søndag 16. mars 2014

Spekemat - Tips til nettbutikker som selger spekematsfavoritter!

Spekemat er skikkelig godt! Jeg er veldig glad i speket, saltet og røkt kjøtt, og når det i tillegg annonseres med tradisjonelle produksjonsmetoder, så er jeg hvertfall ikke sen å be. I dette innlegget har jeg samlet noen av mine spekematsfavoritter, og lagt ved linker til nettbutikker som selger dem.




Utgått fra sortimentet! Tidsporten - Tiroler Coppa fra Juffinger
Naturkjøttvarer fra Juffinger er et av Tidsportens nyeste prosjekt. Kjøttråvarer i ypperste klasse fra Østerrike. Varene er tilsatt nitritt, men bare i små mengder. Noen av blandingsproduktene inneholder soya, men de er heldigvis merket, slik at man kan gjøre et bevisst valg blant produktene. Jeg var med på første bestilling i fjor høst, og er veldig fornøyd! Tidsporten er avhengig av flere kjøpsinteresserte for at Juffingerprosjektet skal kunne fortsette, og jeg håper at flere løper og kjøper.

Coppaskinken var helt vanvittig god! Hvis du har smakt Coppaskinken til Tind, så kommer du til å elske Juffingers Tiroler Coppa. Denne skinken smelter på tunga, og fettet på denne skjærer man bare IKKE av. Du vil komme til å angre hvis du bare kjøper en av denne.

Legg inn bestilling snarest, så får vi alle Coppa i hus så fort som mulig. Når du først er i bestillingen, så anbefaler jeg også en titt på Original Tiroler Schinkenspeck (saftig og smaksrik skinke) og Chilli-Wurzen (bøkerøkt rå pølse med chiliaction). Bestillingsfristen er satt til 15.april (les HER).




Denne spekepølsa, kjøpt hos Tidsporten, har en ganske kraftig røyksmak, og en gjenkjennelig smak av geit. Hvis man er glad i røkt mat, så er denne rett og slett en smaksopplevelse. Spekepølsa er kun tilsatt geitekjøtt, salt og druesukker. Den er ikke tilsatt nitritt eller andre tilsetningsstoffer, og er heller ikke varmebehandlet. Mitt serveringstips er sammen med en god ost, gjerne blåskimmel eller brie.




Naturlig Liv - Speket og tørket reinkjøtt fra Fjellvilt
Den nyeste nettbutikken av dem alle heter Naturlig Liv. Her finner du litt av hvert, for kropp og sjel, så det er verdt å ta en titt. Når jeg så det lå speket reinkjøtt for salg, så var jeg rask på labben. Veldig fornøyd med kjapp ekspedering. Kjempegodt, og anbefales soleklart. Naturlig Liv selger også de gode morrpølsene til Gry som har bloggen Fra Jord til Bord. Jeg har tidligere skrevet om Grys pølser HER.




Denne mørke, smakfulle og lett søtlige hjortepølsa som selges hos Duggurd er veldig god, men kan fort bli litt mektig. Finner ingen innholdsfortegnelse, men Duggurd har en knuskren filosofi, og selger massevis av varer som er basert på gamle tradisjoner. Jeg har kjøpt både ost, smør og annen spekemat derfra, så gjengen hos Duggurd har mine varmeste anbefalinger.




Villsaukongen - Mårpølse
Mine smaksløker mener at mårpølsene fra Villsaukongen er de beste mårpølsene på markedet. De inneholder kjøtt fra villsau, salt, druesukker og stabilisator, og kan minne litt om fenalår på smak. Jeg har bestilt derfra flere ganger, og kan i tillegg anbefale deres pinnekjøtt og fenalår. Jeg har tidligere skrevet et skryteinnlegg om Villsaukongen HER.




Le Plateau Ardéchois - Fransk Salami (Saucisse)
En kjempegod modnet salami, bestilt fra en fransk liten nettbutikk som heter Le Plateau Ardéchois. Salamien er håndlaget på tradisjonelt vis, gjennom generasjoner, og er tørket i fransk fjelluft på 1044 meters høyde. Produsenten er opptatt av naturlige og kortreiste råvarer. Salamien er ikke tilsatt fargestoff, men på innholdsfortegnelsen finner jeg små mengder laktose, druesukker, glukosesirup, kaliumnitrat (E252) og natriumerytorbat (E316). Ikke helt optimalt da, men etter min mening likevel bedre enn mye av det du finner i dagligvarebutikken, både på råvarekvalitet og ikke minst smak.




Anbefalte nettbutikker for en god spekemathandel:


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!

7 kommentarer:

  1. Nammis! Ang den franske salamien som frister veldig- kontaktet du dem ang frakt til Norge? Og hva kom frakten på?

    Madam Mums

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner godt at den frister Madam Mums, for den er veldig veldig god!! :)

      Den kan også bestilles gjennom ebay. Det er litt misvisende at det står free shipping på ebay, for de tar 11 euro i frakt. Men det var ikke verre enn at jeg gjorde to transaksjoner gjennom paypal, en for salamien og en for porto når de sendte en ekstra faktura på mail.

      Lønner seg å kjøpe to salamier i slengen, for portoen blir den samme. Kanskje du til og med blir å angre hvis du bare kjøper en, spesielt hvis du er like glad i gourmetsalami som meg :)

      Link til ebay:
      http://www.ebay.com/itm/Saucisse-Pur-Porc-Sans-Colorant-Saint-Cirgues-en-Montagne-Charcuterie-Ardeche-/161141357901?pt=FR_JG_Vins_Gastronomie&hash=item2584c5fd4d

      Slett
    2. Hei igjen MumseMadammen:)
      Ble med kommentaren din påminnet om å bestille ny rasjon. Tok kontakt med salamimakeren, og de ønsker helst bestilling gjennom nettsiden (http://www.leplateauardechois.com/).

      De var fri for akkurat denne salamitypen med "bøy", men de skulle sende meg tilsvarende, spennende! Frakten er fremdeles 11 euro for to pølser. Lykke til med bestillingen :)

      Slett
  2. Tusen takk! Skal hive inn en bestilling både til meg selv og til bruttern i bursdagsgave:-) Digger bloggen din! Madam Mums

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende! :)
      Du får gi meg tilbakemelding på om den falt i smak eller ei!
      Tusen hjerteligst for at du digger bloggen :)

      Slett
  3. vet du om man kan lage selv? I dehydrator?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvilken tenker du på? :)

      Man kan fint tørke kjøtt i dehydratoren, som for eksempel jerky, men tror ikke jeg ville brukt den for å lage salami.

      Slett