søndag 15. februar 2015

Gurkemeieis! Iskrem med Gurkemeiesirup og Gurkemeiesnacks!

Egentlig liker jeg heftige vinterstormer, men jeg er samtidig glad for at de verste vindkastene nå ser ut til å være over. Sola har endelig tittet frem etter en lang mørketidsdvale, og jeg feiret solas tilbakekomst med en gyllen og varmgul dessert. En overraskende god Gurkemeieiskrem tilsatt Gurkemeiessirup, pyntet med Gurkemeiesnacks og nyraspet sitronskall. En interessant, syrlig, smakfull, annerledes og veldig god dessert!





Du trenger:






Slik gjør du:
Vask sitronen godt og rasp av alt skallet. Press sitronsaft i en bolle og visp inn sitronskall, eggeplommer, kokosmelk, gurkemeiesirup, gelatin og salt. Smak deg deretter frem med gurkemeiepulveret slik at det ikke blir en overdøvende smak. Visp inn litt og litt. Gurkemeiesirupen gir iskremen mer enn nok sødme for meg, men man kan tilsette litt honning hvis man ønsker en søtere iskrem.


Med iskremmaskin:
Hell blandingen i iskremmaskinen og følg instruksjoner for din maskin. Min iskremmaskin bruker 35-45 minutt på ulike iskremer. Når iskremmaskinen signaliserer seg ferdig, har jeg iskremen over i en egnet beholder, og setter den i fryseren minst 30 minutter. Da blir det finere kuler.


Uten iskremmaskin:
Hvis du ikke har iskremmaskin og ønsker å unngå mest mulig iskrystaller, er trikset å fryse blandingen i isbitformer eller lignende som blenderen eller foodprosessoren din håndterer. Når du ønsker å servere iskremen, tar du "isbiter" etter behov og kjører på med full guffe i blenderen. Super iskrem - uten iskrystaller.



10 kommentarer:

  1. Hørtes veldig spennende ut! :-) Men, dessverre umulig for meg å få tak i fersk gurkemeie per nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Et morsomt iseksperiment dette :)
      Synd du ikke finner gurkemeie... I seinhøstes kom den oransje roten til Coop OBS og Coop Extra butikkene her, så da har kjeden de i sortimentet hverfall. Det vil si hvis du har muligheten til å mase på en Coop butikk i din nærhet da?

      Slett
    2. Www.reintlogisk.no har fersk gurkemeie :)

      Slett
    3. Aha! Takk for supert tips Anne B :)

      Slett
  2. Svar
    1. Takker :)
      Spennende og godt på samme tid!

      Slett
  3. Aldri for kaldt for is! Snekra meg selv en riktig så god en seinest i går, med ekstra mye eggeplomme, litt lønnesirup, kanel og upast. rømme, snadder!
    Du inspirerer som alltid, gurkemeie skal absolutt forsøkes :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant! Aldri for kaldt for is!
      Sender inspirasjonkompliment rett tilbake til deg Ane :)

      Slett
  4. Det ser ut som kollagenpeptidene fra tidsporten ikke er fra gressfora økologiske kuer. Er dette ikke verdt det når det kommer til kollagen? Har det noe mye å si? Lurer på hvor jeg skal kjøpe fra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva jeg har fått med meg er gelatin fra dagligvarebutikken like bra som gelatin fra f.eks Tidsporten eller iHerb. Det vil si at beiteforet og økologisk ikke skal ha så mye å si her.

      Jeg velger likevel å kjøpe gelatinet mitt gjennom Tidsporten, både for å støtte gesjeften og fordi den er relativt rimelig. Forpakningene er større, enn fra Rema, og varer en stund.

      Gelatin som i kollagenpeptider har jeg til gode å finne på dagligvarebutikken, så der blir nettbestilling eneste alternativ for meg.

      Slett