fredag 4. april 2014

Syrlig Bringebærsnop med Kefir og Kombucha!

Nå som påsken nærmer seg, har jeg så smått begynt å tenke på hva jeg skal putte oppi det alternative påskeegget mitt. Surt godteri er alltid en slager, spesielt når det er hjemmelaget. Inspirasjonen til disse godisene fant jeg i fjor, på bloggen Hodet i skyene. Med litt justering og litt flere ingredienser, så kaller jeg denne varianten for syrlig bringebærsnop. Kanskje de får plass i ditt påskeegg også?




Du trenger:

Slik gjør du:
1: Ha de frosne bringebærene i en kjele, og la de tine på svak varme. Ha de nå myke bringebærene over i ei sil. Bruk en slikkepott eller skje, og press ut så mye bringebærsaft du klarer. Bland bringebærsaften med ferdiglaget naturell kefir, eller kokosmelk.

2: Valgfritt steg - Melkesyregjæring (gjelder bare ved bruk av hjemmelaget kefir).
Ha kefirblandingen i et glass, dekk til med kaffefilter eller et løst lokk, og la glasset stå til etterfermentering på kjøkkenbenken i rundt 12 timer. Bringebær inneholder blant annet pektin som kan gi dårligere næringsopptak og dårligere fordøyelse. Kefir inneholder myse, som har masse nyttige melkesyrebakterier. Ved å fermentere bringebær (bær og frukt) sammen med myse, så sørger melkesyrebakteriene for naturlig probiotika på kjøpet. Både vitamininnhold, næringsopptak og fordøyelse bedres. Kilde: Sally Fallon, Nourishing Traditions.

3: Ha kefir- og bringebærblanding (eventuelt kokosmelk- og bringebærblanding) i en kjele. Sett på svak varme, bare akkurat så varmt at gelatinet oppløses og honningen smelter. Trekk kjelen av platen, ha i vann og deretter kombucha. Rør godt rundt. Smak på blandingen, kanskje du ønsker søtere snop. Hell i små søte former, og sett til avkjøling i 1-2 timer. Voilà - Syrlig bringebærsnop!




Apropos påskeegg! Ta en titt på dette kjempefine påskeegget. Jeg lar meg stadig imponere over den kreative damen, med bloggen Ugleloftet, som også selger masse fint i sin nettbutikk på Epla.

6 kommentarer:

  1. DET så godt ut :-D må prøves. Mmmm.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke bare ser de gode ut, men de er gode også :)

      Slett
  2. Blir så glad når finner hjemmelaget snop og tillegg sunt. Det se veldig godt ut. Gleder meg til å prøve ut på barna! Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror disse vil falle i smak hos barn også :)
      Kanskje man må justere søthetsgraden litt, hvis ungene ikke vil ha det så syrlig.
      En annen ting er at bruk av kokosmelk vil gjøre snopet "mildere".

      Slett
  3. Laget disse igår og det ble helt lillla! Kjempegode da:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Stilig! :):) Noen ganger har de blitt blekrosa og andre ganger mørkere, men smaken har vært konstant, og da er jo alt i skjønneste orden. Tror type bringebær og type te i kombuchaen har litt å si, og så mistenker jeg at kefiren muligens av og til er litt ivrig på jobben :)

      Slett