søndag 30. oktober 2016

Har vegetabilske matemner en plass i tradisjonskosten?

Det er flere i min omgangskrets som har begynt å interessere seg for tradisjonskosten, eller som nå interesserer seg for hvorfor jeg spiser som jeg gjør. Det som skaper mest motbør er når jeg forteller at frukt og grønt på generelt grunnlag verken er nyttig eller nødvendig, og at plantekost som ikke er tradisjonelt tilberedt kan forårsake mange helseproblemer. Jeg har fått en god del henvendelser på mail angående vegetabilske matemner i tradisjonskosten, og ser det jevnlig spørres om det samme i facebookgruppa `Livenes Hage Skandinavia`. Så, kanskje flere har nytte av dette samleinnlegget? Definisjonen på tradisjonskost i denne sammenheng er PirkePetters Tradisjonskost, og ikke hva hvermansen tror eller mener, eller hva helsedirektoratet forteller oss er sunt.






Ei lita oppsummering fra dama bak bloggen:
Løksorter og krydderurter, ferske som tørkede, anses som en del av tradisjonskosten fordi de fungerer som fordøyelseshjelpere. Kokosolje og fraksjonert palmeolje anses også som en del av tradisjonskosten på grunn av sine gunstige fettsyrer. Varmebehandlet potet uten skall og hvit ris er greie karbohydratkilder i tradisjonskosten, men inneholder lite annen næring av betydning. Utover disse inneholder bortimot resten av det spiselige planteriket ulike sabotører som kan lage ugagn i kroppen, eller som i verste fall kan gjøre oss alvorlig syke.


Jeg tror de fleste som har funnet frem til tradisjonskosten har helseproblemer i mer eller mindre alvorlig grad, og har til nå ikke blitt frisk av verken offentlige kostholdsråd, raw food eller vegetarianer/veganerkost - heller tvert i mot. Er du i den kategorien, er det best å unngå saboterende vegetabilske matemner til du er blitt frisk. Er man generelt frisk og rask vil man fint tåle vegetabilske matemner som tilbehør i kosten, og da helst tradisjonelt tilberedt. Poenget er bare at det ikke er planteriket, eller `5 om dagen`, som er kilden til optimal ernæring og god helse.  


Sitatene i dette innlegget omhandler vegetabilske matemners plass i tradisjonskosten, og er bare noen av de mange PP-sitatene som finnes der ute i kommentarfeltene på dette temaet. Alle sitatene er linket tilbake til sin opprinnelse, og der vil du også se hvilken sammenheng sitatene er hentet fra.



*****************************************************************




DETTE INNLEGGET HAR FLYTTET!

  • Bakgrunn for flytting, og opprettelse av Tradisjonskostens Skattekammer kan du lese om HER.
  

søndag 23. oktober 2016

Maskert Levergryte! Varmende Gryterett med Thailandske smaker!

Prosjekt lever fortsetter! Tidligere i år delte jeg oppskrift på Ceviche med Lever, som var overraskende kjempegodt, med tanke på min totalaversjon mot leversmak. Tankespinnet har derfor fortsatt; Hvordan få mer lever inn i middagsmaten uten at det smaker lever? For mange år siden lærte en thailandsk venninne meg å lage thailandsk mat fra bunnen av, med masse smak og gjerne hylende sterkt. Mengden ingefær, chili og løk må da kunne maskere leversmaken? Og jaggu meg! Ingen antydning til leversmak! Mulig jeg er pysete på mengden lever, så bare tilsett mer om du vil. Dagens innlegg er altså en levervri på en av mine favorittretter! Thai Hot`n Livery!







Du trenger:








Slik gjør du:
1. Start med ingefæren. Bruk en potetskreller for å fjerne skallet. Skjær deretter i syltynne skiver, og så i syltynne staver. Dette er litt tidskrevende, men verdt det. Tykke skiver/staver tar lengre tid å mykne, er mer "trevlete" enn de tynneste. Raspet ingefær vil selvsagt gi retten ingefærsmak, men man går glipp av teksturen. Min thailandske venninne ville derfor ha kjeftet på meg hvis hun visste at jeg nevnte raspet ingefær i denne retten. Syltynne staver er altså det beste alternativet her!

Tips! Kjøp inn masse ingefær om du først skal lage denne retten, eller en variant. Ferdig oppskjært ingefær kan fryses, og du sparer litt tid neste gang.

2. Del chiliene i to, og skjær i tynne skiver. Fjern chilifrøene om du ønsker, fordi denne retten kan være i overkant sterk for uvante ganer. Del løken i to, og skjær også den i tynne skiver.

