onsdag 24. april 2013

Glutenberiket mel - Industritrikset som gir helseproblemer!

Har du noen gang fått harde og klumpete hjemmebakte brød, og lurt på hvorfor butikkbrødene bestandig er så luftige og fine? Har du noen gang tenkt på hvorfor bollene og brødene fra bolle- og brødmikspakker blir større og flottere, enn bollene og brødene man baker fra bunnen av?


Bildet er lånt herfra.


Svaret er; Melet er glutenberiket! I brødindustrien tilsettes det ekstra gluten i melet for at en liten deigklump skal kunne bli til et stort brød. Mindre råvarer anvendes, og profitten øker. Pengene klirrer i kassa, mens folket får tarmtrøbbel, betennelsestilstander og svekket immunforsvar. 
Hurra for industrien!

Forbrukerinspektørene på NRK viste i oktober 2012 en interessant reportasje hvor de satte fingeren på glutenberiket og sminket brød. Jeg advarer imidlertid mot sterke scener mot slutten av programmet, hvor "ernæringseksperten" erklærer at Kneippbrød er veldig bra for barn... I et annet av innslagene filmer de en stor beholder med eltet brøddeig. På øyemål tenker jeg deigen kanskje vil gi 30-40 brød, men da sier bakeren 400 brød!! Mulig jeg ble lurt av skjermbildet, men ærlig talt; 400?!


Bildet er lånt herfra.


For å håndtere alt dette glutenet (og antinæringsstoffer som fytinsyre) i kornprodukter, så er det viktig at mage-tarmsystemet er i balanse. Magesyreproduksjonen må være tilfredstillende, og alle nødvendige enzymer for nedbrytning og næringsopptak må være tilstede. På grunn av mange år med "mishandling", les: "hellig matpakketradisjon" og "tidsklemmeferdigmat", så er desverre veldig mange mager i ubalanse. Tarmen kan som resultat være både betent og lekk, som igjen fører til dårlig opptak av både proteiner, vitaminer og mineraler. Dette settes videre i sammenheng med nåtidens økte antall av tilfeller med eksempelvis; Cøliaki, irritabel tarm, kreft, ME, RA, MS og lupus, samt depresjoner, autisme og schizofreni.

Gleden i alt det begredelige er at det finnes en metode for å uskadeliggjøre både gluten og antinæringsstoffer i kornet; Bløtlegging og fermentering (syrning). Surdeigsbrød er et ypperlig eksempel på at kornet i løpet av syrningsprosessen gjør brødet både næringsrikt og helsefremmende.


Bildet er lånt fra The Nourishing Gourmet.


Du kan lese mer om surdeigsbrød her:

Kilder:

7 kommentarer:

  1. Godt innlegg! GLutenberikelse er et fint juksetiltak gitt. Kommer ikke inn i mitt hjem, det skal være sikkert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv ikke nå som vi kan kjøpe ekstra gluten som Ida forteller om? :)

      Slett
  2. Ja, og nå kan man jo tilsette ekstra gluten i hjemmebaksten sin også, ref. reklamen som går på TV for tiden. Hurra! Verre er det vel med lavfett- og proteinjunkies som har funnet ut at det går an å bake med ren gluten for proteinbakst... (For ikke å nevne veganeres middagsfavoritt, seitan.). Men hvis jeg måtte velge, tror jeg at jeg ville bare unngått soya. Gleder meg litt til jeg kan spise gluten igjen uten å reagere på det, veldig hyggelig å kunne smake på det som tilbys i sosiale sammenhenger :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den reklamen har jeg gått glipp av. Ja, la oss for all del kjøpe ekstra gluten å putte oppi :) Jeg er enig med deg ang Soya, det er en versting det også.

      Slett
  3. Æsj DET er den hemmelige oppskriften de viser oss på tv... Lurte på om det var det ja.

    Blir helt kvalm av det her.

    Folk hat kalt meg hysterisk i to år nå, som kjører hardt mot hardt for å gi familien næringsrik mat.
    Og jeg får bare være hysterisk til dommedag, det her skal ALDRI inn i mitt hus heller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner at jeg må se mer på tv :)
      Det ser ut som verden er på tur fremover, selv om det går litt sakte. Så vi får glede oss idag over at vi i fremtiden kan si; I told you so :)

      Slett
    2. Vi har da aldri sagt du er hysterisk Anna?

      Folk

      Slett