lørdag 22. mars 2014

Käserebellen Bärlauchrebell - Upasteurisert ost med ramsløk!

HoiOiOi, denne ramsløkosten var skikkelig god altså!!
Ramsløk er det viltvoksende svaret på hvitløk, så man skulle kanskje tro at løksmaken ville bli vel dominerende. Overhodet ikke! Osten er mild og myk som gräddost, med en akkurat passe mengde ramsløk som gir den karakter. Jeg har de siste dagene spist den til (nesten) alle måltid, og har langt fra gått lei. Så, hvis du har lurt på Bärlauchrebellen, så behøver du altså ikke lure mer.




Etter at ølosten gikk ut av produksjon, så har jeg lett etter en smaksmessig modnet hvitosterstatter blant rebellostene. Grotteosten er sålangt den jeg har likt best, men den mangler noe av mykheten til ølosten. Det skal samtidig sies at jeg fremdeles har noen oster igjen å teste. Siden ramsløkosten er smaksatt, så kan den ikke på noen måte sammenlignes med ølosten. Men på en helt annen måte, så ble denne plutselig topp 5 på min ostehitliste!

Ramsløkosten er en av sesongsostene til Käserebellen, som betyr at den bare leveres i ukene 6-26. Forutsatt at Käserebellen ikke er utsolgt, så er siste sjanse for bestilling i 2014 den 15.april, som også er bestillingsfrist for supersmøret. Se Tidsportens terminliste for ost- og smørbestilling HER.




Osten og smøret fra Käserebellen lages på dagsfersk, rå kumelk, fra kyr som får naturlig føde. Her brukes ingen form for industrifôr, som forringer næringskvaliteten. Hvis du ønsker å vite nøyaktig hvilken meny rebellkyrne har å velge i, så kan du ta en titt HER.

Käserebellen reklamerer med at ostene deres er naturlig laktosefri og naturfermentert. Innholdet av naturlige enzymer i upasteurisert melk hjelper fordøyelsen med nedbrytning av melkeprotein og melkesukker. Fermenteringsprosessen sørger for at melkeprotein "uskadeliggjøres" og melkesukker blir omgjort til organiske syrer. Det betyr at de som har et trøblete forhold til melkeprodukter sannsynligvis tåler både osten og smøret fra Käserebellen.



  • Tips til andre osteelskere! Ta en tur inn bloggen Osteperler.
  • Upasteurisert ost og smør fra Käserebellen kan kjøpes fra Tidsporten HER.
  • Käserebellens hjemmeside finner du HER.
  • Duggurd selger også knallgode upasteuriserte oster HER.
  • Kilder til upasteuriserte melkeprodukters supre egenskaper finner du HER.

For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!

6 kommentarer:

  1. Veldig bra og helt enig, ramsløkosten er en vinner, aldri smakt bedre ost :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne var en skikkelig schlager :)

      Slett
  2. Svar
    1. Du skal få en smakebit hos meg, og så kan du eventuelt være med på neste bestilling :)

      Slett
  3. Ooooo, denne har jeg ikke prøvd enda. Ser kjempegod ut! :-) Takk for tips!

    SvarSlett