søndag 3. november 2019

PirkePetter om Adaptogener!

For en tid tilbake snakket jeg med ei venninne som har spist nogenlunde tradisjonskost etter PirkePetters anbefalinger i et par år nå. Hun lurte på om adaptogener kunne være noe for henne for å få en liten boost - både helse- og energimessig? Jeg hadde ikke alle svarene og lovte henne derfor å lage et samleinnlegg til Skattekammerbloggen slik at hun kan vurdere selv. Det viktigste er uansett maten du spiser, og at man ser på adaptogener som et tillegg til god, næringsrik og ekte tradisjonskost.


https://www.zliving.com/health/adaptogens-for-hormonal-balance-103597/
https://www.zliving.com/health/adaptogens-for-hormonal-balance-103597/


INNEHOLDER PP-SITATER SOM BESKRIVER:
  • Hva et adaptogen er?
  • Hvorfor adaptogener og urter ikke erstatter tradisjonskost?
  • Beste måte å innta adaptogener
  • Begrensninger knyttet til mengde, og i sammenheng med medikamenter
  • Konkrete anbefalinger, også ved amming
  • Reinrot, Rosenrot, Ashwaganda, Maca, osv
  • Chaga - og hvorfor Chaga ikke er adaptogen
  • Boktips





HVA ER ET ADAPTOGEN?
"Virkningen ligger i navnet adaptogen, på den måten at adaptogener normaliserer alle prosesser i kroppen og dermed hjelper den å tilpasse (adapt) seg til hverdagens stress. Og da folk er forskjellige, med forskjellige kjemiske tilstander blir virkningene av adaptogenene/den kjemiske tilpasningen forskjellig." Sitat: PirkePetter, 25.05.2012 kl. 14.52.



"Adaptogener påvirker kroppens hormonproduserende kjertler og normaliserer disses hormonproduksjon slik at kroppen lettere tilpasser (adapt) seg til fysisk og psykisk stress." Sitat: PirkePetter, 9. mai 2013 kl. 17.07.



"Bruk av adaptogener kan også anbefales om du vil ha fortgang på helsa" Sitat: PirkePetter, 09.04.2012 kl. 16.40.



Resten av dette innlegget kan kun leses i sin helhet i Skattekammeret:



  • Informasjon om hvilke blogginnlegg som nå ligger i Tradisjonskostbloggens Skattekammer, og bakgrunn for hvorfor Skattekammeret ble opprettet kan du lese om HER.

søndag 6. oktober 2019

PirkePetter om Fibromyalgi - Årsaker, sammenhenger og konkrete råd

Fibromyalgi har dukket opp som samtaleemne i flere sammenhenger den siste tiden, og jeg har derfor samlet relevante PirkePetter-sitater og forskningslinker i et eget blogginnlegg i Skattekammeret. Innlegget er for å gi mine bekjente et bilde av årsaker, sammenhenger og mulige løsninger, samtidig som den sorterte PP-informasjonen kanskje kan komme andre lesere av Skattekammeret til nytte.



https://www.psychologytoday.com/intl/blog/evolutionary-psychiatry/201209/is-fibromyalgia-due-mineral-deficiency?
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/evolutionary-psychiatry/201209/is-fibromyalgia-due-mineral-deficiency?


INNEHOLDER PP-SITATER SOM BESKRIVER:
  • Næringsubalanser og kjemikaliebelastning
  • Årsaker til fibromyalgi, og litt om symptomer
  • Kroppen bruker kolesterol til selvhelbredelse
  • Kostholdsråd og Matemner som bør unngås
  • Nyttige refleksjoner om selvhelbredelse
  • Linker





NÆRINGSUBALANSER OG KJEMIKALIEBELASTNING
"Grunnen til de forskjelligste reaksjoner på næringsubalanser er interaksjonen mellom næringsstoffer, mangel på noen, for mye av andre, i kombinasjon med opptaksevne, kjemikaliebelastning, aktivitetsnivå, stoffskifte, hormonell balanse, medikamentbruk, m.m. Det finnes egentlig bare noen veldig få sykdommer/kjemiske ubalanser, i forhold til mange hundre eller tusen slik de defineres av legemiddelindustrien, men disse gir seg utslag i mennesker med noen likhetstegn og gjerne mange ulikheter avhengig av den kjemiske balansen/ubalansen i hver enkel person. Et ubalansert forhold mellom de samme næringsstoffene vil derfor i en person gi epilepsi, i en annen autisme, og i en tredje ADHD eller CP f.eks. Og lupus i en person og kronisk tretthet eller fibromyalgi i en annen. Eller ulcerøs kolitt i en person, cøliaki i en annen, og irritabel tarm i en tredje." Sitat: PirkePetter, 02.02.13 kl. 01.57.



"Opp gjenom åra har jeg hjulpet mange mennesker med bl.a kronisk tretthet/ME, fibromyalgi, MS, ALS, og andre svært usosiale kjemiske ubalanser, psykiske og mentale helseproblemer inkludert, og ut fra de tilbakemeldinger jeg har fått har jeg en suksessrate på 100%. De eneste jeg ikke har kunnet hjelpe er dem som av forskjellige grunner har gitt opp å hjelpe seg selv." Sitat: PirkePetter, 5. desember 2012 kl. 00.46.




Resten av dette innlegget kan kun leses i sin helhet i Skattekammeret:



  • Informasjon om hvilke blogginnlegg som nå ligger i Tradisjonskostbloggens Skattekammer, og bakgrunn for hvorfor Skattekammeret ble opprettet kan du lese om HER.


mandag 29. april 2019

Hjemmelaget Blodpudding!

De tøffeste tradisjonskosterne jeg kjenner høljer gjerne nedpå et glass ferskt blod for næringens skyld. Noen holder for nesa, svelger unna, og skyller ned med kefir, og andre nyter den ferske blodsmaken som vaskeekte vampyrer. Jeg er ikke like tøff  - men når det kommer til varmebehandlet blodmat, da får pipa en annen lyd. Da nyter jeg! Være seg blodpannekaker, blodlapper, blodpølse eller dagens blodpudding. Denne oppskrifta er tradisjonskostvennlig, men både kokt melk og rosiner kan for noen være vanskelig å fordøye. Da kan man droppe rosinene og bytte ut melka med vann - men jeg kan ikke garantere for at blodpuddingsmaken blir like rund og god som med melk. Det jeg derimot kan garantere er at lukten av stekt blodpudding alene er en nytelse i seg selv, og at barndomsminner fra gammeltantes kjøkkenbenk blir levende. Stekt blodpudding, servert med lønnesirup eller sukker på, og iskald melk i glasset - ja da er dagen fullkommen.






Du trenger:






Slik gjør du:

1. Legg den mengden rosiner du ønsker å ha i blodpuddingen i ei skål med vann for bløtlegging. Tips: Istedet for bløtlegging i vann kan du gjerne bruke rosiner fra vannkefirproduksjon.


2. Ha risgryn og melk i en kjele. Kokes til en tykk risgrøt på svak/medium varme. Rør i grøten med jevne mellomrom slik at den ikke brenner seg i bunnen. Trekk kjelen til side.


3. Ha smøret i kjelen når grøten har tyknet, og bland godt slik at alt smøret blir rørt inn i grøten.


4. Ha sukker, salt, allehånde, nellik, ingefær og rosiner i grøtkjelen. Bland godt sammen.


5. Bruk en sil, og sil blodet over i en bolle, og visp blodet til det skummer.


6. Ha blodet over i kjelen med grøt. Kok opp under kontinuerlig omrøring til røren begynner å tykne, og du er sikker på at ikke alle risgrynene synker til bunnen.


7. Hell blodpuddingrøra over i ei brødform eller lignende som tar 1-1,5 liter. Bruk bakepapir eller smør formen hvis du tror det er lurt.

TIPS: Som variasjon kan blodpuddingrøra (tilsatt et egg eller to) gjerne brukes til lapper, stekt i masse smør i stekepannen.


8. Stekes i vannbad på 175 grader, nederst i ovnen, i 60-90 minutter. Test med en kakepinne/strikkepinne etter en times tid.


9. Kan serveres rykende fersk etter litt avkjøling, servert i skiver med lønnesirup eller rårørsukker på.

Eller som jeg foretrekker - Å la blodpuddingen avkjøles helt, plassert i kjøleskapet til neste dag. Blodpuddingen skjæres da i skiver og stekes i masse smør i en stekepanne. Stekes til den blir sprø i kantene og svart på farge. Serveres selvfølgelig også her med lønnesirup eller rårørsukker - og med iskald melk i glasset.






Barndomsminner:



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.

lørdag 20. april 2019

Den Beste Buljongen!

Den beste buljongen er den som er laget fra bunnen, av langtidstrukket kraft. Den som er tilsatt dine smaksfavoritter og foretrukne krydderier, og som du stadig faller tilbake på etter å ha testet andre smakskombinasjoner. Det er den som kan være med i termosen ut på påskefjellet, drikkes foran vedovnen på hytta etter en lang dag ute i vintervær, eller brukes som base til suppa du skal servere årets påskegjester rundt langbordet. Men, det beste av alt er at denne buljongen kan være en fast følgesvenn, alle dager i året til alle mulige anledninger, med eller uten gjester med ski på beina.

 




MIN BESTE BULJONG
Min beste buljong inneholder langtidstrukket kraft på margbein av rein eller hønseskrog som først er brunet i stekeovnen, fersk ingefær, fersk koriander, ulike løktyper, kanskje litt chili, gjerne litt ekstra gelatinpulver, samt kvernet pepper og rikelig med mineralsalt. En veldig enkel og relativt fort gjort buljong som egentlig krever svært lite innsats for å bli skikkelig god.



  • Ha 1 liter kraft i en kjele.
  • Tilsett 100-150 gram fersk ingefær i skiver.
  • Tilsett 1-2 stk gul eller rød løk i skiver.
  • Tilsett 1 stk chili i skiver - hvis ønskelig.
  • Tilsett 1-2 ts mineralsalt og kvernet pepper etter smak.
  • La småkoke i 60 minutter, og sil deretter krafta.
  • Kan oppbevares i kjøleskapet i flere dager, eller fryses.



HVA BRUKER JEG DEN TIL?
Denne buljongbasen bruker jeg til det aller meste, enten rett fra koppen sammen med et proteinrikt måltid, eller som kraft til hvilken som helst suppe eller gryterett hvor det ønskes asiatiske undertoner. Mange tradisjonskostere ønsker å få i seg mer rått kjøtt, og denne buljongbasen fungerer etter min mening særlig godt til rå eller lettstekt kjøttdeig.




SPISE MER RÅTT KJØTT I HVERDAGEN?
Jeg kjøper ofte lammekjøttdeig på butikken som ikke er tilsatt vann eller salt. Jeg bruker også en del kjøttdeig av rein eller elg. Jeg masserer inn mineralsalt og kvernet pepper i kjøttdeigen og legger den helt rå, eller lettstekt i ei suppeskål. Jeg heller deretter over rykende varm buljong tilsatt ekstra gelatin. Jeg har deretter oppi grovhakket fersk koriander og finsnittet vårløk, smaker til med ekstra mineralsalt, og spiser umiddelbart. Så enkelt kan det gjøres å få i seg mer rått kjøtt.






TIPS FRA PIRKEPETTER
"Vil du ha den beste naturlige versjonen av buljong så koker du kraft på bein du først har brunet/stekt i ovn. Kraft er alltid godt, men når den er basert på bein som er forstekt i ovn er den avhengighetsskapende. Urter og andre fiksfakserier er helt unødvendig for smaken, kun beina." Sitat: PirkePetter 20. oktober 2014 kl. 02.48.



"Kraft alene er ikke et fullverdig måltid i seg selv, akkurat som gelatin ikke er en fullverdig aminosyrekilde. Selv om mengden er svært høy av de aminosyrene som gelatinet inneholder." Sitat: PirkePetter, 20. august 2013, kl. 17.33.



