lørdag 20. april 2019

Den Beste Buljongen!

Den beste buljongen er den som er laget fra bunnen, av langtidstrukket kraft. Den som er tilsatt dine smaksfavoritter og foretrukne krydderier, og som du stadig faller tilbake på etter å ha testet andre smakskombinasjoner. Det er den som kan være med i termosen ut på påskefjellet, drikkes foran vedovnen på hytta etter en lang dag ute i vintervær, eller brukes som base til suppa du skal servere årets påskegjester rundt langbordet. Men, det beste av alt er at denne buljongen kan være en fast følgesvenn, alle dager i året til alle mulige anledninger, med eller uten gjester med ski på beina.

 




MIN BESTE BULJONG
Min beste buljong inneholder langtidstrukket kraft på margbein av rein eller hønseskrog som først er brunet i stekeovnen, fersk ingefær, fersk koriander, ulike løktyper, kanskje litt chili, gjerne litt ekstra gelatinpulver, samt kvernet pepper og rikelig med mineralsalt. En veldig enkel og relativt fort gjort buljong som egentlig krever svært lite innsats for å bli skikkelig god.



  • Ha 1 liter kraft i en kjele.
  • Tilsett 100-150 gram fersk ingefær i skiver.
  • Tilsett 1-2 stk gul eller rød løk i skiver.
  • Tilsett 1 stk chili i skiver - hvis ønskelig.
  • Tilsett 1-2 ts mineralsalt og kvernet pepper etter smak.
  • La småkoke i 60 minutter, og sil deretter krafta.
  • Kan oppbevares i kjøleskapet i flere dager, eller fryses.



HVA BRUKER JEG DEN TIL?
Denne buljongbasen bruker jeg til det aller meste, enten rett fra koppen sammen med et proteinrikt måltid, eller som kraft til hvilken som helst suppe eller gryterett hvor det ønskes asiatiske undertoner. Mange tradisjonskostere ønsker å få i seg mer rått kjøtt, og denne buljongbasen fungerer etter min mening særlig godt til rå eller lettstekt kjøttdeig.




SPISE MER RÅTT KJØTT I HVERDAGEN?
Jeg kjøper ofte lammekjøttdeig på butikken som ikke er tilsatt vann eller salt. Jeg bruker også en del kjøttdeig av rein eller elg. Jeg masserer inn mineralsalt og kvernet pepper i kjøttdeigen og legger den helt rå, eller lettstekt i ei suppeskål. Jeg heller deretter over rykende varm buljong tilsatt ekstra gelatin. Jeg har deretter oppi grovhakket fersk koriander og finsnittet vårløk, smaker til med ekstra mineralsalt, og spiser umiddelbart. Så enkelt kan det gjøres å få i seg mer rått kjøtt.






TIPS FRA PIRKEPETTER
"Vil du ha den beste naturlige versjonen av buljong så koker du kraft på bein du først har brunet/stekt i ovn. Kraft er alltid godt, men når den er basert på bein som er forstekt i ovn er den avhengighetsskapende. Urter og andre fiksfakserier er helt unødvendig for smaken, kun beina." Sitat: PirkePetter 20. oktober 2014 kl. 02.48.



"Kraft alene er ikke et fullverdig måltid i seg selv, akkurat som gelatin ikke er en fullverdig aminosyrekilde. Selv om mengden er svært høy av de aminosyrene som gelatinet inneholder." Sitat: PirkePetter, 20. august 2013, kl. 17.33.



"Tradisjonelt har kraft alltid blitt spist som del av måltidet, da kraft i all hovedsak er en fordøyelseshjelper, og næringstilskudd. Fordøyelseshjelper på den måten at gelatinet bindeer magesyre til stekte og kokte proteiner, slik at disse fordøyes. Kokte og stekte proteiner er ellers væskefrastøtende. Dvs at de ikke tar til seg magesyre. Jo mer varmebehandlet animalsk mat er, desto mer syrefrastøtende er den (og desto mer krysskoblet (glykert) er næringsstoffene, slik at de er vanskeligere å fordøye for magesekkens enzymer). Maten vil før eller siden bli fordøyd av syren, men dette vil ta mye lenger tid enn normalt. Gelatin i kraft stimulerer også syreproduksjonen i seg selv, og nedregulerer denne om man produserer for mye." Sitat: PirkePetter, 20. august 2013, kl. 17.33.











For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.