torsdag 25. juni 2015

Kokos-Iskrem med Melkesyregjæret Mango!

Jeg har fått dilla på Melkesyregjæret Lemonade, og spesielt variantene jeg har fermentert sammen med ulike frukt og bær. Når lemonaden er ferdig sitter jeg igjen med melkesyregjærede frukt- og bærrester som enten kan brukes til Probiotisk Godis eller til ulike varianter med Iskrem. På sommeren passer det perfekt med avkjølende og hjemmelaget iskrem! Hvorfor ikke sørge for at den er ekstra magevennlig samtidig?




Du trenger:






Slik gjør du:
Varm litt kokosmelk i en kjele. Ha i gelatin og rør til det er oppløst. Trekk kjelen av platen, og rør inn resten av kokosmelken. Hell over i en miksebolle. Visp inn eggeplommer, honning og mineralsalt. Mos mangobitene og lemonaden grovt med en stavmikser. Ha mangoblandingen i resten av iskremblandingen. Smak! Det kan hende du vil ha i ekstra søtning.


Med iskremmaskin:
Hell blandingen i iskremmaskinen og følg instruksjonene for din maskin. Min iskremmaskin bruker 35 minutt på denne iskremen. Når iskremen er ferdig har jeg den over i en egnet beholder, og setter den i fryseren minst 30-60 minutter. Da blir det finere kuler.


Uten iskremmaskin:
Hvis du ikke har iskremmaskin og ønsker å unngå mest mulig iskrystaller, er trikset å fryse blandingen i isbitformer eller lignende som blenderen eller foodprosessoren din håndterer. Når du ønsker å servere iskremen, tar du "isbiter" etter behov og kjører på med full guffe i blenderen. Super iskrem - uten iskrystaller.






For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.

torsdag 18. juni 2015

For mye urinsyre i kroppen? Urinsyregikt? Podagra?

I det siste har jeg truffet flere som sliter med vondt i stortåa! Symptomet som i de fleste tilfeller konstateres som urinsyregikt (podagra) av fastlegen, hvis blodprøven viser forhøyet nivå av urinsyre. Vanlige råd fra legen er å spise mindre puriner, altså purinholdig mat som for eksempel innmat, kjøtt, vilt, fisk, skalldyr, kjøttkraft, alkohol, gjær, belgfrukter og diverse grønnsaker. Mye puriner i en tradisjonskosters kosthold der altså.

Men! Kan det likevel være slik at kostholdsrådene også her er blitt snudd på hodet? At rådene er basert ut fra symptombehandling i stedet for å ta tak i årsaken? Kan det være slik at mange av matvarene man frarådes fra å spise ved forhøyet urinsyrenivå er nettopp de matvarene man burde spise for å bli kvitt verken i tåa? I dette innlegget har jeg samlet kommentarer av PirkePetter gjeldende for høye nivåer av urinsyre. Alle avsnittene under er linket tilbake til sin opprinnelse, og der finner man også sammenhengen hvor PirkePetter har gitt informasjonen.



Chris Kresser: Will Eating a Paleo Diet Cause Gout?




DETTE INNLEGGET HAR FLYTTET!

  • Bakgrunn for flytting, og opprettelse av Tradisjonskostens Skattekammer kan du lese om HER.
 


torsdag 11. juni 2015

Gratinert Løksuppe med Surdeigsbrød og Kraft!

Det er juni, og det kunne vært sommertemperaturer! Her i nord er det derimot varierende sommervær, og for tiden ganske surt og rufsete. Da passer det veldig godt med en varmende løksuppe. Den klassiske franske løksuppen finnes det mange varianter av, og de fleste er like enkle som de er gode. Løksuppe er en ypperlig anledning for bruke mer av hjemmelaget, næringsrik og langtidskokt kraft, og HER kan du lese mer om hvorfor langtidskokt kraft er nyttig og lurt. Gratinert løksuppe er lavbudsjettmiddag som oppleves som en smakfull luksusmiddag!






