søndag 9. oktober 2016

Lørdagskos med Upasteuriserte Gourmetoster!

I går kveld inviterte jeg meg selv hjem til en av mine osteelskende venninner, og i kurven hadde jeg med forskjellige smakfulle godbiter fra Premium Gourmet. Amir, som driver nettbutikken, yter strålende service, og utenom noen konkrete ønsker fikk han frie tøyler til å sette sammen en oste- og spekematpakke til meg. Det ble nesten som julekvelden, for oppi pakken lå det flere godsaker enn jeg hadde forventet for avtalt pris. Når jeg først blir litt småsponset med gourmetmat, ja da er det en sann glede å blogge om det!






Kvit Undredal
En norsk upasteurisert perle av en ost, laget på fersk geitemelk. Mild og god, lagret i 6-12 måneder, og som fint kan fungere som en hverdagsost med ostehøvel. Osten produseres av Undredal Stølsysteri.




Crottin de Chavignol
En fantastisk god upasteurisert chevre, med mugg på overflaten, fra Bourgogne i Frankrike. Den har en litt tørr kjerne, og er mykere rundt når den er temperert. En liten rund godbit for chevreelskere.




Selles Sur Cher
En mild og nydelig god chevre laget på upasteurisert geitemelk, og deretter dekket med aske. Lokalbefolkningen i Loiredalen spiser skorpen, så det gjorde vi også, og utgjør etter min mening hele forskjellen. Den er som (alle oster) aller best når den er skikkelig temperert, og flyter litt utover.




Vacherin Fribourgois Alpage
Dette var osten som overrasket mest, kanskje fordi ingen av oss hadde smakt den tidligere. En utrolig god og smakfull upasteurisert ost fra Sveits, med den sterkeste lukten på gårdagens ostefat. Laget utelukkende på fersk melk fra gressforede kyr, så var denne en innertier - både på smak og kvalitet.




Jærosten
En ganske mild og kjempegod raclette-lignende norskprodusert og upasteurisert ost fra Voll Ysteri. Finner ikke link inne på siden til Premium Gourmet, men dette skriver ysteriet selv: "Jærosten er ein handverksost, laga av nysilt rå melk ( upasteurisert). Melka går direkte frå spene til ystekar, vert tilsett melkesyrebakterier frå Alpene og Svensk kalveløype."




Blå Ku
Dette var den eneste pasteuriserte osten på gårdagens ostefat, og den var faktisk en av mine konkrete osteønsker siden jeg forelsket meg helt i denne på forrige leveranse. Blå Ku troner nå øverst på min uoffisielle blåmuggost-toppliste! En mild, men samtidig smakfull ost som nesten smelter som smør på tunga. Osten produseres hos ysteriet tilknyttet Thorbjørnrud Hotell, med melk fra egen gård.     





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Denne gangen fikk jeg rabatt, men generelt kjøper jeg produkter til full pris. Reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!