mandag 24. november 2014

Upasteurisert Ost i Postpakke fra Nordtun Gård, Bø i Andøy!

Det er ikke bestandig lett å finne upasteuriserte ostevarianter i nærbutikken, så jeg leter ofte på internettet etter spennende osteperler. Jeg har til og med handlet ost på ebay (med eksempelvis søkeord som fromage lait cru). Kjøleskapet mitt inneholder alltid upasteuriserte oster fra Tidsporten, men Østerriske myndigheter har desverre sørget for at Käserebellen må bruke pasteurisert melk til mange av sine tidligere upasteuriserte oster fremover. Jeg liker uansett å se litt hjemover på ostefronten for litt variasjon, og heldigvis finnes det også norske ysterier som produserer upasteurisert ost. Flere av dem sender gjerne ostebiter i posten. Jeg tok kontakt med Nordtun Gård på Andenes via Facebooksiden deres, og bestilte tre varianter upasteurisert ost. I tillegg til osteproduksjon har Nordtun Gård egen Gårdsbutikk, og man kan i tillegg ta turen til gårds for å hilse og smake på lama. 


  
Myta Naturell, Myta med Bukkhornsfrø og Fjellost med Chili er produsert på upasteurisert kumelk, tilsatt kultur, løpe og salt, samt innsatt med en muggskorpe. Alle tre ostene var milde og gode hvitoster.

Myta naturell var den mildeste, og litt mindre spennende enn Myta med bukkhornsfrø som satte en veldig god smak på osten. Fjellosten hadde et svakt hint av chili. Barnemunner vil nok kunne like denne. Jeg kunne ønsket meg mer sting fra chilien, men satt kanskje med en smaksforventing ala den spenstige chiliosten fra Tidsporten.

Min favoritt fra Nordtun Gård ble Myta med Bukkhornfrø. Den kommer jeg til å bestille igjen! Gården produserer også Brie, Kaffeost og Gomme som kan være aktuelt å bestille i samme slengen.


 
Mer informasjon om Nordtun Gård:
 
For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!

18 kommentarer:

  1. Hei, hva er prisen på disse ostene i forhold til f.eks Tidsporten?
    Jeg er veldig interessert i å kjøpe upast. oster. Har bestilt noen kg fra Tidsporten, som mest sannsynligvis kommer i desember.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vegard :)
      Disse var noe dyrere enn Tidsportens oster. Rundt 300 kr kiloet netto. Jeg bestilte 400 grams biter. Men, hvis jeg hadde bestilt hele oster, som man må gjennom Tidsporten, kan det tenkes det hadde vært billigere.

      Anbefaler deg også å sjekke ut Undredalsost. Hvit upasteurisert geitost. Veldig god :)
      http://www.undredalsost.no/

      Slett
  2. Har du støtt borti noen upast. oster som minner om den svenske graddosten?
    Madam Mums

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei på deg :)
      Ingen som minner helt direkte, men den jeg har smakt som kanskje er nærmest er Alperebell fra Tidsporten. Mild og myk, men som for tiden er pasteurisert.
      http://www.tidsporten.no/products/kaeserebellens-alperebell-5-6kg-bestillingsvare3

      Mens vi venter på at Käserebellen igjen skal få klarsignal for upasteurisert osteproduksjon i større skala, skriver Christer som driver Tidsporten følgende i Facebookgruppa Tradisjonelle melkeprodukter:

      "..ja den er pasteurisert, men etter pasteurisering er den naturlig surnet. Da kan du sammenligne det med å lage kefir på H-melk, en del næring har gått tapt, men surningen (med naturkultur) gjør melken igjen fordøyelig med lettopptakelig næring. Dvs at folk skal tåle alle de pasteuriserte ostene, men de er ikke like næringsrik som de upasteuriserte iom at en del næring er varmesensitiv og denatureres av varmen, men melkesyrebakteriene og enzymene de produserer bryter også ned denaturert næring slik at det kan fordøyes uten besvær. Jeg vil si at de pasteuriserte ostene til Käserebellen er en million ganger bedre enn andre pasteuriserte oster av den enkle grunn at melken i utgangspunktet er en million ganger bedre, og at surning med naturlige kulturer igjen gjør melken lettfordøyelig."

      Slett
    2. Jeg tviler på at KR legger om til upasteurisert igjen med det første, da det er tydelig at alt som kommer fra deres egen produksjon nå er pasteurisert, mens de oster som er upasteurisert produseres på seter, andre gårder, sammarbeidsfirma mm.

