lørdag 28. oktober 2017

Hjemmelaget Rømmedip med Løkpulver, og litt ChipsTips!

Begeistrede tradisjonskostdamer, uavhengige av hverandre, har lenge snakket varmt om Løkpulveret fra Tidsporten, og jeg må bare stemme i. Vanligvis kjøper jeg krydderet mitt fra Simply Organic, men når det kommer til løkpulver har jeg også blitt såpass begeistret at jeg til evig tid kommer til å kjøpe Tidsporten sitt. Løkpulver kan brukes i alle retter hvor fersk løk ville vært naturlig å bruke, og jeg bruker det i dip, dressinger, sauser, gryter og i mitt hjemmelagede tacokrydder. Dagens innlegg inneholder ChipsTips for den interesserte, og en enkel og god oppskrift på rømmedip til chipsen, som tilfeldigvis også er en perfekt dressing til den gelatinrike rekekabareten.







Du trenger:





Slik gjør du:
Bruk helst en skikkelig god rømme. For eksempel upasteurisert rømme fra Vivre Gård eller Avdem Gardsysteri. Hvis magen din er frisk og enig, kan du selvfølgelig bruke lavpasteurisert rømme fra Rørosmeieret eller Sæterrømme. Bland sammen rømme, løkpulver, kollagenpeptider og halvparten av saltet og kajennepulveret. Smak! Tilsett eventuelt resten av saltet og kajennepulveret, og gjerne mer kajenne hvis du vil ha litt ekstra sting i dippen. La stå i 10-15 minutter før servering, slik at smakene får satt seg.








Chips og Potetgull i Tradisjonskosten?
Jeg tipper det er mange som elsker chips og dip? Er det ikke fantastisk at man med et par grep kan gjøre lørdagskosen tradisjonskostvennlig? For det første kan man lage sine egne potetchips. Skrell potetene, skjær i tynne skiver, friter i talg, smult eller ghee, og dryss deretter på rikelig med godt salt.



Egentlig burde man kanskje kalle det for Dip og Chips, da dippen er hovedpoenget for å kunne kalle det tradisjonskostvennlig. Ingen chips uten dip er en god regel å forholde seg til. En fet dip bestående av mettet fett, veier delvis opp for umettet fett, og når du i tillegg bruker din egen krydderblanding i rømmedippen så blir den garantert fri for ymse tilsetningsstoffer.  



Sørlandschips Havsalt, er faktisk heller ikke så aller verst innafor i Tradisjonskosten. Den er stekt i peanøttolje, og inneholder ingen andre tilsetninger enn havsalt. Sørlandschips har også flere chipssorter stekt i peanøttolje, men de fleste av dem inneholder andre uheldige ingredienser. Sjekk innholdsfortegnelsen.







PirkePetter om Chips:
"Chips, så lenge den er stekt i peanøttolje eller animalsk fett, evt mettet fett, er sunnere enn grønnsaker." Sitat: PirkePetter, 7. januar 2017 kl. 18.18.

 

"Peanøttolje inkluderer en sterk antioksidant som gjør at det bl.a ikke blir like mye akrylamiddannelse i chips stekt i den i forhold til vegetabilske oljer generelt." Sitat: PirkePetter, 27. januar 2017 kl. 01.44.



"Var det peanøttolje som var ok å bruke? I små mengder ja, og helst sammen med f.eks smør, ghee, kokosolje, eller i et måltid med helmelk" Sitat: PirkePetter, 11. mai 2017 kl. 11.53.





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.