søndag 29. mars 2015

Påskeferie! Sol og Snø!

Påsken er i gang og bloggen tar en litt lengre påskeferie! Håper på fantastastiske dager slik at jeg kan være ute på tur mest mulig. Jeg setter det kefirmarinerte lammelåret til langsteking nå, og tar meg en trugetur i fjellet mens låret godgjør seg. Ønsker alle som stikker innom en riktig god påske, med strålende påskeføre og solfyllte dager!













onsdag 25. mars 2015

Hvite Sjokoladetrøfler rullet i Syrlig Strøssel!

Det nærmer seg påskeeggtid og her er mitt hjemmelagede påskebidrag. Jeg har tatt utgangspunkt i DENNE oppskriften, gjort noen mengdejusteringer og valgt et par andre ingredienser. Enkle hvite sjokoladetrøfler rullet i fargerikt strøssel, for den som er snopen på noe søtt og syrlig! Kan ikke påstå at dette er godteri med helsegevinst, men jeg tørr påstå at de hvertfall er nivået over butikkpåskegodt. Søte og gode er de uansett!


Hvite Sjokoladetrøfler - Strøssel med Jordbær og Goldenberries


Du trenger:


Slik gjør du:
Varm fløte og smør i en kjele. Ha i den hvite sjokoladen og litt salt. Trekk kjelen av plata. Rør rundt til sjokoladen er smeltet, og blandingen er glatt og fin. Settes til avkjøling i 2-4 timer.

Når blandingen er blitt hardere kan den formes til kuler ved hjelp av to teskjeer eller med hendene. Vær oppmerksom på at blandingen smelter raskt i hendene. Engangshansker kan derfor være lurt. Rull kulene i valgfritt syrlig strøssel, eller bruk kokosmasse som i originaloppskriften. Oppbevares i kjøleskap eller fryser.


Flere hjemmelagede tips til påskeegget:


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.


søndag 22. mars 2015

Tomme de Savoie - En Upasteurisert Osteperle!

Mine handleturer til nabolandet har ofte fokus på ost, og da aller helst upasteurisert ost. Svenskene er rett og slett kommet lengre enn oss, både når det gjelder økologiske matvarer og utvalget upasteuriserte oster i nærbutikken. En nylig tur over grensen resulterte dermed i denne godsaken; Tomme de Savoie. En mild ost med karakter! Den kan minne om Kvit Undredal, men til forskjell produseres Tomme de Savoie på fersk kumelk i de franske alper.





Mer info om Tomme de Savoie:

lørdag 14. mars 2015

Sprøstekte Torsketunger og Hjemmelaget Remulade!

Torsketunger! Matretten jeg har en opplevelse av enten fremkaller elsk eller hat! Jeg befinner meg i kategorien som elsker dem. Har du aldri smakt torsketunger anbefaler jeg å prøve snarest. Første gang ville jeg valgt de minste tungene og sørget for en skikkelig sprøstekt opplevelse. Da kan det nesten ikke gå feil! Når jeg først får tak i ferske torsketunger kjøper jeg mange! Halvparten legger jeg i en thailandsk inspirert marinade over natten, og den andre halvparten steker jeg opp så snart det overhodet er mulig. Dette er oppskriften på enkle og raske torsketunger!




 Du behøver til 2-3 personer:


Slik gjør du:
Klipp eller skjær av det løse skinnet. Skyll torsketungene, og tørk dem deretter godt. Bland arrowroot, salt og pepper i en skål. Visp egget, og ha i en egen skål. Vend torsketungene først i det vispede egget, og deretter i arrowrootblandingen. Du kan dobbeldyppe hvis du har tid. Varm en god mengde med ghee eller kokosolje i stekepanna. Torsketungene stekes til de er gyllenbrune. Beregn 2-3 minutter på hver side.


   

Serveringstips:
Etter min mening er disse enkle sprøstekte torsketungene aller aller best som fingermat. Lag en kjapp hjemmelaget remulade og du har den perfekte kveldskosen.


Hjemmelaget Remulade (variant av hjemmelaget majones):

Ta eggene ut fra kjøleskapet, og la de bli romstempererte. Ha ghee i en kjele, og la smelte på lav varme. Avkjøles til fingertemperatur. Grovhakk sylteagurken, og finhakk hvitløk og purre.

Hent frem stavmikser eller foodprosessor. Miks sammen eggeplommer, sennep og salt. Mens mikseren går, heller du i ghee`en - sakte og i en tynn stråle til all olje er blandet inn. Rør inn sylteagurk, hvitløk og purre. Serveres mens remuladen fortsatt er myk. Ved avkjøling og oppbevaring i kjøleskap vil remuladen ha konsistens som smør.





Torsketunger - På andre måter:


lørdag 7. mars 2015

Bekhterevs! Årsaker og Kostholdsråd!

På vegne av en bekjent har jeg i dette innlegget samlet sammen PirkePetters kommentarer om Bekhterevs. En i hennes familie sliter med sykdommen, og denne informasjonen vil forhåpentligvis kunne gi årsakssammenhenger og tips til hva som kan gjøres kostholdsmessig for å bli frisk(ere). Alle avsnittene under er linket tilbake til sin opprinnelse, og der finner man også sammenhengen hvor PirkePetter har gitt informasjonen.


Upasteurisert smør! En oppsummering av hvorfor bør man unngå pasteuriserte melkeprodukter!


Årsaker og symptomer - Bekhterevs sykdom: 
"..mangel på magnesium eller vitaminer som A, D og K2 er vanlige årsaker til bechterevs, som bare er en av utalige variasjoner av kroniske betennelsestilstander i kroppen. Også kalsium (for mye og for lite), sink (for lite) og B-vitaminer (for lite) spiller en rolle i tilstanden. Mangel på de ovennevnte næringsstoffene kan være i kosten, eller skyldes manglende opptak, da tilstanden ofte inkluderer betennelser i tarmen. Kostholdet kan også inneholde faktorer som blokkerer opptak og utnyttelse av nevnte næringsstoffer, så som fiber, antinæringsstoffer i korn, frø, nøtter, belgfrukter, soya og soyasubstanser, planteoljer, inkludert enumettet fett (olivenolje, mandelolje, etc), fosforsyre/fosfat, tungmetaller, eller ymse medikamenter." Sitat: PirkePetter, 27.02.2013, kl.22:59.

 
"Kroppen tar kalsiumet i hovedsak fra skjelettet om den får lite via kosten." Sitat: PirkePetter, 28.02.2013, kl. 20:26.

"..da vitamin K trenges for å forhindre at kalsium forkalker organer, blodårer, nerve og hjerneceller, etc, samt benceller i skjelettet, som i bl.a bechterevs." Sitat: PirkePetter, 01.03.2013, kl. 19:38.


"Magnesium er også en hovedregulator av kalsium i kroppen, som ved magnesiummangel vil forårsake forkalkninger (= betennelser, stivhet, smerte, fibromyalgi, ME, såkalte allergiske reaksjoner, astma og pustevansker, etc) i ymse organer og kroppsvev." Sitat: PirkePetter, 25. mai 2014 kl. 17.10. 


"Da tilstanden, som alle andre tilstander i det fysiske legemet, som jo er bygget av og kun består av næringsstoffer, skyldes mangel på næringsstoffer sier det seg selv at kostholdet er alfa og omega også her." Sitat: PirkePetter, 28.02.2013, kl14:41.


"Tilstanden har overhodet ikke noe å gjøre med verken bakterier eller spesifikke gener, og klebsiellalogikken har også blitt motbevist (Khan 2002, Toivanen 1999). Genlogikken har vært motbevist i minst 20 år, slik at genene er irrelevante, og kun faktorer (kosthold, kjemikalier, tankemønstre) som slår disse av eller på gjenstår som reelle årsaker." Sitat: PirkePetter, 27.02.2013, kl.22:59.


Fermentert Fiskeleverolje - Førstevalget når det gjelder "tran"!

