lørdag 30. mars 2013

Festlig forskning om smågodt vs peanøtter!

Er vingummi sunnere enn nøtter? 
Solveig, i bloggen Solveigs smil, har skrevet et veldig bra innlegg, hvor hun tar et oppgjør med rådet om sunt påskeegg, gitt av en klinisk ernæringsfysiolog.

I den forbindelse, kom jeg på en bok jeg kjøpte for noen år tilbake. Boken heter Ät upp till bevis, og er skrevet av Fredrik Nystrøm, professor og forsker fra Sverige. Jeg vet ikke om den er blitt oversatt til norsk. I boken skriver han om "Smågodisstudien", en forskning han gjorde på smågodt vs peanøtter. Var det sukker, eller var det fett og protein som resulterte i vektøkning tror du?


Bildet er lånt HER.

"Smågodisstudien"
I denne studien deltok 25 personer, 14 kvinner og 11 menn. Studien varte i to uker, og deltakerne ble etter loddtrekning plukket ut til å spise enten peanøtter eller smågodt (ikke sjokolade eller lakris), hver dag i hele perioden. Alle deltakerne ble bedt om å fortsette som vanlig med sitt ordnære kosthold, slik at nøtter eller godteri kom på toppen av dette. Ekstrainntaket i kalorier ble beregnet utfra kroppsvekt. En person på 75 kg måtte da enten spise 4 hekto smågodt, eller 2,5 hekto peanøtter hver dag.

Resultat "smågodt-deltakere etter 2 uker:
  • I gjennomsnitt økte deltakerne 0,8 kg i vekt.
  • Fastende insulinnivå var høyere i denne gruppa.
  • Triglyseridnivået (frie fettsyrer i blodet) ble forverret i denne gruppa.

Resultat "peanøttdeltakere" etter 2 uker:
  • I gjennomsnitt var det ingen vektendring i denne gruppa.
  • Ingen forverring i insulinnivå eller triglyserider.
  • Fettforbrenningen økte. 

Resultat vektforandring. (Beklager dårlig bildekvalitet, jeg har tatt bilde av boka)

Min konklusjon:
Nøtter er både sunnere og lurere enn smågodt!

Studiens konklusjon:
"Two weeks of snacking based on peanuts does not cause the same negative metabolic effects as an isocaloric diet in which the snacking is based on short acting carbohydrates in the form of candy in non-obese healthy subjects."

For at studien skal kunne være hardtslående ute i den store verden, så tenker jeg den med fordel kunne vart over en lengre periode, og hatt flere deltakere. Men når den kritikken er nevnt, så synes jeg det er en festlig studie, med interessante resultater. Konklusjonen viser en tendens og et motargument til kostholdseksperter som fremdeles holder fast på at kaloritelling og reduksjon av fett er eneste vei mot god helse.

Hva tenker du - Er vingummi sunnere enn nøtter ? :)

onsdag 27. mars 2013

Magnesiummangel? Benskjørhet

Mange får konstatert kalsiummangel ved benskjørhet (osteoporose), men det snakkes sjelden om at hovedårsaken kan være magnesiummangel!

Magnesium inngår i mer enn 300 kjemiske prosesser i kroppen. Så mye som 98% av kroppens magnesium befinner seg inni cellene, hvorav en stor del er lagret i bein, knokler og tenner (50-60%), og en mindre del er lagret i musklene (20-30%). Siden det største lagret av magnesium befinner seg i skjelettet, så vil det ved mangel andre steder i kroppen føre til en prosess som frigjør magnesium fra beinvevet. Denne prosessen tapper skjelettet samtidig for kalsium!

En av grunnene til at dette ikke oppdages, er at de fleste tradisjonelle leger sjekker mineralstatusen din ved hjelp av vanlige blodprøver. Vanlige blodprøver måler status i blodplasma. Denne blodprøven fungerer greit til måling av kalsiumstatus, men er tilnærmet ubrukelig når det kommer til magnesium (og eksempelvis kalium). En vanlig blodprøve vil nesten bestandig vise normal magnesiumstatus. Men det prøven egentlig viser er mengden magnesium som er under transport fra A til B, og ikke magnesiumkonsentrasjonen inni cellene. Hvis vanlige blodprøver først indikerer en magnesiummangel, så er det virkelig fare på ferde!



Bildet er lånt herfra: http://ndla.no/nb/node/110165


mandag 25. mars 2013

Ku med kran!

Drømmen er;  Å ha tilgang til fersk og rå melk fra egne kyr (med kran) i fjøsen!

Bildet er hentet herfra:  http://njmonthly.com/articles/lifestyle/the-raw-deal.html , Illustration by Pete Ryan.

lørdag 23. mars 2013

Det farlige fettet!

