lørdag 31. januar 2015

Depresjon og Kosthold! Påvirker Tarmens Helse vår Mentale Helse?

En bekjent av meg har siden i fjor høst slitt med "diffuse" helseproblemer. Hun har vært sliten, nedbrutt, nedstemt, småsyk og plaget med svimmelhet. Blodprøver viser kyssesyke på et tidspunkt, men utover det finner ikke legen noe klart svar på hva som feiler henne nå. I våre samtaler har det kommet frem at hun periodisk har slitt med dette tidligere, og utløsende faktor kan for meg se ut til å være stress fra flere kanter samtidig. Jeg tenker også, ut fra hva hun har fortalt meg, at kosthold og mage/tarmhelse kan være underliggende faktorer her. Kostholdet hennes er variert med innslag av både animalske og vegetabilske kilder. Hun er ikke fremmed for litt lever, men har samtidig et litt "typisk norsk kosthold" inkludert planteoljer, og hvor korn, nøtter, frukt og grønt spises ubehandlet.

Mitt syn på ernæring er kjent for henne, og jeg merker hun er skeptisk og nysgjerrig på samme tid. Dagens blogginnlegg er ment som utvidet informasjon til henne, men også til andre lesere som søker samlet informasjon om emnet. PirkePetter (som bor i kommentarfeltet til Livenes Hage) har skrevet metervis med kommentarer som har hjulpet rådville. Dette innlegget inneholder kommentarer skrevet av PirkePetter relatert til kosthold og mental helse. Alle avsnittene under er linket tilbake til sin opprinnelse, og der finner man også sammenhengen hvor PirkePetter har gitt informasjonen. Forhåpentligvis gir dette omfattende innlegget henne ekstra "kjøtt på kraftbeina", en utvidet forståelse for fermentert fiskeleverolje, et annet blikk på blodprøveresultater og ikke minst viktigheten av god tarmhelse. Dette med tanke på samtalene vi har hatt i det siste om depresjon og kosthold.


Bildet er lånt fra artikkelen: Is There A Connection Between Gut Bacteria And Depression?



Dette innlegget kan kun leses i sin helhet i Skattekammeret!

  • Informasjon om hvilke blogginnlegg som nå ligger i Tradisjonskostbloggens Skattekammer, og bakgrunn for hvorfor Skattekammeret ble opprettet kan du lese om HER.
 



22 kommentarer:

  1. Veldig bra innlegg! Jeg kommer til å oppdatere mitt eget innlegg, slik at jeg får med en lenke til dette. Du er som vanlig veldig grundig og gjennomført. Bra jobba! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig takk, og i like måte Nøtteliten :)

      Slett
  2. Knallbra! Kjenner meg godt igjen i dette med å ha personer rundt som er nysgjerrige, men samtidig skeptisk. Da skal jeg geleide dem inn i dette innlegget. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. En takk o` bukk sendes til Eiden`s Hage :)

      Slett
  3. Er så takknemlig for at du tar deg tiden til å samle opp og snekre sammen disse innleggene. Tar sin tid å navigere gjennom alt pirkusstoffet så dette er gull verdt, virkelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ane! :)
      Det var veldig hyggelige ord. Det beste er jo når infoen kommer andre tilgode også.

      Slett
  4. Can Microbes in the Gut Influence the Brain -
    http://www.livescience.com/49373-google-hangout-on-brain-and-microbiome.html

    Psychobiotics - a novel class of psychotropic -
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23759244
    http://www.elsevier.com/about/press-releases/research-and-journals/are-probiotics-a-promising-treatment-strategy-for-depression
    http://www.nature.com/news/gut-brain-link-grabs-neuroscientists-1.16316

    Groovy Probiotics -
    https://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201206/groovy-probiotics

    The Gut-Brain Connection, Mental Illness, and Disease -
    https://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201404/the-gut-brain-connection-mental-illness-and-disease

    More Fun With the Gut Microbiota and the Brain -
    http://evolutionarypsychiatry.blogspot.no/2011/07/more-fun-with-gut-microbiota-and-brain.html

    Changing gut bacteria through diet affects brain function, UCLA study shows - http://newsroom.ucla.edu/releases/changing-gut-bacteria-through-245617

