onsdag 26. juni 2013

Kapselfyllemaskin - Lag dine egne kosttilskudd!

Alt som er pulverisert kan kapsles, så her er det bare fantasien som stopper fyllekreativiteten!
Det går helt fint å lage sine kapsler uten kapselmaskin, men jeg synes det blir mye mer pulversøl uten. Jeg kan ikke love at det er tidsbesparende, verken med eller uten maskin, men jeg vil påstå at man sparer penger, og man unngår diverse uheldige tilsetningsstoffer.




Jeg har siden sist hatt en omfattende bruskoperasjon i et kne. Målet er å aktivere stamceller til å gro ny "brusk". Så for både å generelt gro fortere, og stimulere til ny "brusk"dannelse, så har jeg kokt mengder med kraft og kapslet masse gelatin.

Hos meg går det for det meste i gelatinkapsler, men jeg kapsler også diverse krydder som gurkemeie og cayenne, i tillegg til spirulina og C-vitaminpulver. På sikt blir det også kapsling av tørket lever, jeg må bare få på plass dehydratoren først. I dette innlegget har jeg kapslet gelatin kjøpt på iHerb.




Jeg kjøpte min kapselmaskin på Ebay, fra denne selgeren, og kjøpte disse kapslene på iHerb.
Så da er det bare å fylle i vei :)

11 kommentarer:

  1. Hei, kan jeg spørre deg hvilken type operasjon som ble gjort på kneet ditt? Tenkte ikke at stamcelle terapi ble brukt i Norge , trodde det lå i fremtiden. Grunnet til at jeg spørr er pga jeg har en mamma som er veldig plaget meg kneet, det har blitt foreslått kneprotese men dette er noe hun vil unngå naturlig nok. Ellers drikker hun mye kraft noe hun syns hjelper noe.

    Madam Mums

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du :)
      Jeg hadde store bruskdefekter, løse bruskbiter og bein mot bein i begge knær, etter ørten år på håndballbanen og minimalt med kraftkost. Metoden kalles Steadman. Brukes oftest i forbindelse med idrettsskader og sjelden etter fyllte 40-50år (i følge ortopeden min).

      Denne linken forklarer inngrepet veldig greit:
      http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/mikrofraktur.php

      Skjønner godt at mamman din ønsker å unngå protese, og har veldig tro på at et riktig kosthold kan gjøre knedagene lettere. Jeg merker stor forskjell hvis det går dager mellom kraft- og gelatininntak, og ikke minst hvis jeg glemmer min daglige dose med fermentert fiskeleverolje..

      Slett
    2. Takk for svar:-) håper du hadde utbytte av operasjonen. I dag var hun faktisk til en osteopat som gjorde flere interessange funn (som selvsagt alle andre terapauter har oversett) Han kunne tydelig se at kneet var betent, til og med huden var rød. Det var en rekke feilfunksjoner fra topp til tå kan en vel si. Det første hun skal gjøre nå er få få tilpasset såler for hun er helt plattfot, noe som jeg forsåvidt hele tiden har trodd har virket inn. Så er det å få ned betennelsen før behandling og trening kan settes i gang. Håper dette kan hjelpe henne på sikt så hun blir mer funksjonsdyktig. Har gått rundt å hinket, egentlug har hun problemer med begge knærene, i et år nå. Fiskeleverolje må vi forsøke å få henne til å ta ja. Ergelig at det skal være så dyrt men kanskje kan det holde å ta annen hver dag hvis en spiser fisk flere ganger i uka for å redusere prisen litt. Vil forrresten tipse deg om et bra kne kurs som du kan laste ned på siden alignedandwell.com husker ikke hva prisen var men mye nyttig info og forøvrig en veldig fin blogg.

      MM

      Slett
    3. Takk for tips! Skal sjekkes ut :)

      Har medlidenhet med din mor, kjenner så inderlig godt til hvor mye dårlige knær har å si for det daglige funksjonsnivået :(

      Selv om fiskeleveroljen fra Green Pasture koster en del, prioriterer jeg den. Det er veldig -før og etter- for min del. Jeg har tatt doble doser, både før og etter knærne gikk under kniven, og merker som nevnt stor forskjell hvis jeg glemmer det en dag.

      Ut fra det jeg har lest til nå om prosessering og raffinering er det ingen andre merker eller produkter som når Green Pasture til støvlekanten. Spørs om fiskemåltider kan oppveie for konsentrerte doser, men litt vil uansett være bedre enn ingenting tenker jeg.

      Kanskje fermentert fiskeleverolje kan være "fine" jule- og bursdagsgaver? :) :) :)

      Slett
  2. Hei igjen, nei kjenner heller ikke til noen merker som bruker melkesyregjæring og uten det er jo fiskeleverolje ubrukelig etter mitt syn. Eneste som kan være et alternativ er å innta lever rå selv om det ikke blir det helt samme men da må det jo også være ganske så fersk, smørolja er jo heller ikke med. Jeg har nå bestilt flere glass fra en utenlandsk side. Måtte gjøre det slik for å få råd til det så får en heller støtte norske nettbutikker på andre varer:-) Har tipset henneom dine erfaringer:-) Ingenting som kan måle seg med viktigheten av god helse, er selv plaget mye med ryggen.

    Ha en fin kveld videre:-)

    MM

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, vi er litt skakk-kjørte på hver sin kant skjønner jeg :)

      Min utfordring er å få tak i kontinuerlig fersk lever av god kvalitet, så da blir melkesyregjæret "tran" det beste alternativet for meg. Men, gjerne ja takk begge deler!

      Vil du dele linken fra siden du har bestilt fra? :)

      Slett
  3. Hva søkte du på for å finne dem kapslene, hvet ikke hva dem heter på engelsk. Å hva søkte du på for å finne kapsel maskinen. På forhond takk for hjelp :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! :)
      I den nest siste setningen i innlegget, under de nederste bildene, kan du trykke på direktelinker til hvor jeg har kjøpt både kapsler (iHerb) og kapselmaskin (ebay). Linkene er uthevet i brun farge, i motsetning til resten av teksten som er i sort farge.

      Oversatt til engelsk:
      Kapsler = Capsules
      Kapselmaskin = Capsule Machine

      "0" og "00" som står på pakningene angir størrelse på kapslene som passer i kapselmaskinen. Vær obs på at du bestiller riktig størrelse kapsler til kapselmaskinen :)

      Slett
  4. Har du noen peiling på mengde hva krydderinntak angår? For eksempel gurkemeie og cayenne, eventuelt kanel? Hvor mange kapsler er det tilrådelig å innta om dagen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jen :)
      Jeg har ikke satt meg inn i om det er noen maksgrense for krydderkapsler, men jeg ser heller ingen grunn til å overdosere. Tror uansett ikke det er knyttet noe fare med å innta mye krydder. I følge blodsukkerforsøk jeg har gjort på meg selv, så senker kanel blodsukkeret mitt, så den tenker jeg man kan være litt forsiktig med å overdosere på.

      Krydder i denne sammenhengen er ment som en fordøyelseshjelper, og da tenker jeg mengden er det man ville brukt hvis man laget en krydret rett. For min egen del tar jeg krydderkapsler når jeg i perioder spiser mindre krydder i maten.

      Slett
  5. Hei, har kjøpt en kapselfyller på ebay, men skjønner ikke hvordan jeg skal montere den. Det hadde vært fint å få sett et bilde av maskinen du har for å ha noe å sammenligne med, håper det er greit.
    vitsak@online.no

    SvarSlett