fredag 26. desember 2014

Julebrød av Surdeig, Upasteurisert Smør og Brunost på Fersk Melk!

Det blåser en frisk snøstorm i nord, og naturlig snøpynt dekorerer vinduene så fint fra utsiden. Man burde kanskje gå ut å nyte stormen, men akkurat nå er det helt perfekt å sitte innendørs i bare pysjamasen og spise en netthandlet julelunsj. Man behøver nemlig ikke raide butikkene for julemat i ukene før jul, spesielt når det foreløpig finnes bedre alternativer på nettet. Dagens julelunsj består av Julebrød fra Bakerrebellene, Upasteurisert smør fra Tidsporten, Brunost av fersk mjølk fra Undredal Stølsysteri samt Appelsin og Ingefærmarmelade fra iHerb.




Bakerrebellene..
..er surdeigsbakeriet på nett som får svært gode tilbakemeldinger fra kundene sine, inkludert meg selv. I tillegg til fantastisk gode produkter, jeg bare kan drømme om å få til på kjøkkenet selv, ser det ut til at alle som har trøbbel med gluten også bare har positivt å melde. Dette skriver Christer på nettsiden til Bakerrebellene:

"Bakervarene tåles av de med såkalte allergier. Produktene er ikke glutenfrie, men glutenet er fordøyd av enzymaktivitet slik at det ikke lenger utgjør noen trussel for dem med såkalt glutenallergi eller glutenintoleranse. Tradisjonelle brød var aldri laget for å skape problemer i fordøyelsen, men som tilleggsmat til ellers næringsrik tradisjonskost. Man langtidsgjæret og syrnet brød før i tiden fordi man visste (gjennom erfaring) at korn inneholder problematiske bestanddeler som gjennom behandling kan brytes ned. Dvs vi har ikke oppfunnet hjulet på nytt, vi har bare funnet ut sammenhengen mellom hvordan man behandler korn, og hvordan man fordøyer det, og tradisjonelt lagde brød er løsningen for helsen/forbruker sin del, men kanskje ikke for industrien sin del." Bakerrebellene.


Undredal Stølsysteri
Jeg har flere ganger bestilt Kvit Undredal herfra, som etter min smak er en av de bedre upasteuriserte geitostene på markedet. Brunosten er også helt fantastisk med sin kraftige smak og litt knudrete konsistens. Denne er ikke utpreget søt, og egner seg både som pålegg og smakstilsetning i sauser og gryter.

"Brun Undredal er ein “brimost” laga frå nysilt geitemjølk, kufløyte og løype, og er kokt med vedfyring i pakt med tradisjonen." Undredal Stølsysteri.


Upasteurisert smør fra Tidsporten
Smøret produseres fra melk fra kyr som fôres tradisjonelt og hovedsaklig går på beite størsteparten av året, og som ikke får industrielt kraftfor eller silofor. Smøret er tilsatt syrningskultur.
Mer info her http://www.laiterie-legall.fr/en/origin-and-tradition/


Appelsin og Ingefærmarmelade
Egentlig er jeg ikke spesielt glad i appelsinmarmelade, men til brunost er det derimot for meg en nødvendighet. Rett og slett en snodig god kombinasjon. Denne marmeladen fra franske St.Dalfour er uten tilsetningsstoffer, bare søtet med fruktjuice, og som en ekstra liten bonus tilsatt ingefær. Anbefales, men altså bare til brunost....




  • Surdeigsbakst bestiller jeg HER.
  • Brunost bestiller jeg HER.
  • Upasteurisert smør bestiller jeg HER.
  • Appelsin og Ingefærmarmelade bestiller jeg HER.

For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar