søndag 22. januar 2017

Når blodprøven viser mangel på vitamin D!

Her om dagen fikk jeg spørsmål fra en bekjent med diffuse muskel- og skjelettsmerter, samt generell slapphet og sykdomsfølelse. Blodprøvene var i følge legen fine, bortsett fra for lav vitamin D status. Spørsmålet var; Bør jeg ta vitamin D sprøyte? Mitt svar; NEI! (med store bokstaver og utropstegn). Syntetisk vitamin D er ikke løsningen, da bør du heller ut å sanke rogn som det nå bugner av i fiskediskene rundt og forbi. Men, legger man blodprøvesvaret til side indikerer symptomene hvertfall magnesiummangel, selv om dette like gjerne kan være mangel på, ubalanse og/eller utnyttelse av vitamin D, A, K2 og kalsium - sammen med magnesium. Aller helst er nok dette en generell tradisjonskostmangel 😇 Jeg er litt usikker på hvor mye tips, råd og veiledning min bekjente vil ha, så jeg gjør som vanlig og samler sammen relevante PP-sitater - som omhandler vitamin D - som kan leses hvis nysgjerrig.






I dette innlegget har jeg samlet PirkePetters kommentarer som omhandler vitamin D, og dets samarbeidspartnere og sabotører i kroppen. Hvordan virker vitamin D i kroppen, og hvilke tilstander kan mangel på vitamin D føre til? Løsningen på blodprøvesvar som viser en konkret vitamin- eller mineralmangel er ikke nødvendigvis åpenbar. Biokjemien er rett og slett fryktelig spennende! Alle sitatene er linket tilbake til sin opprinnelse om man vil lese hvilken sammenheng kommentarene er hentet fra.



Tidsporten:
  • Varianter av gjæret fiskeleverolje kan kjøpes HER.
  • Gjæret Skateleverolje, for mer vitamin D enn A kan kjøpes HER.
  • Magnesiumtilskudd, olje og salt kan kjøpes HER.




Dette innlegget kan kun leses i sin helhet i Skattekammeret!

  • Informasjon om hvilke blogginnlegg som nå ligger i Tradisjonskostbloggens Skattekammer, og bakgrunn for hvorfor Skattekammeret ble opprettet kan du lese om HER.





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! 


4 kommentarer:

  1. Supert innlegg om D-vitamin, med alle PP-sitatene <3

    SvarSlett
  2. Det var utrolig omfattende og godt skrevet! Veldig kjekt å få samlet så mye god informasjon på et sted.

    Har du noe info om hva PP sier om E-vitamin? Jeg har lurte på om jeg får i meg nok gjennom å spise PP kost siden jeg ikke spiser korn og nøtter eller øljer derfra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ved å spise PP kost - fullt og helt, ikke stykkevis og delt - så får man all næring man behøver for en frisk og sunn kropp, og man trenger ikke bekymre seg for enkeltvitaminer, eller kaste bort penger på blodprøver :)

      PP om vitamin E:
      "All innmat og animalsk mat med fett er ok kilde til vitamin E, så vel som kokosolje og/eller rød palmeolje. Eggeplommer også, samt fiskeleverolje"

      http://liveneshage.blogspot.com/2013/10/1.html?showComment=1383576793465#c4659619101396897936

      Slett