      Jeg er uansett i tenkeboksen på å øke utvalget igjen, men det er en hel rekke logistiske utfordringer med dette om jeg skal handle små partier fra forskjellige leverandører som igjen betyr drastisk økning i transport- og fortollingskostnadene, som da betyr økt pris på ostene i så fall. Jeg er på oppgaven med å finne løsnninger, for jeg og syns det er kjedelig at det bare er 5 oster igjen som er upasteurisert, og da ingen av de som før var bestselgere.

      Jeg vil derimot oppfordre folk å teste de pasteuriserte ostene, og evt ha disse som nytelse. Jeg har bestilt inn 30 vareprøver av pasteurisert men syrnet med naturkultur rødvinsost som var veldig populær, som jeg skal fordele til en del av de som har bestilt inn varer for desember, da jeg vil overbevise folk om at ostene fremdeles er lett fordøyelige. Som med kefir på h-melk, så er slik ost bedre enn ingen ost, da det gir lettopptakelig næring, frigjort kalsium, nedbrutt kasein osv. Jeg har selv bestilt inn til meg til jul flere pasteuriserte oster da jeg ønsker å nyte ost, og ha flere forskjellige smaker. Selvsagt er upasteurisert det beste, men av mangel på dette så er de pasteuriserte ostene fra KR fremdeles ett godt valg da melken fremdeles er fra de samme kyr som ikke får industrielt kraftfor av noe slag, og heller ingen silofor, samt at kulturene de tilsetter for å syrne melken er tradisjonelle kulturer som gjør surningsjobben slik den skal gjøres (og ingen laboratorieutvalgte bakteriestammer som kun gjør det industrien vil og der ingen kasein brytes ned). Nøkkelord her er at kasein også er nedbrutt i de pasteuriserte ostene til KR, mens det ikke er det på industrioster. For mange er fordøyeligheten det viktigste, og ikke at osten skal være det man baserer sin helse på ene og alene. Oster er viktig kilde til kalsium (så sant kalsiumet ikke er bundet til kasein som mange ikke kan fordøye grunnet hypoklorhydri og/eller innaktivert pepsinaktivitet), og kalsiumet i KR sine pasteuriserte oster er frigitt iom at kaseinet er nedbrutt. Jeg jobber for tiden med å overbevise folk om at ostene ikke bør demoniseres, da de kan gi livsglede og livskvalitet til mange fremdeles. Av den grunn kommer det nå 30 vareprøver på 200g, slik at de som mottar disse kan teste at det jeg sier faktisk stemmer, og da håper jeg og forventer at de fleste av disse kommer med tilbakemeldinger på hva de opplever. Det bør være mer en nok med 200g ost for å bekrefte dette for seg selv, og forhåpentligvis alle andre KR-fans. Uansett vet jeg at en del konsekvent bare vil ha upasteurisert, og det er også i min interesse å ha ett rikt utvalg på upasteurisert. Upasteurisert smør har jeg sikret meg regner jeg med for all fremtid, så heldigvis er ikke det noe problem, og salget på smøret bare øker på nå etter at folk har testet det og funnet ut at det også er ett supert smør. Samme som sagt om pasteuriserte oster over, gjelder gså KR sitt smør, som man f.eks kan benytte til steking, baking og andre plasser der smøret uansett skal varmebehandles.

      Slett
    3. Takk for utdypende svar Christer :)

      Veldig synd at pasteuriseringen blir vedvarende. Har tenkt litt på det samme som du skriver, at det er bestselgerostene som har fått lide under dette.

      Jeg er absolutt for nytelse når det kommer til ost! Strander jeg på en øde øy vil jeg ha det helt fint så lenge jeg får ost :) For min del handler upasteurisert om optimal næring, da jeg ikke har noe særlig magebesvær med pasteuriserte produkter. Har bestilt pasteurisert alperebell på desemberleveringa og gleder meg til den :)

      Slett
    4. Ja Alpenrebell er en fantastisk ost, og den som kommer nærmest i smak til vanlige norske oster, men som alltid ikke helt likevel ;)

      Slett
    5. Enig! Smaken og konsistensen er nær, men likevel så fjern :)

      Slett
  3. Takk for svar. Savner gräddost slik. Ja, håper inderlig at Käserbellen tar til sunn fornuft snarest mulig:-)
    Hvordan oppevarer du osten din? Har ikke vært helt fornøyd etter jeg har frosset den ned. Synes den blir litt tørr og kornete når jeg tar den opp igjen.
    Madam Mums

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig! Ost som har vært i fryseren egner seg bare som smelteost (synes jeg).

