søndag 14. august 2016

Suovas! Kaldrøkt og Tørrsaltet Reinskav!

Soppsesongen er i gang! Svært fornøyd plukket jeg med meg nesten 2 kg gule skatter fra kantarellskogen min, og da måtte jeg bare ta en svipptur til Sverige for å kjøpe hjem den beste reinskaven - Suovas! En delikatesse jeg tror mange nordmenn er uvitende om, der de valfarter til Sverige for å kjøpe vanlig reinskav. Suovas kan brukes på samme måte som reinskav, men er etter min mening myemye bedre på smak. Suovas betyr røkt på nordsamisk, men i matsammenheng refereres det til kaldrøkt reinkjøtt, som i forkant er tørrsaltet i noen døgn. Tradisjonelt røykes reinkjøttet i en røykehytte. Typisk samisk nistemat for lange reingjeterdager på sommerfjellet.






"Suovas reninnanlår kan man också skära som skav. Det blir en exklusivare och dyrare renskav, eftersom där ingår så många moment, innan själva skavningen. Man styckar, saltar, hänger upp och röker innan man börjar skava. Vissa restauranger har suovasskav på smörgås. De kan också använda den till pizza." Kilde.
 
"Suovas är lättsaltat kallrökt renkött rökt i traditionell kåta. Suovas behöver ingen ytterligare kryddning, den kan ätas tunt skuren utan upphettning eller snabbt bräckt. Potatismos och lingon är klassiska tillbehör. Suovas är också god att äta utomhus på bröd, den invigde tar upp det sista ur pannan med mjukt bröd som blir saftigt av smakrikt stekfettet med god rökighet och sälta. Då suovas är ett mat-hantverk kan smaken variera något beroende på vem som har rökt köttet." Kilde.






Du trenger til 2-3 personer:


NB! Jeg tilsetter ikke salt da suovas er tørrsaltet, og mer enn nok salt på smak. Hvis man erstatter souvas med vanlig reinskav vil det være naturlig å salte retten.






Slik gjør du:
Rens soppen, og la den frese i en tørr og varm stekepanne til væsken er kokt bort. Alternativt kan soppen stekes i en ildfast form sammen med masse smør eller ghee. Jeg liker sistnevnte best, da det er godt med et sprøtt element sammen med suovas eller reinskav. Oppskrift på sprøstekt selvplukket sopp finner du HER.



I mellomtiden skjæres løken i tynne skiver. Ha smør eller ghee i en varm stekepanne, og la suovas og løk brunes raskt på høy varme. Senk varmen, og tilsett kraft og kvernet pepper. La småputre i 30-40 minutter til væsken er kokt inn. Tilsett deretter rømme som blandes godt inn. La dette småputre i 5 min. (Bland inn soppen). Serveres med kraftkokt ris (og sprøstekt sopp). Oppskrift på kraftkokt ris med gurkemeie og chili finner du HER.






Kilder:


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.