torsdag 25. juni 2015

Kokos-Iskrem med Melkesyregjæret Mango!

Jeg har fått dilla på Melkesyregjæret Lemonade, og spesielt variantene jeg har fermentert sammen med ulike frukt og bær. Når lemonaden er ferdig sitter jeg igjen med melkesyregjærede frukt- og bærrester som enten kan brukes til Probiotisk Godis eller til ulike varianter med Iskrem. På sommeren passer det perfekt med avkjølende og hjemmelaget iskrem! Hvorfor ikke sørge for at den er ekstra magevennlig samtidig?




Du trenger:






Slik gjør du:
Varm litt kokosmelk i en kjele. Ha i gelatin og rør til det er oppløst. Trekk kjelen av platen, og rør inn resten av kokosmelken. Hell over i en miksebolle. Visp inn eggeplommer, honning og mineralsalt. Mos mangobitene og lemonaden grovt med en stavmikser. Ha mangoblandingen i resten av iskremblandingen. Smak! Det kan hende du vil ha i ekstra søtning.


Med iskremmaskin:
Hell blandingen i iskremmaskinen og følg instruksjonene for din maskin. Min iskremmaskin bruker 35 minutt på denne iskremen. Når iskremen er ferdig har jeg den over i en egnet beholder, og setter den i fryseren minst 30-60 minutter. Da blir det finere kuler.


Uten iskremmaskin:
Hvis du ikke har iskremmaskin og ønsker å unngå mest mulig iskrystaller, er trikset å fryse blandingen i isbitformer eller lignende som blenderen eller foodprosessoren din håndterer. Når du ønsker å servere iskremen, tar du "isbiter" etter behov og kjører på med full guffe i blenderen. Super iskrem - uten iskrystaller.






For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.

torsdag 18. juni 2015

For mye urinsyre i kroppen? Urinsyregikt? Podagra?

I det siste har jeg truffet flere som sliter med vondt i stortåa! Symptomet som i de fleste tilfeller konstateres som urinsyregikt (podagra) av fastlegen, hvis blodprøven viser forhøyet nivå av urinsyre. Vanlige råd fra legen er å spise mindre puriner, altså purinholdig mat som for eksempel innmat, kjøtt, vilt, fisk, skalldyr, kjøttkraft, alkohol, gjær, belgfrukter og diverse grønnsaker. Mye puriner i en tradisjonskosters kosthold der altså.

Men! Kan det likevel være slik at kostholdsrådene også her er blitt snudd på hodet? At rådene er basert ut fra symptombehandling i stedet for å ta tak i årsaken? Kan det være slik at mange av matvarene man frarådes fra å spise ved forhøyet urinsyrenivå er nettopp de matvarene man burde spise for å bli kvitt verken i tåa? I dette innlegget har jeg samlet kommentarer av PirkePetter gjeldende for høye nivåer av urinsyre. Alle avsnittene under er linket tilbake til sin opprinnelse, og der finner man også sammenhengen hvor PirkePetter har gitt informasjonen.



Chris Kresser: Will Eating a Paleo Diet Cause Gout?



Årsaker til for høye urinsyrenivåer
"Høye urinsyrenivåer skyldes normalt mangel på visse næringsstoffer, deriblant vitaminene C og flere B vitaminer, samt kalium og magnesium, og også aminosyren glycin (mye i gelatin, og ellers i animalske matemner) som fjerner for mye urinsyre i kroppen. Stikk i strid med den offentlige propagandaen så er faktum det at jo mer animalske matemner du spiser, desto enklere er det for kroppen å regulere nivåene av urinsyre. Urinsyre er heller ikke årsaken til gikt, og det at man finner urinsyre i forbindelse med gikt er ene og alene fordi urinsyre også fungerer som antioksidant i kroppen. Dvs at også urinsyre deltar i kontroll av oksidasjons/betennelsestilstander." Sitat: PirkePetter, 18. august 2013 kl. 02.21.



