søndag 4. mai 2014

Hjemmelaget gele til dessert? Multegele og Råkrem!

Bærsesongen er faktisk bare noen måneder unna, og uten et snev av dårlig samvittighet har jeg nå så smått begynt å tømme fryseren for fjorårets gullfangst. Nye bærplukkersjanser kommer til høsten, og da settes det pris på litt frigjort plass i fryseren. Hvis du ikke har multer liggende, kan du gjerne anvende andre bærsorter til denne desserten. Multegele og råkrem er snadder, og ligger godt an til å bli årets dessert på selveste nasjonaldagen.




Til multegele trenger du:
    • 3 dl Saft av fryste sjølplukka multer (ca 4 dl fryste bær)
    • 1 dl Vann
    • 1 dl Kombucha
    • 0,5 stk Økologisk sitron - Sitronsaft og raspet sitronskall
    • 1 ss Honning eller annen naturlig søtning
    • 0,5 ts Gurkemeie (kan sløyfes)
    • 4-5 ts Gelatin

Tips: Disse blir også kjempegode som gelefigurer!
    • Til gelefigurer bruker jeg 1 strøken ss gelatin per desiliter.
    • Til dessertgele bruker jeg 1 strøken ts gelatin per desiliter.

Slik gjør du:
Ha de frosne multebærene i en kjele, og la de tine på svak varme. Tilsett sitronsaft og sitronskall. Når bærene er ferdigtint og varme, så har du de over i en sil, og presser ut så mye væske du klarer av bærmassen. Ha multessaften/pureen tilbake i kjelen. Tilsett en dæsj gurkemeie for ekstra farge, og litt sting til smaken. Varm blandingen til det begynner å ryke, og visp inn gelatinet. Trekk kjelen til side, og tilsett kombucha og honning. Rør godt rundt. Sil gjerne en gang til hvis det har oppstått gelatinklumper i blandingen. Settes til avkjøling i 5-6 timer. Serveres med nylaget råkrem.

Multer gir en purèaktig saft, og er dermed ikke så "gjennomsiktig" som annen gele.
Jeg liker desserter mer syrlig enn søt, så hvis du ønsker denne søtere, så tilsetter du mer honning, eller annen søtning. Et alternativ er også å bytte ut kombucha med vann.




Til råkrem trenger du:

Slik gjør du:
Først piskes kremfløte til krem, og deretter piskes eggeplommer, vaniljepulver og kokossukker til eggedosis. Rør eggedosisen forsiktig inn i den piskede kremen. Råkrem er best når den serveres nylaget. Råkrem passer ypperlig til desserter hvor man ellers ville brukt kremfløte eller vaniljesaus.

GOD SØNDAG !! :)



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.