søndag 10. september 2017

søndag 27. august 2017

Hvorfor bruke kokosolje som solkrem, og hvorfor droppe en- og flerumettede planteoljer i kosten for optimal produksjon av vitamin D?

Ja, jeg vet - det er någet seint å komme med dette innlegget nå som de første høststormene allerede har vært innom, hvertfall her i nord. Planen er å reise til varmere breddegrader i høstferien, og mitt reisefølge behøver overtalelse til å bytte ut solkrem med kokosolje. Selv om jeg aldri har vært den ivrigste soleren har jeg merket en dypere brunfarge som varer lengre, og jeg blir ikke særlig solbrent heller. Dette har jeg lest mange rapportere om, så jeg er slettes ikke alene i denne oppdagelsen. I dette innlegget har jeg samlet PirkePetters sitater om kokosolje som solkrem, litt om soleksem og solbrenthet, solarium, betakaroten, solbriller, og jeg har tatt med sitater om den viktige synergien/balansen av næringsstoffer i kroppen for optimal produksjon, opptak og nivå av vitamin D. I tillegg har jeg tatt med sitater om en- og flerumettede planteoljers blokkering av D-vitaminproduksjon i huden, og sitater om hvor helseskadelig og kreftfremkallende vanlig solkrem er. Kokosolje i sola folkens - det er det som gjelder!



Huffington Post, 11 Reasons Why Virgin Coconut Oil Should be on Your Travel Packing Essensials List.



Dette innlegget kan kun leses i sin helhet i Skattekammeret!



  • Informasjon om hvilke blogginnlegg som nå ligger i Tradisjonskostbloggens Skattekammer, og bakgrunn for hvorfor Skattekammeret ble opprettet kan du lese om HER.



tirsdag 15. august 2017

Rød Kjerringøy - Upasteurisert og økologisk ost fra Nordland!

Lykken er; når man kjenner noen, som kjenner noen, som har vært en tur på gårdsutsalget på Kjerringøy Gård i sommerferien! Heldige meg har fått levert en ostebit av typen Rød Kjerringøy rett på døra, og jeg storkoser meg. Rød Kjerringøy er en franskinspirert, upasteurisert og økologisk rødkittost, ystet på fersk kumelk, og produsert på ei eksotisk halvøy rett utenfor Bodø. Osten er nydelig og smakfull, og selv om den er vellagret og har en markant smak, er den samtidig mildere enn flere andre rødkittoster jeg har smakt. Skulle du være så heldig å støte på en Rød Kjerringøy i ei osteforretning nær deg, anbefaler jeg å spørre om en smaksprøve.






"Vi yster på dagsfersk, upasteurisert melk fordi vi tror på at alt handler om samarbeid med de gode bakteriene, både i produksjonen på ysteriet, og på lageret i ukene etter. Mens vi tidligere betraktet bakteriene som fiender for menneskene, vet vi nå at om vi utrydder bakteriene så utrydder vi oss selv. I stedet for å tenke utrydding og pasteurisering så handler upasteurisert ysting om å legge forholdene til rette for de gode bakteriene, de som er så livsviktige for oss. Ved å yste på denne måten oppnår vi en smaksvariasjon og særpreg som gjør ostene våre unike." Markens Grøde & Kjerringøy Ysteri



Mer om Rød Kjerringøy:




søndag 6. august 2017

Melkesyregjæret Karripasta - Thai Red Curry Paste!

For en del år tilbake fikk jeg ta del i familiehemmeligheten til min thailandske venninne. Jeg fikk lære å lage Red Curry Paste fra bunnen av, og fikk streng beskjed om at det var svært viktig å ha alle de riktige ingrediensene på plass, i rett mengdeforhold, ellers ville det hele bli ganske så mislykket. Mange variasjoner senere, med mange snikjuksinger, har jeg landet på at man faktisk kan variere litt på ingrediensene, og de siste årene har jeg i tillegg melkesyregjæret karripastaen. Det er jo bare moro med litt spenning i hverdagen? Masse chili, hvitløk og sjalottløk må selvfølgelig være med, men å bruke ingefær istedet for galangal, malt krydder i stedet for hele krydderkorn, korianderblader og stilker i stedet for korianderrøtter, og fiskesaus i stedet for rekepasta - det går faktisk helt fint!





Du trenger:



Styrketips!
Du kan bestemme styrken på denne karripastaen selv ved å bare bruke mild chili, sterk chili, eller lett blanding - og vurdere om du skal ha i habanero eller ikke. Jeg liker det sterkt, og synes den må brenne litt, også med tanke på at man stort sett bare bruker en spiseskje i slengen. Om du vet det fort kan bli for hett, anbefaler jeg å erstatte noen av chiliene med litt paprika, og droppe habaneroen.




Melkesyregjæring!
Siden karripastaen varmebehandles ved bruk får man ikke nytte av melkesyrebakterienes probiotiske effekt på magen. Men, melkesyregjæringen gjør at karripastaen ikke blir en næringshemmer, og gjør den lettere fordøyelig ved at pektinet/fiberet brytes ned.


"Kun melkesyregjæring reduserer pektininnholdet via enzymer som bakterier og gjærsopper produserer under gjæringsprosessen. Syrer i seg selv bare øker pektinfrigjørelsen fra matemne til væsken matemnet befinner seg i, og det samme gjør koking." Sitat: PirkePetter, 22.august 2014 kl. 01.03.  

"Pektin binder en rekke mineraler, og grabber med seg enda flere i tarmen, inkludert også vitaminer som B12. Samt kolesterol, som kroppen normalt tar opp igjen via galle, men som istedenfor bindes til pektinet og fjernes fra kroppen." Sitat: PirkePetter, 12.august 2013 kl. 13.57.




Brukstips!
Denne karripastaen passer like godt til fisk som til kjøtt, og vil gi kjøttboller og fiskekaker et ekstra lite thailandsk kick, eller den kan brukes i kraftsupper og gryter for et thailandsk preg. En dæsj, stekt i Coconut Ghee, sammen med kjøttdeigen, eventuelt sammen med litt kraft og kokosmelk, toppet med finsnittet vårløk og koriander er alltid en rask og lettvint hverdagsfavoritt.






Slik gjør du:
1. Finn frem en morter, og eventuelt en kraftig stavmikser eller foodprosessor. Jeg kombinerer bruken av stavmikser og morter. Men, den originale måten å lage karripasta på er kun ved hjelp av morter, god armstyrke og en grei dose tålmodighet.


2. Ta frem en stekepanne, og ha i pepperkorn, spisskumminfrø og korianderfrø. (Hvis en eller to av kryddersortene erstattes med ferdigmalt krydder, så skal de rett i morteren og ikke i stekepanna). Skru stekeplata på middels pluss varme, og rist krydderkornene i rundt 3 minutter. Flytt litt rundt på kornene underveis slik at blir gyldne, men ikke brent. Når du tydelig kjenner krydderaromaene bre seg, trekker du stekepanna av stekeplata.


3. Hell krydderkornene over i morteren, og knus de til et finmalt pulver. Ha deretter mineralsalt og rårørsukker i morteren, og knus videre.


4. Har du engangshansker i hus kan det være lurt å ta de på nå....


5. Tilsett en og en ingrediens. Bruk eventuelt stavmikseren først, og deretter morteren til alt er finmalt, finmost og blandet med hverandre. Gjør man det helt riktig skal man ikke kunne se noen små deler av ingrediensene når man er ferdig. Jeg er litt utålmodig, og får bestandig litt synlige biter.

  • Skjær chiliene, og habaneroen på langs, og fjern frøstrengene (om du vil). Skjær i tynne strimler.
  • Tilsett fiskesausen.
  • Skjær av toppen på sitrongresset, og bruk bare den nederste, tykkeste delen. Bruk håndtaket på kniven, eller en egnet "hammer" til å knuse sitrongresset, før du skjærer det i tynne strimler/skiver.
  • Rasp skallet av en lime, kun det grønne.
  • Skjær kaffir lime bladene i tynne strimler. Fjern "strengen" i midten.
  • Bruk en potetskreller til å skrelle ingefæren og gurkemeien. Skjær deretter i tynne skiver.
  • Rens sjalottløk og hvitløk. Skjær løk og hvitløksfedd i mindre biter.
  • Klipp en av en god neve med korianderblad og stilker fra urtepotta. Finsnittes. 


6. Tilsett myse. Bland godt. Ha i et 0,5 liters fidoglass med lokk, stålstreng og gummiring. La stå til gjæring i romstemperatur i 2 - 3 dager, og er deretter klar for bruk. Det blir oftest ikke like mye futt i karripastaen som ved andre melkesyregjæringsprosjekter med større væskeandel. Det kan likevel være greit å løfte på lokket en gang i døgnet for å slippe ut litt gass - sånn i tilfelle. Oppbevares i kjøleskap, og holdbarheten er minst 6 måneder under normale forhold. Kan også fryses.


7. Om du ikke brukte engangshansker - hold fingrene unna øyne og nese det neste døgnet! 😳





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.



tirsdag 1. august 2017

Gelefigurer ala Pina Colada og Cocolicious!

Tenkte det var på tide med litt godis på bloggen igjen, og slår til med tropiske gelefigurer ala Pina Colada og Cocolicious! Fancy navn sier du? Ja, en overskrift med gelefigurer med ananas- og kokosvannsmak ble bare så innmari kjedelig for slike friske, syrlige og snaskens godisbiter. Ikke mer avansert enn som så altså 😇






Til Pina Colada trenger du:





PS!
Ananas inneholder en del fiber, og det samme kan ferskpresset og pasteurisert ananasjuice gjøre. Har du en mage i reparasjonsfase, og ikke håndterer fiber så godt, kan det være lurt å melkesyregjære ananasjuicen først. Ha 1,5 dl ananasjuice og 1 ss myse (eller vita biosa) i et glass med lokk, og plasser i romstemperatur i et døgn. Deretter tar du fatt på gelèoppskriften. OBS! Kokingen i oppskriften vil i sin tur ta knekken på melkesyrebakteriene, men ananasjuicen er nå lettere fordøyelig for magen din.





 

Pina Colada - Slik gjør du - Del 1:
1. Kjøp inn fersk ananas.

2. Bruk en juicemaskin for å skvise ananasen for juice. Eller du kan kjøre ananasen i en foodprosessor, og skvise juicen for hånd og med makt gjennom ei finmasket sil. (Hvis du har kjøpt Cevita sin ananasjuice starter du på punkt 3)

3. Ha ananasjuicen i et lite glass. Tilsett mysen. Sett på lokk, og la stå i romstempertatur i 12-24 timer.





Pina Colada - Slik gjør du - Del 2: 
1. Finn frem en egnet kjele. Om du bruker ferskpresset ananasjuice bør du koke den for å eliminere enzymet bromelain som "spiser" proteiner, og som gjør at gelè ikke stivner. La juicen koke ca 1 - 2 minutter, og trekk kjelen til side. Bruker du allerede varmebehandlet juice holder det å varme opp juicen noe for å "smelte" gelatinpulveret.

2. Ha i gelatinpulveret, og la det svelle i 5 - 10 min - uten å røre i blandingen. Varm blandingen skånsomt opp på nytt for at gelatinet skal "smelte" helt, mens du rører rundt. Tilsett eventuelt litt av kokosvannet hvis blandingen er for tykk og seig. Dra kjelen av plata, og sil av hvis det er gelatinklumper i blandingen.

3. Skvis limen rett ikjelen. Tilsett ei klype mineralsalt, kokossukker og eventuelt honning mens du rører i den lunkne blandingen. Tilsett deretter kokosnøttvann. Bland godt.

4. Hell i små søte former, eller i en større form hvis du vil skjære ut biter selv. Plasseres i kjøleskap i 3 - 4 timer, eller til du vet gelefigurene er stivnet. Oppbevares på tett glass i kjøleskap.







Til Cocolicious trenger du:





Cocolicious - Slik gjør du:
1. Finn frem en egnet kjele, men ikke sett på varmen. Skvis limen rett i kjelen, og ha deretter i 1,5 dl kokosvann . Tilsett deretter gelatinpulveret.

2. La gelatinet svelle i 5 - 10 min - uten å røre i blandingen. Varm blandingen skånsomt opp for at gelatinet skal "smelte" helt. Tilsett eventuelt litt mer kokosvann hvis blandingen er for tykk og seig. Dra kjelen av plata, og sil av hvis det er gelatinklumper i blandingen.

3. Tilsett ei klype mineralsalt og kokossukker mens du rører i den lunkne blandingen. Tilsett deretter resten av kokosnøttvannet i kjelen. Bland godt.

4. Hell i små søte former, eller i en større form hvis du vil skjære ut biter selv. Plasseres i kjøleskap i 3 - 4 timer, eller til du vet gelefigurene er stivnet. Oppbevares på tett glass i kjøleskap.
 






For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.