mandag 24. november 2014

Upasteurisert Ost i Postpakke fra Nordtun Gård, Bø i Andøy!

Det er ikke bestandig lett å finne upasteuriserte ostevarianter i nærbutikken, så jeg leter ofte på internettet etter spennende osteperler. Jeg har til og med handlet ost på ebay (med eksempelvis søkeord som fromage lait cru). Kjøleskapet mitt inneholder alltid upasteuriserte oster fra Tidsporten, men Østerriske myndigheter har desverre sørget for at Käserebellen må bruke pasteurisert melk til mange av sine tidligere upasteuriserte oster fremover. Jeg liker uansett å se litt hjemover på ostefronten for litt variasjon, og heldigvis finnes det også norske ysterier som produserer upasteurisert ost. Flere av dem sender gjerne ostebiter i posten. Jeg tok kontakt med Nordtun Gård på Andenes via Facebooksiden deres, og bestilte tre varianter upasteurisert ost. I tillegg til osteproduksjon har Nordtun Gård egen Gårdsbutikk, og man kan i tillegg ta turen til gårds for å hilse og smake på lama. 


  
Myta Naturell, Myta med Bukkhornsfrø og Fjellost med Chili er produsert på upasteurisert kumelk, tilsatt kultur, løpe og salt, samt innsatt med en muggskorpe. Alle tre ostene var milde og gode hvitoster.

Myta naturell var den mildeste, og litt mindre spennende enn Myta med bukkhornsfrø som satte en veldig god smak på osten. Fjellosten hadde et svakt hint av chili. Barnemunner vil nok kunne like denne. Jeg kunne ønsket meg mer sting fra chilien, men satt kanskje med en smaksforventing ala den spenstige chiliosten fra Tidsporten.

Min favoritt fra Nordtun Gård ble Myta med Bukkhornfrø. Den kommer jeg til å bestille igjen! Gården produserer også Brie, Kaffeost og Gomme som kan være aktuelt å bestille i samme slengen.


 
Mer informasjon om Nordtun Gård:
 
For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!