onsdag 7. november 2018

Gravet og Tørket Eggeplomme!

Jeg har lenge hatt dilla på lettgravet eggeplomme, og nå har jeg jaggu også fått dilla på eggeplommer gravet i et par døgn, og deretter tørket i dehydratoren. Jeg tror dilla lot vente på seg fordi jeg de første gangene bare brukte salt, og ikke en blanding av salt og sukker, eller så har smaksløkene mine ganske enkelt endret seg. I fra å bare raspe eggeplommene over matretter, på samme måte som parmesan, går jeg nå og gnafser på disse som småsnacks. De er fine å ha med i sekken på tur, i matpakken på jobb, eller til kveldsmaten. De passer ekstra godt sammen med annen spekemat, smakfulle upasteuriserte oster og solide rømmeklatter.






Du trenger:






Slik gjør du:
1. I en skål blandes like mengder mineralsalt og rårørsukker. Total mengde avgjøres av hvor mange eggeplommer du ønsker å grave samtidig. I en liten form med 6 eggeplommer bruker jeg 150 gram salt og 150 gram sukker som utgangspunkt.


2. Fordel halvparten av salt- og sukkerblandingen i formen du skal bruke. Lag små fordypninger i saltsukkeret med en teskje. Sørg for at det er litt avstand mellom gropene, slik at eggeplommene ikke blir liggende for tett.


3. Skill eggeplommene fra eggehvitene, og fjern så mye så mulig av strenger og "slim" som du klarer, men vær forsiktig slik at eggeplommen ikke sprekker.


4. Legg èn og èn eggeplomme i gropene.


5. Dryss resten av salt- og sukkerblandingen forsiktig over eggeplommene. Sørg for at eggeplommene er helt dekket.


6. Dekkes tett til med kjøkkenhåndkle, Bee`s Wrap eller lokk - og plasser i kjøleskapet. Forskjellige oppskrifter sier i et døgn, andre sier fire døgn, og jeg bruker oftest å hente dem ut av kjøleskapet etter en til to døgn.


7. Løft eggeplommene forsiktig ut av formen med en skje. Skyll av saltsukkeret i rennende vann, og tørk plommene deretter lett med tørkepapir. Kan spises umiddelbart, eller lufttørkes i et par timer før oppbevaring i en tett boks i kjøleskapet. Holdbarhet ca en uke.


8. Hvis du ønsker å bruke eggeplommene som "parmesan" bør de tørkes. Dette vil også forlenge holdbarheten til minst en måned og gjerne lengre hvis de oppbevares tørt, mørkt og uten kondens. Tørkingen kan foregå i en dehydrator på 40 grader i rundt 18-36 timer, i en stekeovn på laveste varme i ca 12 timer, eller henges opp på et tørt, luftig og kjølig sted i et par døgn. Overføres deretter til en tett boks, og oppbevares i kjøleskapet. 


Tørketiden jeg oppgir her er ikke et fasitsvar, da det avhenger av gravetiden og størrelsen på eggeplommene. Man må bare prøve seg frem, for å finne den konsistensen man selv liker best.





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.