3. Tilsett smør, ghee eller kokosolje i en større kjele, og stek kjøttdeigen. Tilsett ingefær, chili og løk i den stekte kjøttdeigen. Bland godt, og tilsett deretter 1 liter kraft. La småputre under lokk, på 3-4 på stekeplaten, i 30-40 minutter.

4. Tilsett Coconut Aminos og Basmatiris og la det hele putre videre under lokk i 20-30 minutter. Retten nærmer seg ferdig når ingefæren og risen er myk.

5. Mens gryteretten putrer på ovnen tar du frem frossen lever fra fryseboksen. Rasp leveren, og ha den i gryta når det er ca 5 min igjen før servering. Rør leverraspet godt inn.

6. Smak på retten før servering. Tilsett eventuelt litt mer Coconut Aminos eller litt mineralsalt.







For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.



søndag 9. oktober 2016

Lørdagskos med Upasteuriserte Gourmetoster!

I går kveld inviterte jeg meg selv hjem til en av mine osteelskende venninner, og i kurven hadde jeg med forskjellige smakfulle godbiter fra Premium Gourmet. Amir, som driver nettbutikken, yter strålende service, og utenom noen konkrete ønsker fikk han frie tøyler til å sette sammen en oste- og spekematpakke til meg. Det ble nesten som julekvelden, for oppi pakken lå det flere godsaker enn jeg hadde forventet for avtalt pris. Når jeg først blir litt småsponset med gourmetmat, ja da er det en sann glede å blogge om det!






Kvit Undredal
En norsk upasteurisert perle av en ost, laget på fersk geitemelk. Mild og god, lagret i 6-12 måneder, og som fint kan fungere som en hverdagsost med ostehøvel. Osten produseres av Undredal Stølsysteri.




Crottin de Chavignol
En fantastisk god upasteurisert chevre, med mugg på overflaten, fra Bourgogne i Frankrike. Den har en litt tørr kjerne, og er mykere rundt når den er temperert. En liten rund godbit for chevreelskere.




Selle Sur Cher
En mild og nydelig god chevre laget på upasteurisert geitemelk, og deretter dekket med aske. Lokalbefolkningen i Loiredalen spiser skorpen, så det gjorde vi også, og utgjør etter min mening hele forskjellen. Den er som (alle oster) aller best når den er skikkelig temperert, og flyter litt utover.




Vacherin Fribourgois Alpage
Dette var osten som overrasket mest, kanskje fordi ingen av oss hadde smakt den tidligere. En utrolig god og smakfull upasteurisert ost fra Sveits, med den sterkeste lukten på gårdagens ostefat. Laget utelukkende på fersk melk fra gressforede kyr, så var denne en innertier - både på smak og kvalitet.




Jærosten
En ganske mild og kjempegod raclette-lignende norskprodusert og upasteurisert ost fra Voll Ysteri. Finner ikke link inne på siden til Premium Gourmet, men dette skriver ysteriet selv: "Jærosten er ein handverksost, laga av nysilt rå melk ( upasteurisert). Melka går direkte frå spene til ystekar, vert tilsett melkesyrebakterier frå Alpene og Svensk kalveløype."




Blå Ku
Dette var den eneste pasteuriserte osten på gårdagens ostefat, og den var faktisk en av mine konkrete osteønsker siden jeg forelsket meg helt i denne på forrige leveranse. Blå Ku troner nå øverst på min uoffisielle blåmuggost-toppliste! En mild, men samtidig smakfull ost som nesten smelter som smør på tunga. Osten produseres hos ysteriet tilknyttet Thorbjørnrud Hotell, med melk fra egen gård.     





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Denne gangen fikk jeg rabatt, men generelt kjøper jeg produkter til full pris. Reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!


  

tirsdag 4. oktober 2016

Friske Tenner & Tannkjøtt med Tradisjonskost

Jeg har den siste tiden anbefalt magnesium til mange i min nærmeste bekjentskapskrets, og bare de siste to ukene har jeg langet flere flasker magnesiumolje for å bidra mot verkende tenner og tannkjøttbetennelse. Selv har jeg svært god erfaring med "rulling" av magnesiumolje, enten alene, eller sammen med mineralsalt, i kombinasjon med kokosolje, for friske tenner og tannkjøtt - og mot migrene. I dette innlegget har jeg derfor samlet PirkePetters sitater som omhandler munnhelse, siden jeg egentlig aldri forklarte de tannverkende hvorfor jeg anbefalte som jeg gjorde. Dette innlegget er til dere, og eventuelt andre som kan behøve den samme informasjonen samlet. Følg linkene tilknyttet hvert sitat hvis du ønsker å lese hvilken sammenheng sitatene er hentet fra.



www.tidsporten.no



DETTE INNLEGGET HAR FLYTTET!

  • Bakgrunn for flytting, og opprettelse av Tradisjonskostens Skattekammer kan du lese om HER.