      Vakuum er det er alternativet som holdbarhetsmessig fungerer best for meg. Jeg har en vakuumpakkermaskin fra OBH Nordica. Plast er vel heller ikke optimalt, men jeg velger poser og ruller som er godkjent for mat og som inneholder minst mulig ugne stoffer.

      Slett
    2. Skal man fryse ost må man sørge for at den fryser veldig fort, og når man skal tine den bør den tine i kjøleskap. Det som ødelegger konsistensen på osten er store iskrystaller som sprenger proteinene i osten, og da blir den tørr og smuldrete. jeg har lagret rødvinsost vakuumpakket på kjøl i 9 mnd etter holdbarhetsdato, og det gikk helt fint, men det skal sies at den syrnet fort slik at det er en god ide og vakuumpakke i mindre porsjoner slik at den ikke får tid til å syrne. Frysing av vannholdige produkter er en kunst, så industrien gjør det med singelfrysing og ekstremt lave temperaturer (ned til -70 grader), da dette sikrer svært små iskrystaller i produktet som slipper lett når man tiner det. Temperatursvingninger i frysen sørger for at iskrystallene slipper noe, og når temperaturen går ned igjen så oppstår store ødeleggende iskrystaller. Med andre ord er det en kunst å fryse ost på skikkelig vis, men det fungerer helt fint som smelteost :)

      Slett
    3. Interessant!
      Det med hurtig innfrysing er jo en hel vitenskap. Det krever sin fryser og dedikasjon.
      Høres ut som flytende nitrogen bør settes på ønskelista :)

      Slett
  4. Ja, det er jo litt trist når en kjøper upast. ost og så blir den past. alikevel;-)Hadde vært lettere hvis ostene ikke hadde vært så stor. Har lenge tenkt på å kjøpe meg en vakumpakkemaskin, men har ikke kommet meg til å skjekke rundt hva som fungerer best. Er du fornøyd med din, er det den i stål du har? Så da legger du bare osten på kjøl eller i kjøleskapet etter at du har vakumpakket den?
    MM

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig fornøyd med min :)

      Ja, legger osten på kjøl etter oppdeling og ompakking. Fermenteringen av ostene fortsetter, så jeg følger litt med over tid. Noen av ostene behøver ompakking etter en stund, spesielt de smakssatte som har en tendens til å slippe mer væske. Som en kuriositet har jeg ennå en bit ølost som Käserebellen sluttet å produsere noen år tilbake :)

      Bruker den også til kjøtt når jeg har kjøpt diverse slakt; veldig bra til marinering og bedrer holdbarheten i fryseren.

      Det er denne vakuummaskinen jeg har:
      https://www.komplett.no/obh-nordica-prestige-vacuum-sealer/760248

      Slett
  5. Takk for tips. Kanskje jeg skal benytte meg av Black Friday salget i dag;-) Spennende med den ølosten gitt hehe. Tenker meg at det blir en nytelse både for ganen og nesen:-) Her var et annet lurt tips forresten: https://www.youtube.com/watch?v=yJU8Z9gmDw0

    SvarSlett
    Svar
    1. Løp og kjøp :)
      Lurt tips, men ikke sikkert det gjelder alle vakuummaskiner. Opplever hvertfall ikke det som et problem med den jeg har. Den vakuumerer både glatte og "riflete" poser. Innimellom forsegler den bare, samme som i videoen. Da klipper jeg bare av forseglingen, prøver på nytt og da går det finfint :)

      Slett
  6. Upasturisert standard ost eller økologisk pasturisert ost? Hva er best hvis det står mellom det? Og er det noen melkeprodukter som er mer ok som pasturisert enn andre?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er avhengig av om du har en frisk tarm og fordøyer kasein uproblematisk.
      Syrnede pasteuriserte melkeprodukter er bedre enn usyrnede melkeprodukter.

      Hvis osten er tilsatt syrningskultur ville jeg av dine alternativer valgt en økologisk, beiteforet, pasteurisert ost - selv med kaseinproblematikk. I den kategorien havner Tidsportens pasteuriserte oster.

      Snakker vi dyr som bare er foret med økologisk kraftfor eller vanlig kraftfor er det soyasubstanser i begge som jeg ville unngått hvis mulig. I den økologiske unngår man kjemikalier fra sprøytemidler.

      Les svarene fra Christer lengre opp for utfyllende informasjon om Tidsportens pasteuriserte oster.

      Slett