fredag 4. mars 2016

Matjuks! Bringebærgelé uten Gelatin!

Når forsvant gelatinet fra geléen?
Det er årevis siden jeg sist kjøpte ferdiglaget gelé, men har i alle år trodd at det faktisk var gelatin i den. Når jeg på kort varsel ble bedt om å ta med en dessert, og ikke hadde tid til å lage en hjemmelaget variant, så var min første tanke kjøpegelé. Det er hvertfall halvveis innafor de kostholdsprinsippene jeg sverger til, trodde jeg...




Sjekket ikke innholdsfortegnelsen før jeg var kommet hjem, og ble mildt sagt skuffet! Karragenan og johannesbrødkjernemel... Er det virkelig lov å kalle et produkt for gelé når det ikke inneholder gelatin? Enden på visa var at jeg kastet skvipet i søpla, og dro enda en tur på butikken. Etter en kjapp glaning i isboksen tok jeg med meg den iskremen som inneholdt størst prosentandel fløte, lukket øynene for alle tilsetningsstoffene, og endte til slutt opp med en dessert som med litt overdrivelse er halvveis innafor.


Så lenge man har ventetid til rådighet, er det kjapt å blande sammen og lage sin egen gelé og iskrem:
  • HER finner du min oppskrift på hjemmelaget gelé.
  • HER finner du mine oppskrifter på hjemmelaget iskrem.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar