lørdag 23. mars 2013

Upasteurisert Geitost!

Jeg har i alle år, så langt jeg kan huske, vært veldig glad i ost! Gjerne stram i smaken og mye lukt, men også de luktfrie og litt mildere. Men en tydelig smak, det må det være!

Geitost har bestandig vært en favoritt. Som liten valgte jeg bestandig den bruneste brunosten - Ekte geitost. Med årene ble det tydelig at karbohydratene måtte reduseres, så da ble hvit geitost ny favoritt.

Når andre har dratt til Sverige for å kjøpe kjøttbullar, bacon og potetmos - så har jeg hamstret ost!
Chevrette ble bestandig med hjem, men også andre oster som Maasdam, Cheddar og Herrgårdsost.

Bildet er lånt herfra: http://frico-corporate.nl/

Men så viste det seg at man kunne jo finne god ost fra Norge også! Jeg fulgte programmet "Det norske måltid" på Tv2, og der ble jeg for første gang gjort oppmerksom på Undredalsosten. Geitosten som gikk hen og vant prisen for årets ost. En upasteurisert hvit geitost!

Så da ble det umiddelbart bestilt ost fra Undredal Stølsysteri.

Foto: Undredal ysteri
 "Kvit Undredal er ein fast kvitost laga av nysilt (upasteurisert) geitemjølk, syrekultur, løype og salt."

Osten falt i smak, og jeg kommer til å bestille igjen, og igjen og igjen...
Jeg synes smaken kunne minne litt om en mild Manchego. Det ble derfor ikke helt feil med Undredalsost, litt fenalår og noen små tomater på et fat :)


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!

5 kommentarer:

  1. Elsker den osten! Pleide feriere rett ved Undredal, og da var det alltid innom og hamstre ost. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har virkelig de samme ostefavorittene :)

      Slett
  2. Dette har vært min favoritt i mange år. Elsker den på pizza, i salat eller bare å maule :-)
    I tillegg er upasteuristert geitost definitivt den sunneste osten du får tak i da den er langt mer lettfordøyelig for oss mennesker enn annen type ost.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, den kan jo nesten brukes til alt :)

      Slett