Du trenger






Slik gjør du
Skrell løkene, del dem i to, og skjær i tynne skiver. Finhakk hvitløksfeddet. Tørk tårene. Smelt smøret i en større kjele. Ha i løken og hvitløken. La løken og hvitløken mykne og gyldne i smøret. Dette tar ca 15-20 minutt på medium varme. Rør med jevne mellomrom for å unngå at løken blir brent. Klistrer løken seg sammen for tidlig - tilsett mer smør.

Når løken er gyllen, lett brunet, og litt klissete, tilsetter du arrowroot som vil fungere som jevning av suppa. Blandes godt, og la løken brunes litt til. Tilsett deretter laurbærblad, oregano, kraft, eddik* og soyasaus. Legg på lokk og la det hele simre i 30-60 minutt. Smak til med salt og pepper.

* Noen liker hvitvin i løksuppen. Erstatt i såfall litt av kraftmengden og dropp eddiken.

Ha suppen over i større porsjonsformer hvis det er middag, eller små former hvis det er en forrett.  Legg brødbitene over og dryss rikelig med revet ost over det hele. Plasser formene på et stekebrett og la gratinere i stekeovnen på 220 grader i 5-10 minutter eller til osten er smeltet og lett brunet i kantene. Denne oppskriften rekker til 3 personer, eller 6 hvis du lager løksuppen som forrett.
 
 





Andre fristende løksupper:


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger. 

onsdag 3. juni 2015

Klassisk Hjemmelaget Lemonade - Fermentert og Forfriskende!

Nå som sommeren er like rundt hjørnet tenkte jeg tipse dere om en en lekende lett og perfekt sommerdrikk. Med utgangspunkt i denne oppskriften fra Nourishing Simplicity har jeg i tillegg tilsatt noen små magevennlige arbeidere, nemlig melkesyrebakterier. Probiotisk Lemonade! Syrlig, nyttig, leskende og vidunderlig på smak.






Du trenger
  • 3 - 4 dl Økologisk Sitronjuice (circa 6 sitroner)
  • 3 toppede ss Rå honning 
  • 1,5 liter vann
  • 2 ss Vita Biosa eller Myse 
  • 2 liters glass med tett lokk, eller med gummiring og stålstreng.






Slik gjør du
  • Del sitronene i to deler og press ut sitronjuicen.
  • Ha 3 dl vann sammen med honningen i en kjele. Varmes skånsomt til honningen er løst opp.
  • Bland resten av vannet inn i honningblandingen.
  • Tilsett sitronjuicen i et rent glass, deretter Vita Biosa eller Myse (eventuelt kombucha eller vannkefir), og deretter det honningsøtede vannet.
  • Rør rundt i blandingen, og sett på lokket.
  • La melkesyregjære i 2-3 døgn på kjøkkenbenken, eller et annen lunt sted.
  • Rør rundt i blandingen ca 2 ganger daglig og ta en liten smakstest.


Når det har gått et par dager, og den syrlige sitronsmaken har fått en ny syrlighet, tappes lemonaden på flasker og settes i kjøleskap for å roe ned fermenteringen. Ønsker du futt i lemonaden lar du flaskene stå på kjøkkenbenken et døgn til. Serveres med isbiter og eventuelt litt honning hvis du ikke liker det like syrlig som meg.



 

Lemonade med Mango eller andre smaksvarianter
Samme fremgangsmåte som ovenfor, bare at man i tillegg tilsetter friske økologiske mangoterninger i lemonadeblandingen. Jeg tenker at her kan det varieres i det uendelige. Tilsett frukt og bær som du liker og jeg kan bortimot garantere at det blir godt. Gleder meg til å teste ut rabarbra!

Når mango-lemonaden er klar for tapping, siles mangoterningene fra lemonaden. Fermenterte rester av frukt og bær kan tilsettes i hjemmelaget iskrem, eller til bærremser og fruktlær.








For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.