 
Næringsstoffer som kan reversere Bekhterevs sykdom: 
"..så hjelper magnesium og vitaminene A, D og K2, og de gjør dette gjennom å fjerne overvekt av kalsium fra ryggvirvlene. Kalsiumet er hva som både setter i gang betennelsen og også sørger for forkalkningen som gjør ryggen stivere og stivere. Både for mye og for lite kalsium kan forårsake dette, slik at aklsium trenges i kosten, sammen med vitamin D og proteiner som sikrer opptak, og magnesium og vitamin K2 som sørger for at kalsiumet gjør det mineralet skal gjøre i kroppen. Og verken mer eller mindre. Vitamin A er også viktig for skjelettets helse, og er også nødvendig for at vitamin D skal fungere i kroppen. Og magnesium er også nødvendig for at vitamin D fra kosten skal omdannes til hormonformen som virker i kroppen. Alt henger mao sammen med alt, til syvende og sist." Sitat: PirkePetter, 28.02.2013, kl14:41.


"..tilstanden skal la seg reversere via skikkelig næring og utbedring av eventuelle mage-tarmproblemer som kan redusere næringsopptak og utnyttelse." Sitat: PirkePetter, 27.02.2013, kl.22:59.


"En større del av skjelett og brusk er glykosaminoglykaner og gelatin, og disse får du vi kraft. Gelatin også som eget produkt, som er hydrolysert kollagen. Salt, i betydning natrium, er også viktig for skjelettet, både som bestanddel av dette og gjennom å hjelpe kroppen å holde på bl.a kalsium og magnesium. Magnesiumolje er en god ting for å balansere kalsium inntil du er helt frisk, og sammen med vitamin K2 sørger magnesium for at kalsiumet hovedsaklig holder seg i skjelettet, og også fungerer som det skal og ikke fremmer forkalkninger av typen du er i ferd med å bli kvitt." Sitat: PirkePetter, 12. august 2013, kl. 22.35. 


"De symptomer dom legges til grunn for bechterew’s involverer også mangel på vitamin A, slik at innmat, fet fisk og annen sjømat, evt rogn og/eller melke, og/eller gjæret fiskeleverolje er en god ide." Sitat: PirkePetter, 12. august 2013, kl. 22.35.


"De studier som har vært gjort på mineralnivåene i skjelettet ved tilstanden viser konsekvent lav mineraltetthet, og dette kan reverseres gjennom å spise mer mineralrik mat, samt fettløselige vitaminer som sikrer opptak og utnyttelse av mineralene." Sitat: PirkePetter, 27.02.2013, kl. 22:59.


Et Liv i Balanse: Magnesiumbad mot næringsmangel og ubalanser for barn og voksne.


Kostholdsråd ved Bekhterevs:
"Innmat gir mer protein og de fleste næringsstoffer enn muskelkjøtt, slik at om maksimalt næringsnivåer er hva du ønsker så er innmat, inkludert også rogn og melke, en god ting." Sitat: PirkePetter, 12. august 2013, kl. 22.35.


"Upasteuriserte melkeprodukter, smør og annet melkefett (fløte, rømme), kraft, mer protein og mettet fett i kosten, og bruk av magnesiumolje utvortes og engelsk salt i bad vil reversere forkalkningen. Utover gelatinet fra kraft anbefales han bruk av ren gelatin, da dette hjelper ved det meste av mage-tarmproblemer som kan redusere næringsopptaket. Gelatin bygger også nytt kollagen i hele kroppen, skjelettet inkludert, og hovedaminosyren i gelatin, glycin, er betennelseshemmende, beroligende og smertedempende. Disse egenskapene har også magnesium, som også finnes rikelig i kraft." Sitat: PirkePetter, 27.02.2013, kl. 22:59.


"De beste kildene til fettløselige vitaminer som A, D og K2 er lever og annen innmat, samt eggeplommer. Melkesyregjæret fiskeleverolje er også en veldig god kilde, men kanskje i dyreste laget. Jeg kan imidlertid anbefale den fra Tidsporten, da denne er den eneste jeg kjenner til som ikke har fått ødelagt fettsyrene eller blitt fratatt de naturlige næringsstoffene/antioksidantene (vitaminene A, D, E, K2, og selen) via den industrielle behandlingsprosessen 99% av fiskeleveroljer blir utsatt for." Sitat: PirkePetter, 28.02.2013, kl. 14:42.


"Hovedfokuset når det gjelder ekte tradisjonskost er ikke på gjæret eller bløtlagt mat, men på animalske matemner. Dette fordi ingen vegetabilske matemner slår animalske hva gjelder næringsinnhold. Og jo mindre varmebehandlede disse er, som i helt rå (carpaccio, tartar, ceviche, etc) eller spekede, tørkede, røykte, gravede, etc varianter, desto mer næringsrike og også lettere fordøyelige er de." Sitat: PirkePetter, 28.02.2013, kl. 20:26.


Langtidskokt Kraft - Næringsgivende, Forebyggende og Helbredende!


Behandling, bevegelse og øvelser ved Bekhterevs:
"Med tanke på at kroppen fornyer seg selv hele tiden, og skjelettet også gjør det kontinuerlig (du danner et helt nytt skjelett hver 10-års periode), så vil din venns virvler begynne å normalisere seg straks de får optimale næringsnivåer. Dette vil sannsynligvis foregå på den måten at kroppen selv bryter ned og kvitter seg med de forkalkede cellene via betennelser, og etterpå bygger helt nye celler fra stamceller stimulert av næringsstoffene. Han vil derfor sannsynligvis bli verre/oppleve mer smerte før han blir bedre." Sitat: PirkePetter, 28.02.2013, kl. 20:26.

 
"Trening og strekk og tøyøvelser, evt yoga anbefales i høyeste grad for din venn, og gjerne også litt knokkelknekking hos en kiropraktor eller osteopat." Sitat: PirkePetter, 27.02.2013, kl. 22:59.


"Samt bindevevsmassasje eller rolfing, for å løsne muskler og bindevev som eventuelt befinner seg i unaturlig spenningstilstand, og som kan påvirke ryggvirvlene negativt. Det er ikke sikkert alt dette trenges, men alt som kan bidra til raskere helbred er av det gode." Sitat: PirkePetter, 27.02.2013, kl.22:59.


Lever er en næringsbombe av de sjeldne! Rå lever og leverkapsler.


Nyttige linker:

Tidsporten:
  • Fermentert fiskeleverolje for vitamin A, D og K2 kan kjøpes HER. 
  • Upasteurisert smør kan bestilles HER. 
  • Upasteuriserte oster kan bestilles HER
  
 

søndag 1. mars 2015

Restemiddag! Kraftkokt Ris blir til Stekt Ris!

Supper blir best med ekte langtidskokt kraft og det samme gjelder en varmende kopp med buljong!  Dette er de fleste enige om, men jeg får innimellom spørsmål om andre alternativer til bruk av kraft. Da nevner jeg som oftest kraftkokt ris, som igjen kan forvandles til en skikkelig god restemiddag. Min favorittvariant er "spicy rice" krydret med gurkemeie og tørkede chiliflak. Kjøttrestene denne gang var fra en himmelsk god helstekt økologisk kylling. Når det kommer til kraftkokt ris gleder jeg meg ofte like mye til restemiddagen som til hovedmiddagen!





Kraftkokt Ris

Slik gjør du
Kok risen etter anvisningen på pakken, og erstatt mengden vann med kraft. Tilsett gurkemeie, chiliflak, salt og pepper som kokes sammen med risen. Supert tilbehør til langtidstekt lammelår, elgstek, kylling eller en god biff.



 

Stekt Ris
    • Kraftkokt ris
    • Økologisk kylling, annet restekjøtt, bacon, reker eller rester av kokt villfisk.
    • 2-4 stk Økologiske egg
    • Ferske urter (persille, basilikum, oregano eller koriander)

Slik gjør du
Smelt smøret i en egnet stekepanne. Ha i den kraftkokte risen og restekjøtt (sjømat bør tilsettes mot slutten av steketiden). Varmes/stekes på medium varme til bruningen starter. Skyv innholdet i stekepanna over til en side. Ha i litt ekstra smør på den ledige siden, og knekk eggene over det nysmeltede smøret. Rør sammen og lag en lett eggerøre av eggene. Rør deretter eggerøren inn i risblandingen. Jeg blander forsiktig for å beholde litt større "biter" med eggerøre. Smak til med mineralsalt etter behov. Serveres varm, gjerne med litt ferske urter.