søndag 13. september 2015

Surdeigsbakst! Kanelsnurrer med Kokosmelk!

Hva gjør man når Bakerrebellene dessverre måtte legge ned surdeigsbakeriet, og man savner kanelbollene derfra så inderlig? Jo, man må sørge for egen surdeigssøtbakst! Inspirert av en kombinasjon mellom denne og denne oppskriften ble dette nydelige kanelsnurrer. Akkurat så gode som jeg hadde håpet og magevennlige som bonus!





Til deigen behøver du:

 



 Til fyllet behøver du:







Slik gjør du - Steg 1:
Smelt smøret på svak varme. Bland inn kokosmelk. Trekk kjelen til side og sørg for at det er fingertemperatur. Bland inn surdeigsstarteren. Bland speltmel, sukker og salt i en bolle. Ha i smør- og kokosmelkblandingen. Rør sammen til en deigklump. Tilsett ekstra mel hvis for klissete og litt ekstra kokosmelk hvis for tørr. Dekkes med et klede og la hvile i 10-15 min.

Dryss speltmel over deigen, start med en spiseskje. Elt deigen til den kjennes myk, men fast, og ikke klistrer seg. Smør en glass eller porselensbolle med kokosolje og ha i deigen. Dekkes med plast og et klede. La heve i 3-4 timer. I løpet av ventetiden gjør du klar fyllet. Bland sammen smør, kokossukker og kanel.

Finn frem en bakeform som får plass i kjøleskapet. Dekkes med bakepapir som smøres med kokosolje.

Kjevle deigen ut til ca 40 x 60 cm. Smør på fyllet. Brett dobbelt og kjevle forsiktig. Klipp deigen i strimler, tvinn og lag en fin knute. Se nyttig snurrevideo HER. Plasser kanelsnurrene i bakeformen. Dekk over med plast og sett i kjøleskapet i 8-12 timer, eller over natten.



Slik gjør du - Steg 2:
Ta formen med kanelsnurrer ut fra kjøleskapet og la de stå i romstemperatur i 2-3 timer for etterheving. Pensle med pisket egg. Stekes gyldne på 200 grader (varmluft) i 15-20 min. Alle stekeovner er forskjellige. Følg med slik at de ikke blir brent. Avkjøles på rist og er ekstra gode når de serveres lune sammen med et glass surmelk.





Kilder og Inspirasjon:


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger. 

10 kommentarer:

  1. Nam......dette så veldig godt ut <3
    Må testes ut til helgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke alt jeg lager som automatisk adopteres av folk uten de samme smaksløkene som meg - men disse ble veldig godt mottatt! Selv er jeg vel litt inhabil, men skikkelige gode synes jeg de er. Kos deg med mumseboller til helgen :)

      Slett
  2. Til Martine som skrev kommentar her tidligere idag.
    Send meg en mail på tradisjonskost@gmail.com

    SvarSlett
  3. Hei! Flott oppskrift! Hva er grunnen til at du bruker kokos.elk istedet for upastaurisert melk I deigen. Er ny med tradiskonskost og ser på flere blogger at mange bytter ut melk med kokosmelk når maten skal varmebehandles. Hadde vært fint med en forklaring på dette!:-) Hilsen Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bente! Takk for det :)
      For min egen del handler kokosmelka om at jeg ikke får tak i upasteurisert melk, og da er det flere næringstoffer å hente i kokosmelk enn i melk fra butikken. Dessuten vil noe av næringen i upasteurisert melk forringes ved høy varme, så det er ikke usannsynlig at jeg ville valgt kokosmelk uansett. Jeg liker smaken den gir på snurrene og kokosfettet gjør de saftige.

      Når det er sagt er det ingenting i veien for å bytte ut kokosmelk med melk hvis man vil, men da ville jeg tilsatt litt mer smeltet smør i deigen enn oppskriften sier :)

      Slett
  4. Jo, de ble gode de, men jeg ville brukt litt mer fyll, i alle fall mer kanel, for at kanelsmaken skal komme litt mer fram.

    Brukte upasteruisert melk, og det fungerte bra, men i den forbindelse lurer jeg på et par ting når det kommer til melkeprodukter og matlaging. Jeg har forstått det slik at om man bruker upast. melk i f.eks. surdeig så vil ikke melka bli skadet på samme måte av varme som melk alene. Da må kanskje melka være i deigen så og så lenge? Så lurer jeg på hvordan det er å varme opp og bruke yoghurt eller andre syrnede melkeprodukter i matlaginga. Er dette greit nå og da, eller skjer det noe dumt med melka annet enn næringstap?

    Klodrik

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Klodrik!
      Mer fyll og mer kanelsmak er helt innafor. Smak og behag :D

      Kjenner ikke til det du skriver om at upasteurisert melk ikke skades av varme bare det er i f.eks en surdeig. Men jeg tenker at kjernetemperaturen i surdeigsbaksten under steking vil være lavere enn selve temperaturen på stekeovnen. Kanskje det handler om det. Det samme tenker jeg gjelder for syrnede melkeprodukter. Smaksmessig er det godt i matlaging, men nytteverdien av melkesyrebakterier forsvinner i takt med temperaturen på matlagingen.

      Angående syrnede melkeprodukter i surdeigsbakst så tipser jeg om disse to innleggene, og ikke minst å lese PirkePetters relevante kommentarer i spesielt førstnevnte:

      http://liveneshage.blogspot.no/2012/06/kefirbrd.html
      http://liveneshage.blogspot.no/2012/08/kefirbrd-videre.html

      Slett
  5. Dette ser veldig godt ut. Når du ikke syrner mer enn et par timer i romtemperatur, tenker du likevel at du har brutt ned de helseskadelige delene av glutenet? Og hvis man ikke har surdeig, kan man bare bytte dette ut med mer mel og eplecidereddik?

    SvarSlett