søndag 8. februar 2015

Gurkemeiesnacks! Godis av fersk Gurkemeie med Honning!

Jeg synes det er morsomt med annerledesgodis, og spesielt skøy er det med ingredienser som både er nyttige og smaker godt. Denne gangen har jeg funnet en oppskrift på gurkemeiesnacks hos Delicious Obsessions som var så spennende at jeg bare måtte teste. Jeg brukte mindre mengder av ingrediensene, og kuttet ned på søtningen i forhold til originaloppskriften. Smaken kan minne om gulrot, bare litt ekstra "sweet and spicy". Konsistensen er myk og litt seig ved oppbevaring på glass. Venner av meg har testet ut, og det er en glede å kunne informere om at gurkemeiegodisen også ble godkjent utenfor mine (innimellom snodige) smaksløkers sfære.





Du trenger:
    • 100 g Fersk Gurkemeierot
    • 2 dl Vann
    • 1,5 dl Honning (Jeg brukte DENNE)





Slik gjør du:
Skrubb gurkemeieroten godt eller fjern skallet (jeg beholdt skallet). Skjær gurkemeien i tynne skiver, bruk gjerne engangshansker for å unngå gule fingertupper. Ha gurkemeieskivene i en kjele, og hell over vann og honning. Kok opp, og senk deretter varmen til laveste. La putre i en times tid til gurkemeieskivene er myke og til væsken i kjelen er redusert til sirupkonsistens på 1-1,5 dl.

    • 30 min småputring med lokk
    • 30 min småputring uten lokk
    • La renne godt av i dørslag
    • Fordel skivene på dehydratorbrett
    • Tørkes i dehydrator på 45 grader i 8 timer
    • Sjekk ut originaloppskriften for alternativ tørkemetode
    • Gurkemeiesnacksen oppbevares på tett glass i kjøleskapet
 
OBS!
For all del ikke kast gurkemeiesirupen. Jessica, damen med originaloppskriften, forslår at sirupen kan brukes til både teriyakiretter og appelsinkylling, men favoritten hennes er etterfermentering av vannkefir. Jeg tok den med meg inn i dessertverden, og lagde iskrem med gurkemeiesirup. Knallgodt! Oppskrift finner du HER.
     




Original oppskrift:


4 kommentarer:

  1. Kjempegod ide som skal testes omgående,
    har fersk gurkemeie og bruker det nesten daglig,
    skal teste med ett dryss pepper på da det gjør curcumin (?) mye lettere opptgelig i kroppen,,,

    Fortsatt god Søndag og Morsdag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Verdt å teste ut, absolutt :)
      Kjenner ikke til om dette med pepper stemmer, eller bare er en myte, men det blir en spennende smakskombinasjon hvertfall.

      Slett
  2. Hvordan blir det hvis jeg bruker ingefærrot tror du? Hvor kjøper du gurkemeierot?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan hende det går helt fint med ingefær, men bitene må trolig putre lengre for å bli skikkelig myke. Ville ikke brukt store røtter, da de ofte er mer "trevlete". Ingefær er også mye sterkere på smak enn gurkemeie, så det kan hende de får skikkelig futt :) :)

      Har funnet gurkemeie på Coop Obs og Coop Extra, samt på butikker som bare har utenlandske matvarer.

      Slett