruker plastfilm for å unngå at deigen setter seg fast i kledet når den hever. Jeg legger det løst over slik at deigen får puste.

      Jeg kjenner godt til forskjellen på melkesyregjæring og alkoholgjæring ja :)

      Slett
  2. Åh ja jeg forstår. Når plasten ligger løst så får deigen puste :-) jeg regnet med at du viste forskjellen. Jeg har et par ganger prøvd med plast men jeg strammet den godt. Og da kjente jeg tydelig alkohollukt da jeg fjernet den. Jeg har skaffet meg xxl boller for å unngå at deigen hever så høyt at den rekker håndkle. Upraktisk fordi de tar mye plass men der fungerer når man vil lage større mengder på en gang.

    SvarSlett