En statistisk forelesning av den svenske legen Andreas Eenfeldt, som skriver bloggen Kostdoktorn.



I 1984 startet en skremselkampanje i USA om at mettet fett øker kolesterolet, og at forhøyet kolesterol leder til hjertekarsykdommer. Kampanjen spredde seg til resten av den vestlige verden, med det resultatet at folk flest ble redd for fett. Eenfeldt viser overvektsstatistikken for USA fra 1984 og frem til idag. Man kan tydelig se at fedmen i befolkningen økte betraktelig. I dag er tallene for fedme mer enn tredoblet, og forekomst av hjertekarsykdommer har hatt en skremmende økning.

Hva skjedde på disse årene?
Jo, fettinntaket gikk ned, karbohydratinntaket (sukker og stivelse) økte, og folk ble fetere og sykere. Er det en "missing link" her et sted, eller kan forklaringen være så enkel? Jeg tror det siste!
En interessant forelesning som kan være verdt en time av din tid.

Upasteurisert Geitost!

Jeg har i alle år, så langt jeg kan huske, vært veldig glad i ost! Gjerne stram i smaken og mye lukt, men også de luktfrie og litt mildere. Men en tydelig smak, det må det være!

Geitost har bestandig vært en favoritt. Som liten valgte jeg bestandig den bruneste brunosten - Ekte geitost. Med årene ble det tydelig at karbohydratene måtte reduseres, så da ble hvit geitost ny favoritt.

Når andre har dratt til Sverige for å kjøpe kjøttbullar, bacon og potetmos - så har jeg hamstret ost!
Chevrette ble bestandig med hjem, men også andre oster som Maasdam, Cheddar og Herrgårdsost.

Bildet er lånt herfra: http://frico-corporate.nl/

Men så viste det seg at man kunne jo finne god ost fra Norge også! Jeg fulgte programmet "Det norske måltid" på Tv2, og der ble jeg for første gang gjort oppmerksom på Undredalsosten. Geitosten som gikk hen og vant prisen for årets ost. En upasteurisert hvit geitost!

Så da ble det umiddelbart bestilt ost fra Undredal Stølsysteri.

Foto: Undredal ysteri
 "Kvit Undredal er ein fast kvitost laga av nysilt (upasteurisert) geitemjølk, syrekultur, løype og salt."

Osten falt i smak, og jeg kommer til å bestille igjen, og igjen og igjen...
Jeg synes smaken kunne minne litt om en mild Manchego. Det ble derfor ikke helt feil med Undredalsost, litt fenalår og noen små tomater på et fat :)


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!

torsdag 21. mars 2013

Magnesiummangel?

"Magnesium er en del av så mange viktige prosesser i kroppen (mer enn 350 koenzymreaksjoner), del av hormonet insulin, samt del av glukosetoleransefaktor, del av prosessen hvor T3 stimulerer mitrokondriene til å produsere energi, avgifter en rekke tungmetaller og kjemikalier, fungerer som antioksidant, stor del av skjelett og tenner, m.m samtidig som forbruket øker jo mer karbohydrater man spiser, eller jo mer stresset man er, eller jo hyppigere blodsukkerfall man opplever, eller jo lavere stoffskifte man har, eller jo høyere nivåer av østrogen og/eller kopper man har, m.m. Jo mer man drikker (av rent vann eller urindrivende drikker) og deretter tisser spiller også en rolle, da magnesium så vel som natrium og andre mineraler går tapt via urinen." Sitat: PirkePetter, 27. mai 2014 kl. 20.10.

"Jeg anbefaler at alle former for tilskudd av vitaminer og mineraler kastes, da slike er verdiløse, og som regel syntetiske. Syntetiske næringsstoffer virker ikke som naturlige, og blokkerer i tillegg reseptorer ment for naturlige versjoner, slik at syntetiske næringsstoffer kan fremme mangel på naturlige versjoner gjennom å forhindre at de naturlige næringsstoffene får bundet seg til reseptorer de trenger for å påvirke cellene positivt. Tilskudd av gelatin i pulverform, samt magnesiumolje og melkesyregjæret fiskeleverolje, er de eneste jeg anbefaler utenom mat." Sitat: PirkePetter, 9. oktober 2014 kl. 17.00

"Magnesiumolje er magnesiumklorid,..Magnesiumsulfat, altså magnesium og svovel i engelsk salt, gir også bra med magnesium via huden. Alle magnesiumforbindelser du får i deg, oralt eller via huden, omdannes i kroppen til magnesiumklorid." Sitat: PirkePetter, 7. mai 2014 kl. 23.06.

Edit:
Opprinnelig tekst er fjernet pga misvisende informasjon. Les kommentarfelt.



Tidsporten: Magnesiumklorid i matkvalitet kan kjøpes HER.


