onsdag 17. april 2019

Tradisjonskostvennlig Suksessterte!

De gule helligdagene er straks i gang, og inspirert av flere forskjellige suksessterteoppskrifter har jeg gjort den klassiske påskekaken om til en tradisjonskostvennlig suksessterte. Jeg har brukt litt mindre sukker enn i andre oppskrifter, og for å dra ned på innholdet av vegetabilske oljer har jeg redusert mengden mandler, og har i tillegg bløtlagt mandlene for å eliminere mest mulig antinæringsstoffer. Siden det er smørkremen som er det aller beste med hele suksessterten, og som er det suverene tradisjonskostalibiet her, har jeg verken spart på eggeplommer eller smør. Så - da gjenstår det bare å invitere til påskegul påskekos, og ønske alle en riktig god påske.
 





Du trenger - Mandelbunn:





Du trenger - Smørkrem:






Slik gjør du:

1. Bløtlegg mandlene i 7-12 timer; Ha mandlene i en glassbolle, tilsett 1 ts mineralsalt og hell over lunkent vann. Dekk glassbollen med et klede eller et fat. Skyll mandlene godt, og tørk dem lett med kjøkkenpapir. De bløtlagte mandlene kan fint oppbevares i en tett boks i kjøleskapet i et døgn før bruk. Les gjerne DETTE innlegget for mer informasjon hvorfor og hvordan man bløtlegger nøtter.


2. Sett stekeovnen på 175 grader over/undervarme. Gjør klar springformen (22-24cm) med bakepapir på bunnen, og smør veggene i formen.


3. Bruk en kraftig stavmikser eller foodprosessor til å kverne de bløtlagte mandlene til et grovt mandelmel. Bland inn rårørsukkeret.


4. Pisk eggehvitene stive. Bruk en slikkepott til å forsiktig vende inn rårørsukker- og mandelmelblandingen. Prøv å bevare litt av luften i de stivpiskede eggehvitene.


5. Hell deigen/røren i springformen. Stekes i 25-30 minutter med over/undervarme til kaken er gjennomstekt. Avkjøles helt i formen.


6. Skjær smøret i terninger og la det stå ute i romtemperatur.


7. Ta frem en tykkbunnet kjele og ha i eggeplommer, fløte, rårørsukker, mineralsalt og vaniljeekstrakt. Kok opp på medium varme, og la eggekremen småkoke under stadig omrøring til den tykner. Dra kjelen av plata og hell eggekremen over i en miksebolle til avkjøling.


8. Når eggekremen er helt avkjølt til romtemperatur brukes en håndmikser til å piske inn smøret. Ta litt og litt smør, pisk godt, og sørg for at alt smøret har blandet seg inn i eggekremen. Du har nå en luftig og smøremyk smørkrem.


9. Ta den avkjølte kaken ut av springformen og fordel smørkremen utover mandelbunnen. Kan pyntes med litt revet hvit sjokolade hvis man vil. Kan med fordel stå i kjøleskapet over natten før servering.





PS - Med tanke på enzymhemmere i eggehviten (les mer HER) kunne man nok med fordel "kokt" eggehviten i sur myse, eddik eller sitronsaft i forkant av kakebakingen. Men, jeg er usikker på om eggehviten da mister sine stivpiskingsegenskaper. Jeg har derfor utelatt dette denne gangen.

 



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.