søndag 24. april 2016

En skjoldbruskkjertel og et stoffskifte til besvær? Høyt eller Lavt? Hypertyreose eller Hypotyreose? Et næringsrikt kosthold er løsningen!

En kjær slektning av meg har fått Graves`sykdom, som regnes inn under autoimmune sykdommer og som blant annet innebærer en overaktiv skjoldbruskkjertel. En tilstand under kategorien hypertyreose, også kalt høyt stoffskifte. Jeg har som vanlig kommet med tilbudet om å samle sammen informasjon fra PirkePetter, herunder årsaker til en sviktende skjoldbruskkjertelfunksjon, og hva man kan gjøre for å spise seg frisk fra både høyt og lavt stoffskifte. Lykken er at slektningen min elsker innmat som lever og rogn, fete smør- og melkeprodukter og generelt slik mat som vi tradisjonskostere mesker oss med. Utfordringene kan ligge i å slippe taket på hjemmelaget frokostblanding med nøtter og frø, grove ubehandlede kornprodukter, kunstig søtning og planteoljer. Samt, tillate seg søtning fra for eksempel rå honning og lønnesirup, og karbohydratkilder som ris og poteter i kostholdet som hovedsaklig bør bestå av animalsk protein og mettet fett.


http://tradisjonskost.blogspot.no/search/label/Innmat
Innmat



Stikkord:



Handleliste:



NB!
Når det indikeres mangel på ett eller flere vitaminer og mineraler, vil du aldri finne anbefalinger fra PirkePetter om å ta kosttilskudd, da de som oftest er syntetisk fremstilte og/eller fungerer som analoger uten reell ønsket virkning. Unntakene er gjæret fiskeleverolje, magnesiumolje og gelatin.



Når man leser PirkePetters sitater nedover er det viktig å lese de med tanke på å reparere skjoldbruskkjertelen, og ikke legge så mye vekt på om sitatene omhandler lavt eller høyt stoffskifte. Det er skjoldbruskkjertelens funksjon som er nedsatt, og som dermed har gitt seg utslag i den ene eller den andre varianten. I prinsipp vil høyt stoffskifte overgå til lavt stoffskifte når skjoldbruskkjertelen er "utslitt" av å "sprute ut" hormoner, så lenge man ikke tar fatt i årsaken til problemet istedet for å behandle symptomer.





DETTE INNLEGGET HAR FLYTTET!

  • Bakgrunn for flytting, og opprettelse av Tradisjonskostens Skattekammer kan du lese om HER.






For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.
 

13 kommentarer:

  1. Fint du samler informasjon, nyttig lesning :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk og tommelen opp for all jobb du legger i disse innleggene dine ! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk til dere begge!
      Godt å høre at det settes pris på, og at det kommer andre til nytte også :D

      Slett
  3. Jeg googlet linken som ikke virket, og fikk ny versjon -
    http://180degreehealth.com/ray-peat-thyroid/

    PP

    SvarSlett
    Svar
    1. Se det ja! Da var den lagt inn, takktakk :D

      Slett
  4. Takk for disse samleinnleggene. Akkurat dette passet midt i blinken for meg akkurat nå :-)

    Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at det passet midt i blinken Kristin! Veldig hyggelig at samleinnleggene blir satt pris på :D

      Slett
  5. Super info, samlet på et sted! :-)
    Takk for at du deler! <3

    SvarSlett
  6. Etter å ha googlet i ukevis kom jeg endelig over noe for oss med hypertyrose. Har fått beskjed av legen at jeg har veldig lav tsh og rett over grensen fritt t4 og mangel på jern og vitamin d. Ingen tpo antistoffer og ingen symptomer, så håper det gjerne er mulig å snu dette med riktig kosthold som du presenterer her:)? Takk for veldig nyttig informasjon somsagt består nettet mye av hypo tilstander og ikke så mye av det andre :) gooo helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hyggelig å høre Irene :D
      Jeg er overbevist om at du vil merke bedring ved å spise tradisjonskost. Masse lykke til, og god helg :D

      Slett
  7. Hvordan gikk det med slektningen din? Har han/hun fått orden på stoffskiftet? Blir veldig takknemlig hvis du kan fortelle om hvordan sykdommen har forløpt for han/henne og i hvilken grad tradisjonskost har hjulpet. På forhånd tusen takk!
    Hilsen ei som har hatt Graves sykdom i 11 mnd nå. Går på Neo Mercazole (15mg i døgnet) og er symptomfri så lenge jeg tar medisiner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elise :)
      Man må gå ìnn i Tradisjonskosten med hud og hår for å bli frisk, og spesielt når det er medisiner involvert. Jeg har ingen oppdateringer å komme med, for jeg tror det hele kanskje ble litt for meget. Noe er implementert, men ikke alt.

      Jeg har klokketro på tradisjonskosten for din del uansett - Lykke til :)

      Slett