søndag 29. mai 2016

Tips til nettbutikk som selger upasteuriserte oster og spekemat!

Noe av det jeg elsker mest med tradisjonskosten er all maten man kan kose seg med, samtidig som den gjør godt for kroppen. Fete upasteuriserte oster og spekemat i ulike varianter befinner seg nemlig i den kategorien. For egen del får ostene gjerne være stram i både lukt og smak, og enda mer gjerne dekket av mugg, men jeg setter også pris på de mildere ostene. Når det kommer til spekemat har jeg en forkjærlighet til typiske franske spekepølser, dekket med hvit mugg. Da koser jeg meg! I mitt nærområde er det sjeldent å finne et godt utvalg av spekemat og upasteuriserte oster, og da er det så deilig når det finnes nettbutikker som Premium Gourmet - godost.no.



Mons Crottin (til venstre) - Rosalita (til høyre) - Salami d’Auvergne



Mons Crottin de Chavignol 
"Chèvre Crottin de Chavignol blir produsert i området Bourgogne i Frankrike av upasteurisert geitemelk og er derved ustabilisert, dvs. at den har kjerne. Den har en fettprosent på min. 45 %. Denne har en tydelig sopplukt, og en nøtteaktig smak. Osten produseres hele året, men er kanskje best med melk fra vår til høst."

"Chèvre Crottin de Chavignol har en ostemasse som er hvit, eller elfenbenfarget og har en naturlig rynkete skorpe som er dekket med et lag av mugg. Under modningsprosessen får osten en voksende grønn muggutvikling på overflaten. Denne osten har aroma av sopp, med mugglukt. Den blir skarpere i smaken og ostemassen blir tørrere."





Rosalita fra Tjamsland Ysteri
"Rosalita er en syrnet ferskost modnet med melkesopp. På fagspråket heter det «lactic-ost» og den er produsert som en «chevre». Osten ystes på fersk nysilt og upasteurisert melk. Ostene kan nytes ferske eller modnet i 1-4 uker."

"Ostene fra Tjamsland er laget på økologisk melk og smaker lett syrlig og glad ku."






Salami d’Auvergne
"Denne klassiske franske spekepølsa har en aromatisk duft og er saftig og mild på smak. Salami d’Auvergne kommer fra Auvergne i Frankrike, et område som ligger 800 m.o.h og kjent for sine skinker og salamier."

"Denne salami varianten er laget i tråd med fransk tradisjon og 2000 år gammelt håndverk. Det hvite belegget på utsiden av pølsa kalles for edelmugg (Penicillium nalgiovense) og blir sprøytet på utsiden før modningen tar til. Denne muggkulturen er fult spiselig og et viktig element i å fremskaffe den spesielle smaken sydeuropeisk spekemat har."







For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar