lørdag 21. mai 2016

Melkesyregjærede Salte Sitroner - Preserved Lemons!

Hmm, nja og tja.. Som ivrig melkesyregjæringsentusiast var jeg programforpliktet til å teste, selv om jeg innerst inne "visste" at dette ikke kom til å falle i smak. Det var når jeg kjøpte boka The Nourished Kitchen et par år tilbake at jeg ble fristet av det fine bokomslaget, og i fjor sommer ga jeg de salte marokkanske sitronene en sjanse. Til historien hører det med at frukt i varme middager aldri har falt i smak hos meg, som ananas på pizza, sitronkylling eller torsk med appelsinsaus. Jeg elsker sitron, men da helst i dessertverden som f.eks Sitronsmørkrem/ Lemon Curd, eller i tilbehør som serveres kaldt til middagen. Så, med faste månedlige smakstester fra glasset har jeg vel som forventet ikke blitt helt overbevist. Konsistens, utseende og smak minner om sitronmarmelade, men da altså salt sitronmarmelade. Jeg heller nok fremdeles mot ferskpresset sitron til marinader, tapenader og dressinger, men jeg deler både oppskrift og opplevelse likevel. Det er kanskje noen der ute med andre smakspreferanser enn meg som kan tenke seg å prøve?






Melkesyregjærede salte sitroner har sin opprinnelse fra Nord-Afrika, og er kanskje mest brukt i Marokko. Med sin sursalte karakteristiske smak setter de sitt preg på ulike tradisjonelle retter og tilbehør:

"Preserved lemons, known in Morocco as l'hamd marakad, are an essential ingredient in Moroccan kitchens, where they're used to enhance many traditional dishes both as a garnish and as a key ingredient. Traditionally they're made with two simple ingredients – lemon and salt – with the salt acting as a curing and preserving agent. The longer the lemons are left to age, the more intense and mellow the flavor." Kilde: About Food.






Du trenger:
    • Økologiske sitroner (ca 1 - 1,5 kg)
    • 50-90 gram Mineralsalt uten antiklumpemiddel
    • 1 - 1,5 liters Fidoglass
    • Pickle Pebbles, eller annen type vekt som f.eks en ren stein.




Slik gjør du:
  • Skyll og tørk sitronene. Hvis du ikke har økologiske sitroner tilgjengelig kreves det at du skrubber de ekstra godt for å få av alle sprøytemiddelrester. Du kan også eventuelt legge dem i litt eddikvann.

  • Start med litt salt nederst i glasset. Skjær av sitronens "stilk", og skjær sitronen i fire båter, uten å dele sitronen helt. Båtene skal fremdeles henge sammen. Pill ut alle steinene som du ser. Sprinkle litt salt på innsiden av hver sitron, og legg dem lagvis i det rene glasset.

  • Press sitronene godt ned i glasset, og fyll etter med sitroner slik at glasset fylles, og press slik at det kommer nok sitronsaft til å dekke sitronene. Blir det for lite saft, tilsetter du litt ekstra nypresset sitronjuice. Dryss litt salt på overflaten og legg en vekt i glasset for å holde sitronene nede. Jeg bruker Pickle Pebbles kjøpt på ebay. Lukk lokket og la melkesyregjære på kjøkkenbenken.

  • Sjekk glasset etter et døgn på kjøkkenbenken. Hvis sitronene ikke er dekket av væske tilsetter du ytterligere litt nypresset sitronsaft over.

  • La stå på kjøkkenbenken i 4-8 uker eller lengre, og når smaken har nådd din preferanse kan glasset deretter flyttes til et kjøligere sted. De første ukene bør man åpne glasset med jevne mellomrom for å slippe ut litt gass, og glasset bør stå plassert i en dyptallerken eller lignende, da det kan boble over med væske under gjæringen. Holdbarheten er i følge flere kilder åresvis.

  • Saltet skal skylles av sitronene før bruk.

  • Kahm gjær! Hvis du får et hvitt lag, eller hvite små klumper i glasset:                                               Keep Calm, It`s Only Kahm Yeast!







Oppskrifter som inneholder melkesyregjærede salte sitroner:







Kilder og inspirasjon:


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.