Tidsporten: Magnesiumolje, spray, kan kjøpes HER.


Tidsporten: Magnesiumsulfat, Epsomsalt kan kjøpes HER.

onsdag 20. mars 2013

Foredrag om fettsyrer

Jens Veiersted, lærer ved Tunsberg Medisinske Skole er (etter min mening) den beste foredragsholderen i Norge innenfor ernæring.  Hvis du har en liten time til overs, så anbefaler jeg disse videosnuttene:

Fettsyrer - Del 1 

Fettsyrer - Del 2 

Fettsyrer - Del 3 

Fettsyrer - Del 4 

Fettsyrer - Del 5 

Interessant - ikke sant :)

Tidsporten: Ølosten som minner om Ridderost!


Endelig er den fete, upasteuriserte, og ikke minst fantastisk gode Käserebellen Bierkäse fra Tidsporten i hus! Hvis du liker Ridderost, så liker du garantert denne. Denne osten skjærer jeg i biter eller i skiver, og nyter som den er, eller sammen med økologiske cherrytomater. Den er i tillegg veldig god som smeltet.

Gleden er imidlertid kortvarig! Denne ølosten utgår fra sortimentet i mai, og siste sjanse for bestilling er 23.april! Her skal det kjøpes inn og lagres til trangere tider :)

Bildet er lånt av www.tidsporten.no
























Info om Käserebellen:
Osten og smøret fra Käserebellen lages på dagsfersk, rå kumelk, fra lykkelige kyr, som beiter naturlig gress, fores med tørket høy, urter og gryn av korn. Her slipper kyrne (og vi) å få i oss industrifõr (f.eks soya, raps, silo) som ødelegger næringskvaliteten på melkeproduktene.

Käserebellen reklamerer med at ostene deres er naturlig laktosefri og naturfermentert. Det betyr at de fleste med intoleranse for melkeprodukter, sannsynligvis tåler ostene og smøret fra Käserebellen. Innholdet av naturlige enzymer i rå melk (som ellers blir ødelagt ved pasteurisering), hjelper fordøyelsen med nedbrytning av kaseinet (melkeprotein) og laktosen (melkesukker). Fermenteringsprosessen sørger for at kaseinet "uskadeliggjøres" og at laktosen omdannes til organiske syrer.

Lagringstips for ost:
Det anbefales å lagre ostene på kjøl. Beste resultat er å lagre den i kjøleskap tildekket med matpapir, eller kun dekke "kuttsåret". Unngå bruk av plast eller fullstendig tildekking, da det på grunn av ostens fuktighet vil kunne oppstå muggel. Forutsatt riktig lagring, vil osten fortsette sin modningsprosess. Ostene kan også fryses, men blir da ofte kornete. Min mening er at den fryste osten passer best som smelteost.

Inspirasjon til tekst er hentet herfra: Livenes Hage og Tidsporten.

Bildet er lånt fra: www.kaeserebellen.com













Jeg har tidligere bestilt upasteurisert smør, brie, og eldhusrøkt geitepølse fra Tidsporten.

  • Smøret er det beste jeg har smakt noengang, og anbefales på det sterkeste! Tilsatt litt uraffinert havsalt så er dette smøret en uslåelig favoritt.
  • Geitepølsa var også nydelig. En ganske kraftig røyksmak, og den gode gjenkjennelige smaken på geitekjøtt. Det beste av alt er at spekepølsa er uten nitritt og andre tilsetningsstoffer. Den er ikke varmebehandlet, slik at man får fullt utbytte av alle næringsstoffene. 
  • Brien synes jeg var litt tam på smak, men mulig den kommer seg etter litt lagring i kjøleskapet.


Nyttige linker:


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!

lørdag 9. mars 2013

iHerb - Hvilken te er best til Kombucha?

For å lage en god Kombucha, trenger du en god te! Jeg kjøper te fra iHerb.
Jeg har forsøkt mange varianter, men havner bestandig tilbake hos teene fra St. Dalfour.
Sitron, jordbær og fersken er mine favoritter.

Jeg bruker 3 teposer på 1,5 liter kokt vann, og tilsetter 4ss sukker.

Her er de teene jeg synes gir aller best Kombucha:
Ved å trykke på bildene kommer du direkte til iHerb-siden for bestilling.




St. Dalfour sitronte er glimrende til Kombucha. 
Jeg blander som regel denne med fersken- eller jordbærte
men den blir veldig god med bare sitron også.










Jeg kom over et innlegg i bloggen Fra jord til bord hvor Gry beskriver en ny Kombucha-favoritt, som kunne minne om rødbrus. Teen ble bestilt, blandet med sitronte, og JA den ble VELDIG god! En slags lørdagsgodis-kombucha!





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode på din første bestilling gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.