søndag 15. juni 2014

Kremet Sorbet av Kefir og Sitron - Nesten som Italiensk Gelato!

Italiensk gelato er en av de bedre iskremvariantene, og denne iskremen ligner veldig. En kremete sitronsorbet som er mer syrlig enn søt. Inspirasjon fant jeg hos Just Making Noise, og jeg har som vanlig brukt mye mindre søtning og endret litt på ingrediensene. Kan lages som ispinner eller som kuleis. Begge deler passer så utrolig godt når man behøver lindrende avkjøling i den übervarme sommersola (som akkurat nå har regnpause).






Du trenger:
    • 6 dl Kefir av Kefirkorn (basert på 5 dl skummet melk og 1 dl kremfløte).
    • 2 stk Økologiske eggeplommer.
    • 1 stk Økologisk sitron.
    • 1 ts Rå Honning.
    • 2 ss Kollagenpeptider - kan sløyfes (gelatin som ikke stivner).



Slik gjør du:
Vask sitronen godt. Rasp av "alt" skallet. Del sitronen i to, og skvis ut så mye saft du klarer. Ha sitronsaft og skall i en blender eller foodprosessor sammen med kefir, eggeplommer, honning og kollagenpeptider. Kjør noen gode runder for å være sikker på å mikse alt godt sammen. Smak! Det kan hende du ønsker mer søtning enn meg.









Iskremmaskin
Hell blandingen i iskremmaskinen og følg din maskins instruksjoner. Når iskremen er ferdig har jeg den over i en egnet beholder, og setter den i fryseren minst 30 min. Da blir det finere kuler. Jeg kjøpte iskremmaskinen HER.



Ispinner
For å lage ispinner går det fint å helle blandingen rett i formene. Da er det en liten risiko for krystaller i isen. Jeg brukte derfor iskremmaskinen, men stilte den inn på halv tid. Isblandingen er tyktflytende når jeg heller den i formene. Ispinnene må stå i fryseren i minst 4 timer. Jeg kjøpte ispinneformene mine HER.



Uten iskremmaskin
Hvis du ikke har iskremmaskin og ønsker å unngå mest mulig iskrystaller, så er trikset å fryse blandingen i isbitformer eller lignende som blenderen eller foodprosessoren din håndterer. Når du ønsker å servere iskremen, tar du "isbiter" etter behov og kjører på med full guffe i blenderen. Super iskrem - uten iskrystaller.



10 kommentarer:

  1. Det så godt ut! Har også hatt stor suksess med hjemmelagd is i år, har oppi kokosmelk og litt kokosolje også, bare for å få litt ekstra fett inn. Masse eggeplommer og gelatin, også har jeg brukt økologiske bananer som er nesten overmodne, og overmodne appelsiner. Har dessverre ikke fått tatt noe bilde av det, men tenkte å legge ut oppskrift neste gang jeg lager :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du må få lagt ut oppskrift snart! :)

      Iskremmaskinen har vært i bruk nesten daglig, og jeg har vært gjennom mange smaksvarianter inneholdende blant annet kokosmelk, smør og kokosolje. Så det kommer nok ramlende inn flere iskreminnlegg i løpet av denne sommeren.

      Det er så skøy når iskrem kommer i mål som et næringsfullt måltid i seg selv. Det er jo nesten som man kan leve bare av iskrem :)

      Slett
  2. Hvorfor kefir laget av skummetmelk og fløte og ikke vanlig ferskmelk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det beste hadde helt klart vært fersk upasteurisert melk!
      Desverre tilhører fersk melk sjeldenheten, så da blir skummet melk og fløte eller kefir av kokosmelk mine vanligste alternativer :)

      Slett
  3. Dette så godt ut! Er det slipp belegg i ismaskinen? Har vurdert dette en stund, men mange maskiner med belegg i bollen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet du, det var et veldig godt spørsmål!

      For meg ser det ut som at bollen er av børstet stål, og ikke har belegg. Resten av delene er hardplast. Alle avtakbare deler kan vaskes i oppvaskmaskin, som jeg tar som et godt tegn angående slippbelegg. Dette var en av grunnene til at jeg gikk for akkurat denne. Men, jeg har ikke gjort en grundigere sjekk med leverandøren...

      Det kan også være et dårlig tegn at det ikke er nevnt noen plass om det er slippbelegg eller ei. Har nå sjekket eska, bruksanvisninga, produktark på nett, uten at det er nevnt noe som helst hva bollen eventuelt er satt inn med. Så, njæ, tja :)

      Utover det, så er jeg ellers veldig fornøyd med iskremmaskinen som lager knallgod iskrem på under timen.

      Slett
  4. Gelato & Sorbet -
    http://liveneshage.blogspot.com/2012/08/kefirbrd-videre.html?showComment=1399428195638#c4242923022903505504
    http://liveneshage.blogspot.com/2012/10/kampanjer-lagerstenging-grunnet.html?showComment=1389746761885#c2666290775464156889
    http://liveneshage.blogspot.com/2014/06/bakerioppdatering.html?showComment=1403637031250#c4290957848843227473

    Nye nedlastingslinker til siste bok –
    http://filepost.com/files/71959bbm/making_artisan_gelato.pdf
    http://dfiles.eu/files/wbjoaal86

    Epub -
    http://uploaded.net/file/ysgslunt
    http://dfiles.eu/files/ee0i66f0j

    PP

    SvarSlett
    Svar
    1. Ps, ny nedlastingslink for -

      Lou Seibert Pappas, "Ice Creams & Sorbets: Cool Recipes"
      2012 | ISBN-10: 0811846032 | EPUB | 96 pages | 3 MB

      Nothing beats homemade ice cream, and making it from scratch is a charming summertime tradition whose time has come again. Ice Creams & Sorbets offers nearly 50 recipes for simple and sophisticated frozen desserts: old-fashioned classics such as vanilla bean, strawberry, and bittersweet chocolate; contemporary delights such as Lavender-Honey Ice Cream and Lemongrass-Wine Ice; and sinfully exquisite treats like White Chocolate-Framboise Truffle Gelato. With handy ingredient guides, serving tips, and the rundown on how to select and use ice cream makers, this fabulous book is a recipe for delicious new-fashioned fun.

      http://k2s.cc/file/c9f6cd3650326/0811846032.epub

      PP

      Slett
    2. Takk for linker PP :)
      Sistnevnte bok har jeg allerede i bokhylla, og ser at min venn ebay har de andre bøkene. Er i iskremmodus for tiden, så her ser det ut til å være mye inspirasjon å hente.

      Slett
    3. Bøkene pluss flere finnes her også -
      http://www.adlibris.com/no/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=gelato&title=gelato&fromproduct=False

      PP

      Slett