    GUT BACTERIA AND THE BRAIN
    The notion that our gut bacteria can affect brain function, even to the point of causing autism in cases of severe gut dysbiosis, attracted heaps of scorn when first proposed, but accumulating research continues to reveal the fascinating connection. In experiments with mice, researchers have found that changes in gut bacteria can cause changes in both brain chemistry and behavior. One experiment involved replacing the gut bacteria of anxious mice with bacteria from fearless mice. The mice became less anxious, more gregarious and vice versa—bold mice became timid when they got the microbes of anxious ones. Furthermore, aggressive mice calmed down when the scientists altered their microbes by changing their diet, feeding them probiotics or dosing them with antibiotics. To find out what might be causing the behavior changes, the researchers then measured brain chemistry in mice. They found changes in a part of the brain involved in emotion and mood, including increases in a chemical called brain-derived neurotrophic factor, which plays a role in learning and memory (Current Opinion in Microbiology Jun 2013 16(3):240–245). The research is stimulating scientists to propose probiotic therapy for treating behavioral disorders such as bipolar disorder and depression—something you read about in these pages several years ago. -
    http://www.westonaprice.org/health-topics/caustic-commentary-winter-2013/
    The gut-bacteria-thyroid connection
    One little known role of the gut bacteria is to assist in converting inactive T4 into the active form of thyroid hormone, T3. About 20 percent of T4 is converted to T3 in the GI tract, in the forms of T3 sulfate (T3S) and triidothyroacetic acid (T3AC). The conversion of T3S and T3AC into active T3 requires an enzyme called intestinal sulfatase.
    Where does intestinal sulfatase come from? You guessed it: healthy gut bacteria. Intestinal dysbiosis, an imbalance between pathogenic and beneficial bacteria in the gut, significantly reduces the conversion of T3S and T3AC to T3. This is one reason why people with poor gut function may have thyroid symptoms but normal lab results.
    Inflammation in the gut also reduces T3 by raising cortisol. Cortisol decreases active T3 levels while increasing levels of inactive T3. 1
    http://chriskresser.com/the-thyroid-gut-connection

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjernen i tarmen -
      http://www.klikk.no/helse/sykdom/article246822.ece
      http://illvit.no/mennesket/sykdom-behandling/vi-tenker-med-tarmen
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11916191
      http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=gut-second-brain
      http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/05/03/probiotics-impact-brain-performance.aspx
      http://www.nytimes.com/2005/08/23/health/23gut.html?_r=3&pagewanted=1%204/23/2010
      http://findarticles.com/p/articles/mi_m0ISW/is_252/ai_n6112822/
      http://www.cumc.columbia.edu/publications/press_releases/Karsenty-cell-serotonin-lrp5.html
      http://www.mentalhealth.org.uk/content/assets/PDF/publications/FeedingMinds_exec_summary.pdf?view=Standard
      http://www.westonaprice.org/thumbs-up-reviews/breaking-the-vicious-cycle

      Jeg ser at flere av avsnittene ble slått sammen av scripten i bloggen. Pussig! Jeg poster den ovenstående informasjonen for å bidra til temaet, men vil påpeke at årsaken til din venns depresjon like gjerne kan skyldes f.eks næringsmangel, konsum av matemner som forårsaker betennelse i tarmen, hyppige blodsukkerfall/stresshormonrespons, eller stoffskifteproblemer/hypotyreose eller østrogenovervekt, som videre direkte forårsaker hennes helseproblemer, eller som gjør dette inndirekte, gjennom virkningen på mage-tarmsystemet. Mangel på bl.a vitamin D og/eller B12, og/eller magnesium kan forårsake samtlige symptomer du oppgir for henne.

      PP

      Slett
    2. Takk for utfyllende info PP!

      Kanskje det kan være en kombinasjon av flere av årsakene du nevner? Næringsmangel som følge av mye antinæringsstoffer i de såkalte "sunne" matvarene, som igjen kan bidra til betennelser og en skadeskutt tarmflora. Stresshormonrespons er nok også veldig sannsynlig. Hun spiser ofte og regelmessig, så hyppige blodsukkerfall er kanskje mindre sannsynlig i hennes tilfelle. Stoffskifteproblemer og østrogenovervekt har jeg dårligere forutsetning for å mene noe om.

      Jeg har landet på de samme manglene som du, og i første omgang har hun gått igang med en daglig spiseskje skateleverolje kombinert med kokosolje, magnesiumsulfat i badevannet og er oppfordret til å spise mer lever. Så får vi se om hun er klar for flere endringer når hun har lest innlegget og kommentarfeltet flere ganger :)

      Slett
    3. Helseproblemer er som regel en kombinasjon av flere årsaker, på forskjellig nivå. En årsak utløser en eller flere reaksjoner som fører til at det dannes nye delårsaker, som skaper sine egne symptomer i tillegg til de opprinnelige. Næringsubalanse og kjemikaliebelastning skaper f.eks videre hormonell ubalanse i mange tilfeller, og som fremmer sine egne symptomer, samtidig som de opprinnelige forsterkes.

      Å spise ofte og regelmessig er kun en garanti for at blodsukkerbalansen holdes stabil så lenge måltidene inkluderer animalsk protein og dyrefett eller mettet fett, da man ellers får en jojovirkning på blodsukkernivået som fremmer økt insulinrespons. Og derigjennom økt tap av næringsstoffer som er involvert i opptak og utnyttelse av karbohydrater/sukker som energi, og som, ved mangel, fremmer den samme syklusen igjen og igjen. Næringsstoffene det er snakk om fremmer videre sine egne symptomer, som kompliserer symptombildet ytterligere, samtidig som man blir stadig sykere.

      PP

      Slett
  5. Jeg postet nettopp en kommentar fordelt over 2 deler, men så forsvant begge da jeg oppdaterte siden? Harru stjæli den???? I så tilfelle; FYTTIRAKKERN!!!!!

    PP

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var ikke meg, jeg lover :)
      Det sitter en figur inni spamfilteret, og innimellom tar han jobben vel seriøst!

      Slett
  6. Wow. Denne bloggen er en fantastisk gave til menneskeheten som flere burde oppdage at de har fått. Veldig bra og gjennomført. Fint at du kommer med en masse henvendelser og lenker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det setter jeg pris på Håvard! :)
      Vet ikke om jeg fortjener så store ord, men jeg takker og bukker uansett!

      Slett
  7. Flott innlegg!!
    Supert å ha en sånn oppsummering. Lett å lese, og å henvise andre til. TAKK for at du gjør en sånn jobb!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Bente :)
      Veldig glad for fin tilbakemelding, og at oppsummeringen kan komme flere til nytte!

      Slett
  8. Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette her hen. Har lest en masse av det PirkePetter har skrevet, jeg har en ADD diagnose men slik jeg har forstått PP så er denne diagnosen bare oppspinn, og at man kan bli helbredet ved å spise riktig mat. Hvis dette er tilfelle så ville livet mitt blitt revolusjonert hvis jeg hadde blitt "frisk". Men for meg som sliter såpass med konsentrasjonsevnen så er det dessverre veldig vanskelig å se sammenhengen i hva jeg bør, og ikke bør spise, av det PP skriver. Det er så detaljrikt og spekket fullt med informasjon at det blir rett og slett for tungt stoff, for den "tåkete" hjernen min. Synes det er veldig fint med slike matblogger som støtter seg til råd fra PP, men så er jeg likevel veldig usikker på hva jeg bør kutte ut av eget kosthold, og hvilke matvarer jeg bør holde meg til. Og jeg er klok nok til å forstå at jeg ikke bør drive med diettkomponering på egen hånd, da jeg rett og slett har alt for lite kunnskap om ernæring (og det er vanskelig for meg å tilegne meg nok kunnskap om det).

    Hvis jeg visste om en ernæringsfysiolog som hadde en slik kunnskap, og praksis som du PP har drevet tidligere, som jeg kunne henvende meg til for å få hjelp, så hadde jeg gjort det med en gang. Har skjønt at du ikke driver med slikt lengre. Men kanskje du kan anbefale noen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Hvis denne kommentaren er rettet til PP, bør du istedet poste den i Livenes Hage. Dette er innlegget som er mest aktivt for tiden: http://liveneshage.blogspot.no/2015/03/den-som-sitter-i-glasshus-skal-ikke.html

      På generell basis er det de samme matemnene som går igjen i tradisjonskosten, hvis tanken er å spise seg frisk fra det meste. For eksempel kraft, fermentert fiskeleverolje, rå lever og upasteuriserte melkeprodukter vil uansett være lurt, samtidig som man unngår planteoljer og matemner som inneholder antinæringsstoffer.

      I disse innleggene har Nøtteliten samlet sammen matforslag til barnehagen, men vil absolutt være relevant for voksne også - på generelt grunnlag:
      http://nottelitenstretopp.blogspot.no/2014/08/forslag-til-mer-tradisjonsbasert.html
      http://nottelitenstretopp.blogspot.no/2014/08/forslag-til-ny-ukesmeny.html

      Ønsker du konkrete råd i forbindelse med ADD, må du ta det direkte med PP.
      PS! Bruk et kallenavn slik at PP "vet" hvem du er.

      Lykke til :)

      Slett
    2. Ok, takk for tips!! :)

      Lille-My

      Slett
  9. Hei. Nøttelitens blogg er fjernet.Vet du om ny adresse?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mokka! :)
      Nøttelitenbloggen ble dessverre slettet for en tid tilbake, og meg bekjent har den ikke fått ny adresse.

      Slett