tirsdag 28. mai 2013

Det spirer i vinduskarmen!

Antigrønne fingre, aktiv motstand og manglende vilje for å holde liv i planter! Der har du meg! Eller, det vil si, det har endret seg litt. De siste årene har jeg funnet glede i å se om det spirer hvis jeg putter frø i jorda, mens jeg tidligere nesten fikk utslett hvis planteglade folk ga meg potteplanter i gave. Vann har de fått! Ofte alt for mye, men mange ganger alt for lite, og noen ganger tydeligvis helt passelig... Snikende, selv om det oppleves som plutselig, så ser det ut til at planter kanskje trives hjemme hos meg, og at jeg samtidig snart må innrømme at jeg faktisk liker å se at plantene mine trives.


Noen som vet hva dette er?


Med et snev av lysegrønne fingre, har jeg de siste årene gjort noen spede forsøk med å få urter til å spire i vinduskarmen. Selvfølgelig starter jeg alt for sent. Kommer på det når det begynner å bli grønt utenfor. Er i tillegg helt håpløs på det å merke pottene, så det er litt gjettelek. Har en teori om at jeg kommer til å huske hva som blir til hva. I praksis har det bare fungert som passe. Er det forresten noen som vet hva spirene over kan finne på å bli? De smaker bare "grønt" og kanskje yderst litt bittert.


Jordbærplante


Gleder meg til å se om det kommer jordbær på disse, før det eventuelt blir vinter igjen. Synes frøene har brukt evigheter på å spire - minst 3 uker! Artig hvis det blir jordbær på balkongen.


Rabarbra aka Sølvbete


Rabarbrafrøene hadde det sikkert også vært nyttig å så litt tidligere enn for 3-4 uker siden. Håper likevel at jeg kan få de til å trives i hagen ved siden av brennesle og bringebær. (EDIT: Skivebom! Trodde jeg hadde bestilt rabarbrafrø, men så viste det seg å være Sølvbete....)


Stevia


Forsøkte meg på Stevia i fjor, uten antydning til spiring. Hva visste vel jeg om at enkelte frø behøver dekkes med plast? Ingelill fra Eidens Hage sørget i år for plastsupertrikset, som nå gjør at Steviaen min spirer - Hurra! Anbefaler hennes blogginnlegg om Hjemmelaget steviasøtning. Først må nok min plante vokse noen (mange) cm til, før jeg kan teste ut hjemmelaget steviasøtning jeg også.


Holy Basil - Kalles ofte Thai basilikum, selv om den er fra India?


Prøvde meg på den hellige basilikumen i fjor også, uten at det kom noe opp av jorda. Sådde nye frø i år, og heller ingen reaksjon. Så da tok jeg frem plasttrikset fra Ingelill, og da kom det 4-5 spirer i løpet av en uke. Denne håper jeg vokser seg stor og stødig, slik at jeg får Holy Basil til Thai-woken.


Ruccola


Ruccolafrøene puttet jeg i jorda for bare en uke siden, og de var i spirehumør nesten umiddelbart. Jeg har åpenbart grønne fingre når det kommer til Ruccola. Passer meg bra, for den er så veldig god i sommersalaten. Det som bekymrer meg litt er at det visstnok snart må prikles. Det må innrømmes at jeg ikke har gjort så mye av det i mitt tidligere antigrønne liv.


Oregano - tror jeg :)


I bildet over har vi en umerket en. På smaken tror jeg de millimeter store bladene må være oregano, eller merian, eller kanskje timian. Bladene er så små ennå, så jeg har ikke helt kontroll. Tiden vil vise.


Lakris Basilikum eller kanskje Koriander?

Bildet over symboliserer mine 8-9 potter hvor jeg venter i spenning! Noen har jeg faktisk vært flink til å merke, slik at jeg vet hva jeg venter på. Kanskje det dukker opp både Gojibær, kinesisk gressløk, chili, koriander og lakris basilikum? Jeg lover forresten å prikle i år! Fortsettelse følger!

2 kommentarer:

  1. Hehehe, kjenner meg virkelig igjen! Er ikke bare bare med denne merkingen, jeg synes den øverste ligner basilikum, men fryktelig vanskelig å si. Jeg har kjøpt masse merkepinner i år, kommer godt med. Men så var det dette med vann og værsikker tusj. ;-p

    SvarSlett
    Svar
    1. Trodde også først at den ugjenkjennelige var basilikum, men den manglet liksom basilikumsmaken...

      Det er mulig at det begynner å lukte tomat av bladene. Problemet er at jeg ikke kan huske at jeg har puttet tomatfrø i jorda, og da er det jo ikke så pussig at jeg syntes "urten" smakte litt rart :)

      Slett