lørdag 13. september 2014

Fårikål - Husmannskost, Nasjonal Høstmat og Nydelig Kraftkost!

Fårikål er en av høstens høydepunkter! Nydelig kraftkost og Norges ubestridte nasjonalrett! Langtidskokt fårikål er lettere å fordøye, tar bare noen få minutter å klargjøre og lager seg selv mens du gjør noe annet. Hodekål tilhører korsblomstfamilien, og inneholder goitrogener som kan blokkere jodopptaket og hemme hormonsyntesen i skjoldbruskkjertelen. Ved å koke kålen i flere timer vil endel goitrogener nøytraliseres, men ikke alle. Hodekål er derfor et lite aber hvis man har konstatert stoffskifteproblemer eller har en sliten skjoldbruskkjertel. Har man derimot et næringsrikt tradisjonskosthold og normal skjoldbruskkjertelfunksjon kan man fint spise litt fårikål i ny og ne, og da synes jeg helt klart høstens lammeslakt og kålplukk kvalifiserer som ny og ne.




Du behøver for 4 personer:


Slik gjør du:
Bruk en stor kjele. Ha lammekjøttet med bein i bunnen av kjelen, og hell over eddik som bidrar til å trekke mineraler ut av beina. Smaken på eddik forsvinner under varmebehandlingen. Tilsett salt og pepperkorn. Grovskjær hodekålen og legg bitene øverst i gryta. (Jeg har aldri helt forstått poenget med å legge kål og kjøtt lagvis i kjelen. Det går mye raskere og smaker nøyaktig like godt når kjøttbeina legges nederst, og hodekålen øverst.) Fyll på med vann til det dekker kålen. Bruk lokk og sett stekeplata på 1. La putre til kjøttet ramler fra beinet. Denne gryta sto i 6 timer, men det gjør ingenting om den står lengre. Fårikål er nesten best dagen etter, eller dagen etter der...





Kilder, og mer om Goitrogener:

8 kommentarer:

  1. Hei :-)

    Ser nydelig ut og interessant informasjon som alltid !

    ...som vanlig sitter jeg igjen med ett spørsmål hihi, leste litt av kommentarene til PP og skal definitift lese mer hvis jeg får for mye tid... men lurer på hva man kan spise mye av, hvis man skal kutte ned på kål, gulrot, tomatfamilien, bønner, potet, søtpotet, kornproduktter og så mye mye mer... Har du en link til ett innlegg som beskriver hva man skal spise ?? Har akkurat plantet masse kål i hagen, mesteparten til melkesyregjæring men er ellers glad i kål og trodde hittil at det var ganske trygt å spise :-)

    Ha en fin Søndag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hege! Satt på spissen - Alle bør ta en titt på myndighetenes anbefalinger, og deretter gjøre det motsatte :)

      Forklart så kort som det går, og basert på PPs anbefalinger, bør animalske, naturlige, upasteuriserte, økologiske, beitefora og skånsomt varmebehandlede produkter være i hovedsetet. Mettet fett, rå animalsk mat og innmat er stikkord man ikke behøver være bekymret for.

      Mye handler om nåværende helse- og næringsstatus. Det er spesielt ved stoffskifteproblemer at inntak av korsblomstgrønnsaker er problematisk. Grønnsaker bør likevel for alle være et tilbehør og smakstilsetter, og da helst tradisjonelt bearbeidet som ved melkesyregjæring/ fermentering, koking og steking.

      Melkesyregjæring bidrar til å forfordøye maten og fungerer derfor som en fordøyelseshjelper mer enn at grønnsakene er et viktig næringsbidrag. Jeg vet Nøtteliten (bloggen Nøttelitens Tretopp) legger grønnsaker i myse og salt kvelden før hun skal lage supper og gryter.

      Denne listen oppsummerer ganske greit hva som bør spises mer eller mindre av:
      http://www.traditionalnutritional.com/weston-price-philosophy.html

      Noen linker til hva PP har svart om grønnsaker:
      http://liveneshage.blogspot.com/2013/06/litt-om-utsendigsdager-i-tidsporten.html?showComment=1371676360048#c5383384954366346429

      http://liveneshage.blogspot.com/2013/06/litt-om-utsendigsdager-i-tidsporten.html?showComment=1371739048779#c3669559829787506731

      http://liveneshage.blogspot.com/2013/05/bakerrebellene-videre-og-info-om.html?showComment=1369534181293#c646400003594415350

      http://liveneshage.blogspot.com/2013/05/bakerrebellene-videre-og-info-om.html?showComment=1369606206326#c569247963205031007

      http://liveneshage.blogspot.com/2012/11/ny-tid-for-rebellost-og-rebellsmr-mm.html?showComment=1353625971509#c850386332633797005

      Trikset på Livenes Hage er å søke på ulike stikkord øverst til høyre på bloggen. Deretter åpne de forskjellige innleggene og så bruke "sidesøkfunksjonen". Trykk [ctrl f] og deretter søk på den aktuelle siden. Mange innlegg er fulle av kommentarer, så det kan være lurt å bla helt ned på siden og trykke "last inn mer" og deretter ctrl+f.

      God lesning og fin søndag til deg også :) :)

      Slett
  2. Tusen takk :-)
    Her skal det leses, men tror det skal bli vanskelig og nesten bare spise kjøtt, og helt sikkert økonomisk vanskelig...

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig :)
      Animalsk mat innebærer både kjøtt, kraft, innmat, fisk, skalldyr, egg, melk, smør og ost, så man kan heldigvis basere kosten på mer enn bare kjøtt.

      Slett
  3. Jeg har fått fullstendig dilla på melkesyregjæret rødløk, så da er vel det nesten bedre å spise enn surkål?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Molly :)
      Det er skøy med dilla, og spesielt når man har melkesyregjæringsdilla!

      Hvis funksjonen i skjoldbruskkjertelen er normal ser jeg ikke noe i veien med litt surkål i ny og ne. Surkål er uansett bedre enn rå kål. Av det jeg har snappet opp på min vei, så er løk i alle varianter helt ok å spise hver dag, selv med trøbbel i skjoldbruskkjertelen. Så jeg tenker ja, det er nok totalt sett bedre med melkesyregjæret rødløk enn surkål :)

      Slett