søndag 31. mars 2019

Ceviche med Kamskjell!

Fremdeles i kamskjellmodus etter forrige helgs Smørstekte Kamskjell, har jeg endelig husket å ta frem kameraet for å kunne dokumentere min andre favorittrett laget på kamskjell. Om du ikke har tilgang på kamskjell kan du fint bruke annen rå sjømat (så lenge det ikke er oppdrettsfisk) som torsk, kveite, steinbit, akkar osv. For den som har fulgt bloggen en stund, og som enda sitter på gjerdet når det kommer til Ceviche med Lever, så er dagens oppskrift en perfekt inngangsport. Liker du denne med kamskjell, ja da vil du garantert like levercevichen!






Du trenger:

    • 6 - 8 stk Kamskjell
    • 1 ts Rårørsukker
    • 1 ts Mineralsalt
    • 2 stk Lime eller 1 stk Sitron
    • 1 liten Ingefærknoll
    • 1 stk Hvitløksbåt
    • 1 liten rød Chili
    • 1 - 2 stk Vårløk
    • Fersk Koriander






Slik gjør du:
1. Åpne kamskjellet, og rens muskelen ved å fjerne hinne, innvoller og rogn. Skyll kamskjellmuskelene i kaldt vann, og tørk dem lett med kjøkkenpapir. Hvis du bruker frosne kamskjell lar du de tine i kjøleskap. Hell av all væske, og tørk kamskjellene med kjøkkenpapir.


2. Skjær kamskjellene i biter eller tynne skiver. Ha kamskjellbitene i ei skål og dryss over rårørsukker og mineralsalt. Bland godt. Sett skålen til side.


3. Ha juicen fra presset lime eller sitron i en annen skål. Rasp ingefær tilsvarende en spiseskje rett i skålen. Tilsett deretter finhakket hvitløk, chili og vårløk og ha i en neve grovrevet koriander. Bland godt sammen og la smakene få "sette seg" i 5-10 minutter.


4. Hell juiceblandingen over kamskjellene og la dem "koke"/marinere i alt fra 5 til 30 minutter. Jeg bruker som regel å la de stå tildekket på kjøkkenbenken i ca 15 minutter. Kan serveres som en forrett eller spises som kveldssnacks rett fra skåla.







For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.