søndag 19. april 2015

Fristende Oppskrifter & Røkt Reinhjerte med "Kimchi" til Lunsj!

I dag hyller jeg alle som speker og graver maten sin selv, og som melkesyregjærer grønnsaker. Mat som gjør godt for mage og gane! Dagens lunsj ble den samme som i går, bare fordi det var slik en knallgod smakskombinasjon. Røkt reinhjerte importert fra Sverige og hjemmelaget "Kimchi" lagret i snart ett år. Melkesyregjærede grønnsaker er enkelt å få til selv med liten plass, men produksjonsmessig er det for meg litt mer plassutfordrende med speking, graving og røyking av kjøtt og fisk. Inntil videre lar jeg meg friste av andres oppskrifter. Men en vakker dag!



  

Fristende oppskrifter med kjøtt og fisk:






Fristende oppskrifter på melkesyregjærede grønnsaker:


 




4 kommentarer:

  1. Her var det mye spennende å sjekke ut og nye blogger å følge, og takk for linker og at du deler,
    ha en fin dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye fristende her ja - deriblant fra deg :) :)
      Ha en super dag!!

      Slett
  2. Jeg fikk tak i Nourishing Traditions etter din anbefaling, og jeg må si at det er en fantastisk bok! Takk for anbefalingen. Men jeg har et spørsmål. Det står ofte i boka at man skal bruke kjernemelk, kefir, yogurt eller myse når det kommer til f.eks. grøtlaging. Da lurer jeg på hva man kan bruke av de produktene som er tilgjengelige i butikken. Tror du f.eks. syrnet melk fra røros vil fungere til formålet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Er du samme person som har spurt meg om surmelk tidligere - i surdeigspannekakeinnlegget?

      Jeg vil gjerne ha kallenavn på de som kommenterer, slik at jeg klarer å skille mellom nye og gamle lesere, og for å unngå repetisjon av noe jeg har svart til samme person tidligere.

      Per idag anser jeg Änglamarks økologiske surmelk basert på rørosmelk som det beste butikkalternativet. Men vil på ingen måte slå syrnede melkeprodukter basert på fersk, upasteurisert melk. Melkeproduktene som nevnes i Nourishing Traditions handler nok i den sammenhengen om nedbrytning av antinæringsstoffer i kornet som brukes til grøten.

      Grøtlaging gjør jeg svært sjeldent, da det er lite av næringsbetydning å hente fra grøt. Med mindre man tenker rømmegrøt :)

      Slett