"For høye urinsyrenivåer har ingen verdens ting med hjertehelsa å gjøre, men mangel på visse næringsstoffer, deriblant vitaminene C og flere B vitaminer, samt kalium og magnesium, og også glycin i gelatin, som fjerner for mye urinsyre i kroppen, er også dokumenterte årsaker til hjerteproblemer. For høye urinsyrenivåer er ingen sykdom, som igjen kan forårsake mer sykdom, slik leger vil ha det til, men er snarere et symptom på næringsmangel på ett nivå, og svikt i enzymfunksjoner i enkelte organer på et annet. Og årsaken til den ene tilstanden er også årsaken til tilstander som eventuelt dukker opp parallelt med den første. Jeg er klar over at kjemiske ubalanser/helseproblemer/sykdommer ofte har en dominovirkning som fremmer mer kjemisk ubalanse. Eller rettere sagt at næringsubalanse som ikke gjøres noe med fører til mer omfattende næringsubalanse som ofte involverer stadig flere næringsstoffer, og eventuelt også økt kjemikaliebelastning, men heller enn å skylde på virkningene, og dikte opp sykdomsnavn og genetiske eller andre årsaker til disse bør fokus være på den eller de opprinnelige ubalansene. Altså på selve årsaken(e)." Sitat: PirkePetter, 15.01.2013 kl. 19:29.



"Purinfritt kosthold er like meningsløst som glutenfritt, da dette er en omgåelse av virkningen, og ikke en måte å gjøre noe med selve årsaken på. Og i og med at puriner dannes i kroppen fra flere aminosyrer, og er en nødvendig del av genene, så er et slikt kosthold bare selvbedrageri. Puriner har heller aldri vært årsak til urinsyregikt, da det er mangel på næringstoffer som deltar i nedbrytingen av urinsyre som er den egentlige årsaken. At man har for høye nivåer av urinsyre i kroppen skyldes dermed mangel på næringsstoffer, og da nettopp næringstoffer man får mye av via innmat og annen animalsk mat. Urinsyre er faktisk også en sterk antioksidant." Sitat: PirkePetter, 29.12.2012 kl. 14:24.




Retro Søndagslunsj! Enkel Gelatinrik Kabaret (Aspik) for Nostalgikere!



Urinsyre fungerer som en antioksidant
"En siste ting hva gjelder viktigheten av vitamin C er at i menneskekroppen så kan urinsyre erstatte mange av vitamin C’s funksjoner. Urinsyre, som de fleste forbinder med gikt, er også en sterk antioksidant, akkurat som bl.a kolesterol." Sitat: PirkePetter, 25. oktober 2013 kl. 01.36. 


"Også urinsyre fungerer som antioksidant, og overtar for vitamin C ved mangel på dette vitaminet" Sitat: PirkePetter, 3. oktober 2014 kl. 04.08.



Næringsstoffer som hjelper mot for mye urinsyre i kroppen
"Utover vitaminene C og flere B vitaminer, samt kalium og magnesium så er glycin i gelatin med på å fjerne for mye urinsyre i kroppen." Sitat: PirkePetter, 29.12.2012 kl. 14:24.



Helbredskrise
"Om du har begynt å gi kroppen din mer næring enn den er vandt med er det naturlig at ulike ubalanser og helseproblemer dukker opp. Dette fordi kroppen plutselig får giv til å begynne å reparere og bygge nytt vev, og i denne situasjonen vil stoffskifteubalanser, inkludert fordøyelsesubalanser være naturlig. Den såkalte podagraen vil da forsvinne av seg selv om du fortsetter å nære kroppen din. Husk at kroppen ofte skifter ut gamle eller skadde celler via betennelser, for å fjerne de gamle til fordel for nye celler, slik at selv lokale betennelser eller generelle betennelsestilstander i kroppen kan oppleves i korte perioder som den av kropens selvhelbredelses og selvreguleringsmekanismer." Sitat: PirkePetter, 02.08.2012 kl. 18:47.




Leverinnlegg! Bilde: Lever med Ceylon Kanel og Fermentert Kjernemelk med Gelatin.


Interessant lesestoff om Urinsyregikt:



torsdag 11. juni 2015

Gratinert Løksuppe med Surdeigsbrød og Kraft!

Det er juni, og det kunne vært sommertemperaturer! Her i nord er det derimot varierende sommervær, og for tiden ganske surt og rufsete. Da passer det veldig godt med en varmende løksuppe. Den klassiske franske løksuppen finnes det mange varianter av, og de fleste er like enkle som de er gode. Løksuppe er en ypperlig anledning for bruke mer av hjemmelaget, næringsrik og langtidskokt kraft, og HER kan du lese mer om hvorfor langtidskokt kraft er nyttig og lurt. Gratinert løksuppe er lavbudsjettmiddag som oppleves som en smakfull luksusmiddag!






Du trenger






Slik gjør du
Skrell løkene, del dem i to, og skjær i tynne skiver. Finhakk hvitløksfeddet. Tørk tårene. Smelt smøret i en større kjele. Ha i løken og hvitløken. La løken og hvitløken mykne og gyldne i smøret. Dette tar ca 15-20 minutt på medium varme. Rør med jevne mellomrom for å unngå at løken blir brent. Klistrer løken seg sammen for tidlig - tilsett mer smør.

Når løken er gyllen, lett brunet, og litt klissete, tilsetter du arrowroot som vil fungere som jevning av suppa. Blandes godt, og la løken brunes litt til. Tilsett deretter laurbærblad, oregano, kraft, eddik* og soyasaus. Legg på lokk og la det hele simre i 30-60 minutt. Smak til med salt og pepper.

* Noen liker hvitvin i løksuppen. Erstatt i såfall litt av kraftmengden og dropp eddiken.

Ha suppen over i større porsjonsformer hvis det er middag, eller små former hvis det er en forrett.  Legg brødbitene over og dryss rikelig med revet ost over det hele. Plasser formene på et stekebrett og la gratinere i stekeovnen på 220 grader i 5-10 minutter eller til osten er smeltet og lett brunet i kantene. Denne oppskriften rekker til 3 personer, eller 6 hvis du lager løksuppen som forrett.
 
 





Andre fristende løksupper:


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger. 

onsdag 3. juni 2015

Klassisk Hjemmelaget Lemonade - Fermentert og Forfriskende!

Nå som sommeren er like rundt hjørnet tenkte jeg tipse dere om en en lekende lett og perfekt sommerdrikk. Med utgangspunkt i denne oppskriften fra Nourishing Simplicity har jeg i tillegg tilsatt noen små magevennlige arbeidere, nemlig melkesyrebakterier. Probiotisk Lemonade! Syrlig, nyttig, leskende og vidunderlig på smak.






Du trenger
  • 3 - 4 dl Økologisk Sitronjuice (circa 6 sitroner)
  • 3 toppede ss Rå honning 
  • 1,5 liter vann
  • 2 ss Vita Biosa eller Myse 
  • 2 liters glass med tett lokk, eller med gummiring og stålstreng.






Slik gjør du
  • Del sitronene i to deler og press ut sitronjuicen.
  • Ha 3 dl vann sammen med honningen i en kjele. Varmes skånsomt til honningen er løst opp.
  • Bland resten av vannet inn i honningblandingen.
  • Tilsett sitronjuicen i et rent glass, deretter Vita Biosa eller Myse (eventuelt kombucha eller vannkefir), og deretter det honningsøtede vannet.
  • Rør rundt i blandingen, og sett på lokket.
  • La melkesyregjære i 2-3 døgn på kjøkkenbenken, eller et annen lunt sted.
  • Rør rundt i blandingen ca 2 ganger daglig og ta en liten smakstest.


Når det har gått et par dager, og den syrlige sitronsmaken har fått en ny syrlighet, tappes lemonaden på flasker og settes i kjøleskap for å roe ned fermenteringen. Ønsker du futt i lemonaden lar du flaskene stå på kjøkkenbenken et døgn til. Serveres med isbiter og eventuelt litt honning hvis du ikke liker det like syrlig som meg.



 

Lemonade med Mango eller andre smaksvarianter
Samme fremgangsmåte som ovenfor, bare at man i tillegg tilsetter friske økologiske mangoterninger i lemonadeblandingen. Jeg tenker at her kan det varieres i det uendelige. Tilsett frukt og bær som du liker og jeg kan bortimot garantere at det blir godt. Gleder meg til å teste ut rabarbra!

Når mango-lemonaden er klar for tapping, siles mangoterningene fra lemonaden. Fermenterte rester av frukt og bær kan tilsettes i hjemmelaget iskrem, eller til bærremser og fruktlær.








For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.