mandag 29. april 2013

Hund - Sårheling etter operasjon!

Lørdags morgen våknet jeg til en krokrygget, pipende og veldig syk lapphund. Matskåla sto urørt og vannskåla var tom. Hun så bare på meg med et tomt blikk når jeg snakket til henne. Når det vanligvis så matglade dyret deretter avslo en skive ost, for aller første gang i historien, så var det bare å hive seg på telefon til dyrelegen. På dyreklinikken fikk pelsen diagnosen akutt pyometra (livmorbetennelse). I løpet av noen timer var den hissige livmoren operert ut, og en svak og lettere forvirret hund fikk være med hjem. Vel hjemme, så var osteskiva endelig velkommen igjen.


En stk sliten hund!


Etter en så omfattende bukoperasjon, så tenkte jeg å bidra til en mer effektiv rekonvalesenstid og nedkorting av "lampeskjermbruk" ved hjelp av sårhelende og styrkende ernæring. Hjemmelaget kjøttkraft, gelatinpulver og kokosolje blandes i høykalorifôret jeg fikk med hjem fra veterinæren. Matlysten er definitivt tilbake!  


Kjøttbein av rein!


Kjøttkraft:
Laget på langtidskokte suppekjøttbein av rein og storfe. Jeg har allerede blandet kraft i hundematen lenge, men i grotiden fremover blir det økte mengder, fordelt over flere små måltider. Hjemmelaget kraft er supermat på sitt beste. Tradisjonen rundt kraftlaging ble visst lagt i glemmeboken etter at kunstig kjøpebuljong og industrifond gjorde sitt inntog i jakten på å forenkle matlagingen i travle og stressende hverdager. Våre forfedre visste at kraft var smaksforsterkende, næringsrikt og styrkende! Kraft inneholder massevis av lettopptakelige mineraler, som sammen med gelatin (og andre proteiner/aminosyrer), fettstoffer og glukosaminoglykaner er helbredende kost for både hund og menneske. 


Gelatinpulver fra Tidsporten!


Gelatinpulver:
Selv om det er gelatin i kjøttkrafta, så velger jeg i tillegg å tilsette ekstra gelatin per måltid. Gelatin er det samme som delvis nedbrutt kollagen, som blant annet sørger for oppbygning av bindevev. Gelatin inneholder aminosyren glysin som er viktig for flere prosesser, deriblant sårheling. Glysin hjelper leveren med avgiftning, og stimulerer fordøyelsen, som også kjennes veldig nyttig for en redusert hund.


Kokosolje:
Hunder er jo ikke akkurat kjent for å sanke kokosnøtter! Til tross for det, så har kokosoljen så mange kvaliteter at her i heimen så tilsettes det 1 ts per måltid. Ved bandasjebytte, så smører jeg også litt kokosolje på operasjonssåret. Kokosolje har positiv effekt på immunforsvaret, og er sårhelende. Oljen har en antibiotisk virkning, hvor det ser ut til at kokosoljens laurinsyre hemmer vekst av sykdomsfremkallende mikroorganismer.


Kombucha:
Kombucha kunne sikkert vært aktuelt siden en av fordelene til drikken er å øke hastigheten på sårheling. Jeg har tilgode å blande kombucha i hundematen, da jeg ikke helt ser for meg at ulvene i skogen driver med fermentering av te :)

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar