søndag 18. mai 2014

Kan man stille spørsmål ved dagens kreftbehandling? Oversettelse av artikkelen: Cancer: Disorder and Energy av Ray Peat.

I dette innlegget finner du min oversettelse og forståelse av artikkelen ”Cancer: Disorder and Energy”, skrevet av Ray Peat (Ph.D. in Biology from the University of Oregon, with specialization in physiology). Jeg opplever ofte at de mest interessante artiklene om ernæring og helse sjelden er oversatt til norsk. For lettere å finne tilbake til spesifikk informasjon, og for å få en bedre forståelse, oversetter jeg ofte engelskspråklige artikler til eget bruk. I stedet for å ruge på disse oversettelsene, har jeg bestemt meg for å dele noen i bloggen. Jeg er på ingen måte utdannet innen oversettingsfaget, og tar derfor forbehold om misforståelser og feiltolkninger fra min side.
Les gjerne den originale artikkelen HER.


Bildet er lånt HER.


Ray Peat stiller spørsmål ved dagens kreftbehandling, og er kritisk til både stråling, cellegift og kostholdsråd som gis til kreftsyke. Betydningen rundt stress og hormonbalanse, samt sammenhengen mellom betennelsesfremmende elementer som østrogen, melkesyre og flerumettede fettsyrer i forhold til kreftceller er lite anerkjent i dagens behandling. På en grundig måte, på celle- og enzymnivå, viser forfatteren til forskning og annen litteratur, og forklarer hvorfor han mener dagens behandling er mer skadelig enn nyttig. Han viser til at kroppen kan ordne opp med kreften selv hvis de rette betingelsene er til stedet.




Dette innlegget kan kun leses i sin helhet i Skattekammeret!

  • Informasjon om hvilke blogginnlegg som nå ligger i Tradisjonskostbloggens Skattekammer, og bakgrunn for hvorfor Skattekammeret ble opprettet kan du lese om HER.




2 kommentarer:

  1. Interesant lesing, selvom jeg har litt vanskelig for å forstå alt, må leses flere ganger ;-)

    Takk for at du deler og ha en fin dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er litt heftig, men samtidig veldig interessant :)

      Er nok en fordel med kjennskap til både biokjemi og fysiologi for å forstå alle de små detaljene. Leser man artikkelen flere ganger så får man en relativt god oversikt over det store bildet. Kan det være sånn at kreft er en naturlig prosess i kroppen, og ved de rette betingelsene, så kan vi hele oss selv? :)

      Fin dag til deg også :)

      Slett