"Tradisjonelt har kraft alltid blitt spist som del av måltidet, da kraft i all hovedsak er en fordøyelseshjelper, og næringstilskudd. Fordøyelseshjelper på den måten at gelatinet bindeer magesyre til stekte og kokte proteiner, slik at disse fordøyes. Kokte og stekte proteiner er ellers væskefrastøtende. Dvs at de ikke tar til seg magesyre. Jo mer varmebehandlet animalsk mat er, desto mer syrefrastøtende er den (og desto mer krysskoblet (glykert) er næringsstoffene, slik at de er vanskeligere å fordøye for magesekkens enzymer). Maten vil før eller siden bli fordøyd av syren, men dette vil ta mye lenger tid enn normalt. Gelatin i kraft stimulerer også syreproduksjonen i seg selv, og nedregulerer denne om man produserer for mye." Sitat: PirkePetter, 20. august 2013, kl. 17.33.











For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.

onsdag 17. april 2019

Tradisjonskostvennlig Suksessterte!

De gule helligdagene er straks i gang, og inspirert av flere forskjellige suksessterteoppskrifter har jeg gjort den klassiske påskekaken om til en tradisjonskostvennlig suksessterte. Jeg har brukt litt mindre sukker enn i andre oppskrifter, og for å dra ned på innholdet av vegetabilske oljer har jeg redusert mengden mandler, og har i tillegg bløtlagt mandlene for å eliminere mest mulig antinæringsstoffer. Siden det er smørkremen som er det aller beste med hele suksessterten, og som er det suverene tradisjonskostalibiet her, har jeg verken spart på eggeplommer eller smør. Så - da gjenstår det bare å invitere til påskegul påskekos, og ønske alle en riktig god påske.
 





Du trenger - Mandelbunn:





Du trenger - Smørkrem:






Slik gjør du:

1. Bløtlegg mandlene i 7-12 timer; Ha mandlene i en glassbolle, tilsett 1 ts mineralsalt og hell over lunkent vann. Dekk glassbollen med et klede eller et fat. Skyll mandlene godt, og tørk dem lett med kjøkkenpapir. De bløtlagte mandlene kan fint oppbevares i en tett boks i kjøleskapet i et døgn før bruk. Les gjerne DETTE innlegget for mer informasjon hvorfor og hvordan man bløtlegger nøtter.


2. Sett stekeovnen på 175 grader over/undervarme. Gjør klar springformen (22-24cm) med bakepapir på bunnen, og smør veggene i formen.


3. Bruk en kraftig stavmikser eller foodprosessor til å kverne de bløtlagte mandlene til et grovt mandelmel. Bland inn rårørsukkeret.


4. Pisk eggehvitene stive. Bruk en slikkepott til å forsiktig vende inn rårørsukker- og mandelmelblandingen. Prøv å bevare litt av luften i de stivpiskede eggehvitene.


5. Hell deigen/røren i springformen. Stekes i 25-30 minutter med over/undervarme til kaken er gjennomstekt. Avkjøles helt i formen.


6. Skjær smøret i terninger og la det stå ute i romtemperatur.


7. Ta frem en tykkbunnet kjele og ha i eggeplommer, fløte, rårørsukker, mineralsalt og vaniljeekstrakt. Kok opp på medium varme, og la eggekremen småkoke under stadig omrøring til den tykner. Dra kjelen av plata og hell eggekremen over i en miksebolle til avkjøling.


8. Når eggekremen er helt avkjølt til romtemperatur brukes en håndmikser til å piske inn smøret. Ta litt og litt smør, pisk godt, og sørg for at alt smøret har blandet seg inn i eggekremen. Du har nå en luftig og smøremyk smørkrem.


9. Ta den avkjølte kaken ut av springformen og fordel smørkremen utover mandelbunnen. Kan pyntes med litt revet hvit sjokolade hvis man vil. Kan med fordel stå i kjøleskapet over natten før servering.





PS - Med tanke på enzymhemmere i eggehviten (les mer HER) kunne man nok med fordel "kokt" eggehviten i sur myse, eddik eller sitronsaft i forkant av kakebakingen. Men, jeg er usikker på om eggehviten da mister sine stivpiskingsegenskaper. Jeg har derfor utelatt dette denne gangen.

 



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.