mandag 5. februar 2018

Langtidskokt Thailandsk Gryte med Høyrygg!

Oppskriften på godt humør er når man i butikken finner tre pakker oksehøyrygg til halv pris på grunn av utgangsdato, og som da er på sitt møreste og aller beste. Ekstrabonus for voffsa som får slintrer og grovskjær rett i matskåla, mens man sparer de finere bitene til seg selv. Det gode humøret får enda en topp når man har akkurat passe mengde melkesyregjæret red curry paste igjen til å kjapt hive sammen ei smakfull thaigryte. Man rekker en lang luftetur med Pelsen i deilig vinterkulde mens gryta putrer seg ferdig. Jeg bare elsker de dagene!






Du trenger:






Slik gjør du:
1. Grovskjær høyryggen i større biter, og stek bitene med kokosolje eller ghee i stekepanne, slik at kjøttet brunes på snittflatene. Stek i flere omganger slik at kjøttet ikke blir kokt i stekepanna. Ha kjøttbitene over i en tykkbunnet gryte etter hver stekerunde.


2. Ha litt vann i stekepanna, og tilsett deretter red curry paste som du kjapt freser i panna på høy varme til asiatiske dufter sprer seg på kjøkkenet. Hell dette over i gryta.


3. Tilsett kraft i gryta og rør rundt for å blande alt sammen.


4. Skjær løken i større biter eller båter, og ha de sammen med kaffir lime blader i gryta. Jeg lar de ligge på toppen uten å blande med resten. Sett stekeplata på 1-2 og la gryta putre i 3-4 timer. Man kan eventuelt sette gryta i stekeovnen på 150 grader.


5. Tilsett kokosmelk den siste halvtimen, og smak eventuelt til med litt rårørsukker og mineralsalt (eventuelt fiskesaus eller Tamari soyasaus).


6. Serveres med kraftkokt ris eller risnudler, og litt ferske korianderblader.





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.