onsdag 7. mai 2014

Hjemmelaget Melkesyregjæret Ketchup med Kombucha!

Skikkelig god og nyttig ketchup er faktisk veldig enkelt å lage selv!
Min tidligere favoritt var Heinz Chili Sauce, og naturlig nok har det blitt smaken jeg har jaktet på i mine mange ketchupforsøk. Forskjellige oppskrifter er testet, og egne kombinasjoner har vært komponert. Alle har vært gode, men samtidig ikke helt rett - for meg. Nå har jeg kommet i mål med en oppskrift jeg kan stå inne for, og som er perfekt for alle som ønsker en spicy, smaksrik og rund ketchup, som samtidig er bra for magen.




Du trenger:


Slik gjør du:
Bland alle ingrediensene i en bolle. Ha over i et rent glass med gummiring og stålstreng, eller en annen variant med semitett lokk. La stå lunt i et hjørne på kjøkkenet i 2 dager. Smak på ketchupen. Vil du ha den litt syrligere så lar du den stå en dag til i romstemperatur. Settes deretter i kjøleskapet. Vær oppmerksom på at melkesyregjæringen går raskere når det er varmere i luften.

Kan spises allerede etter 2 dager, men smakene i ketchupen vil utvikle seg videre i kjøleskapet. Den blir bare bedre og bedre de første ukene, og holder seg i ukesvis. Åpne lokket, og lett på trykket med jevne mellomrom. Hvis du er usikker på om denne smakskombinasjonen passer deg og dine, så har du i ett og ett krydder, med for eksempel halvparten av mengden. Smak underveis, og finn den kombinasjonen du liker best.


Tips!
  • Kan brukes til alt du vanligvis bruker ketchup til, eller i retter som krever tomatpure.
  • Hvis du etter en tid synes ketchupen begynner å bli for syrlig, så er den kjempegod i langtidskokte gryter hvor du ville tilsatt tomatpure. Gir en litt ekstra sting til smaken.
  • Når det bare er en liten dl igjen, så må du huske på å sette i gang et nytt ketchupglass.




Inspirasjon, og andre fermenterte ketchuper: