søndag 21. april 2013

Svar på klagen til Mattilsynet!

Som veldig mange andre, så jeg meg nødt til å klage på Vita Hjertegod`s villedende reklame og markedsføring. Det finnes overhodet ingen dokumentasjon eller seriøs forskning som støtter deres påstander om at mettet fett fører til hjertesykdom, eller for den saks skyld at produkter fra Vita Hjertegod forebygger hjertesykdom!

Det koker i blodet når jeg ser reklamen hvor damen kan fortelle: 

" Visste du at usunt mettet fett har en viktig betydning for utvikling av hjerte- og karsykdommer.."

 " Ved å bytte til nyheten Vita Hjertego` Fraiche, så får du mer av det sunne fettet som er godt for hjertet.." 

Bildet er lånt HER.


Ingredienser Vita Hjertego`Fraiche - En haug av dem!
Kjernemelk (59 %), vann, solsikkeolje (6 %), rapsolje (6 %), sheafett, fortykningsmiddel (modifisert stivelse, gelatin, pektin), kokosolje, surhetsegulerende middel (melkesyre), emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer), antioksidant (alfatokoferol) aroma, farge (betakaroten)

Sammenlignet med

Ingredienser Røros Rømme - Litt mindre..
Økologisk fløte, mjølkesyrekultur. 


Hva velger du? Søttogførti ingredienser eller to ingredienser?
Ulempen med Røros Rømmen er at den er pasteurisert, men utover det, så velger jeg soleklart rømme!



Vedr. deres klage på Vita Hjertegod

Mattilsynet bekrefter med dette å ha mottatt deres klage på Vita Hjertegod. Vi kan opplyse om at saksbehandlingen starter opp i disse dager. Grunnet sakens karakter herunder at relevant dokumentasjon sannsynligvis må innhentes og vurderes, er det vanskelig å tidfeste når saken vil bli ferdigbehandlet. Individuelt svar kan dessverre ikke påregnes pga. det store antallet med klager, men det kan bes om innsyn i saken når Mattilsynets konklusjon foreligger.

Med vennlig hilsen
Mattilsynet, distriktskontoret for Oslo

Det er helt greit at jeg kanskje ikke får et individuelt svar, når begrunnelsen er på 
grunn av det store antallet med klager. Bra jobba folkens :)

3 kommentarer:

  1. Fikk den samme kommentaren fra Mattilssynet. Jeg må ta ned lyden når den reklamen kommer, jeg blir så lei meg! Håper virkelig at den blir tatt av luften, selv om jeg er skeptisk til at dette kommer til å skje...

    SvarSlett
  2. *highfive* for stort antall klager!

    SvarSlett
  3. Så flott at noen jobber for å få vekk griseriet i mat! Tusen takk! :-)

    SvarSlett